هاست پرسرعت
تکنولوژی

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس معرفی شدند؛ اولین دوربین پریسکوپ اپل

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس معرفی شدند؛ اولین دوربین
پریسکوپ اپل

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس بزرگ‌ترین تغییرات و پیشرفت‌ها را در این مجموعه از زمان عرضه اولین مدل پرو مکس در سال 2019 داشته‌اند. بزرگ‌ترین تغییر ظاهری در سری آیفون، یعنی اضافه شدن پورت USB-C، سال‌ها مورد انتظار کاربران بود و بالاخره به لطف اتحادیه اروپا و فشاری که به اپل آورد، این انتظار محقق شد! بنابراین، دیگر باید به صورت رسمی با پورت لایتنینگ خداحافظی کرد، چرا که تقریباً تمام محصولات اپل مجهز به درگاه استاندارد و جهانی USB-C شده‌اند.

با اینکه تمام گوشی‌های سری آیفون 15 از پورت USB 3.0 به جای لایتنینگ استفاده می‌کنند، اما سرعت آن در مدل‌های استاندارد و پرو متفاوت است. آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس از سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید از شارژر و کابل دستگاه‌هایی مانند آیپد پرو، مک بوک پرو و یا حتی سری گلکسی سامسونگ برای شارژ آیفون‌های جدید استفاده کنید. هر چند که اپل در مورد سرعت شارژ چیزی نگفته است.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس

اپل بهبودهایی را در طراحی مدل‌های دوگانه آیفون 15 پرو و پرو مکس انجام داده است. پروهای جدید دارای لبه‌های خمیده و باریک‌ترین حاشیه‌های اطراف نمایشگر در سری آیفون هستند. غول کوپرتینویی با وجود حفظ اندازه صفحه نمایش مشابه سال گذشته، موفق شده ابعاد کلی گوشی‌هایش را کوچک کند که بسیار قابل تحسین است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فولاد ضد زنگ جای خود را به تیتانیوم داده و چارچوب آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس از این جنس هستند. به واسطه همین تغییر، اپل ادعا می‌کند این گوشی‌ها سبک‌ترین مدل‌های آیفون پرو هستند که تا به حال معرفی کرده است. تفاوت آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس با مدل‌های پروی آیفون 11 فقط 1 گرم است، اما در مقایسه با مدل سال گذشته آیفون 14 پرو، 19 گرم سبک‌تر هستند.

آلیاژ خاصی که اپل برای ساخت چارچوب آیفون‌های جدید خود استفاده کرده، تیتانیوم درجه 5 است که به گفته این شرکت در ساخت مریخ نوردها هم از همین آلیاژ استفاده می‌شود! اپل با استفاده از یک فرآیند ترمومکانیکی جدید، آلومینیوم را در زیر ساختار تیتانیوم محصور کرده است و این آلومینیوم محصور شده به دفع حرارت کمک می‌کند.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس

چارچوب آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس دارای بافتی برس‌خورده هستند و به گفته اپل، فرایند ساخت این چارچوب، فرایندی 14 ساعته است که شامل ماشین‌کاری، سنباده‌زنی، برس زدن و در نهایت زبره پاشی لایه تیتانیوم بیرونی می‌باشد. مدل‌های آیفون 15 پرو در چهار رنگ سیاه و سفید، آبی و تیتانیوم طبیعی عرضه خواهند شد.

دکمه بی‌صدا کردن گوشی اکنون به عنوان یک اکشن عمل می‌کند و یک سوییچ ساده نیست. فشار دادن و نگه داشتن این دکمه گوشی را به طور پیش فرض در حالت بی‌صدا قرار می‌دهد، اما می‌توانید کارهای دیگری را خودتان تعریف کرده و با فشار دادن یا دو بار فشار دادن دکمه، آن‌ها را به سرعت انجام دهد. به واسطه همین ویژگی، بالاخره امکان باز کردن سریع دوربین آیفون تنها با فشردن یک دکمه مهیا شده است.

همانند مدل‌های سال گذشته آیفون 14 پرو، پنل جلویی آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس با شیشه مقاوم «سرامیک شیلد» پوشیده شده است. همان‌طور که اشاره کردیم، اندازه نمایشگر در این نسل تغییری نکرده است. آیفون 15 پرو دارای یک صفحه نمایش 6.1 اینچی از نوع Super Retina XDR OLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز (پروموشن) و پشتیبانی از HDR10، دالبی ویژن و حداکثر روشنایی 2000 نیت است. اندازه نمایشگر آیفون 15 پرو مکس نیز به 6.7 اینچ رسیده است. نمایشگر همیشه روشن گسترش یافته تا حالت Stand-by را در بر بگیرد که یک حالت افقی همیشه روشن برای زمانی است که گوشی را به شارژر متصل می‌کنید.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس

سیستم دوربین آیفون 15 پرو کاملاً جدید است. تغییرات با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی شروع می‌شود که دارای سنسور بزرگتر با پیکسل‌های 1.22 میکرومتری و تثبیت کننده تغییر سنسور نسل دوم است. یک لنز 24 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.78 نیز در مقابل آن قرار گرفته است.

دوربین اصلی چند قابلیت جدید را در زمینه تصویربرداری برای آیفون 15 پروهای جدید ممکن کرده است. اکنون می‌توانید تصاویر 48 مگاپیکسلی HEIF را در کنار عکس‌های 48 مگاپیکسل ProRAW ثبت کنید. سنسور جدید بزرگ‌تر همچنین امکان بزرگنمایی دیجیتال 28 و 35 میلی متری را فراهم می‌کند و آیفون به شما اجازه می‌دهد یکی از این فاصله‌های کانونی را به عنوان تنظیم پیش‌فرض خود انتخاب کنید.

آیفون 15 پرو مکس پا را یک قدم فراتر گذاشته و اولین دوربین پریسکوپ را به گوشی‌های آیفون آورده است. به لطف طراحی اپتیکال تا شده، این گوشی نهایتاً از بزرگنمایی اپتیکال 3 برابر عبور کرده و به حداکثر 5 برابر رسیده است. طراحی لنز این دوربین نیز منحصر به فرد است. لنز جدید که اپل آن را تتراپریسم می‌نامد، نور را چهار بار از دهانه به حسگر تا شده منعکس می‌کند. خود لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.8 است و روشن‌ترین لنز در دوربین 120 میلی متری گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. تثبیت کننده نوری نیز وجود دارد که اپل می‌گوید 10000 اسکن سریع را در هر ثانیه برای خنثی کردن تاری انجام می‌دهد.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس

آیفون 15 پرو با دوربین 77 میلی متری با زوم اپتیکال 3 برابری و پیکسل‌های 1 میکرومتری و لنز f/2.8، بی‌شباهت به گوشی سال گذشته نیست.

علاوه بر موارد ذکر شده،‌ هر دو مدل جدید دارای دوربین فوق عریض با لنز 13 میلی متری، پیکسل‌های 1.4 میکرومتری و گشودگی دیافراگم f/2.2 هستند که از پیکسل‌های فوکوس 100 درصدی و توانایی‌های فوکوس ماکرو برخوردار می‌باشد.

تراشه A17 Pro برای نیرو دادن به آیفون 15 پرو و آیفون 15 ​​پرو مکس در نظر گرفته شده که اولین تراشه صنعتی ساخته شده بر پایه فرایند 3 نانومتری است. در داخل این تراشه یک پردازنده 6 هسته‌ای با 2 هسته عملکردی و 4 هسته کارآمد وجود دارد که به گفته اپل، هسته‌های عملکردی آن 10 درصد سریع‌تر از A16 Bionic هستند.

چیپ گرافیکی هم یک واحد 6 هسته‌ای است که اپل ادعا می‌کند در زمان اوج عملکرد خود 20 درصد سریع‌تر از نسل قبلی است. این پردازنده گرافیکی ویژگی نسل جدید Ray Tracing با شتاب دهنده سخت افزاری را فعال می‌کند، که ظاهراً 4 برابر سریع‌تر از Ray Tracing مبتنی بر نرم‌افزار در تراشه سال گذشته است. اپل برای نشان دادن قدرت گرافیکی تراشه خود، تعدادی بازی کنسولی مانند Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage را نشان داد که روی آیفون 15 پرو جدید اجرا می‌شدند و خبر هیجان انگیز برای گیمرها اینکه هر دو عنوان قرار است سال آینده برای آیفون 15 پرو و آیفون 15 ​​پرو مکس عرضه شوند.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس

موتور عصبی هم یک واحد 16 هسته‌ای است که اپل می‌گوید سرعت آن در اجرای مدل‌های یادگیری ماشینی دو برابر تراشه سال گذشته است.

تراشه پردازشی A17 Pro دارای یک موتور نمایشگر ویژه با کدک اختصاصی AV1 و کدک ProRes است. این تراشه به مدل‌های جدید آیفون 15 پرو اجازه می‌دهد تا فیلم‌های 4k با نرخ 60 فریم بر ثانیه را در قالب ProRes RAW به همراه پشتیبانی از پروفایل رنگی استاندارد ACES ضبط کنند.

آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس از روز جمعه همین هفته برای پیش خرید در دسترس خواهند بود و قرار است از یک هفته بعد یعنی از روز 22 سپتامبر (31 شهریور) روانه بازار شوند. قیمت آیفون 15 پرو از 999 دلار برای مدل پایه 128 گیگابایت شروع می‌شود، در حالی که آیفون ​​15 پرو مکس با قیمت پایه 1199 دلار وارد بازار خواهد شد. با وجود افزایش قیمت این گوشی‌ها نسبت به مدل‌های سال گذشته، باید توجه داشته باشید که مدل پایه اکنون به 256 گیگ حافظه داخلی مجهز می‌باشد. قیمت‌ها در اروپا نیز 1199 یورو برای مدل پرو و ​​1449 یورو برای مدل پرو مکس است که همان قیمت‌های سال گذشته هستند.

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا