هاست پرسرعت
خودرو

بررسی تخصصی مرسدس بنز یونیماگ ۲۰۲۳؛ خشن و تنومند!

بررسی تخصصی مرسدس بنز یونیماگ ۲۰۲۳؛ خشن و تنومند!

احتمالاً اکثر شما عزیزان با مرسدس بنز یونیماگ آشنا هستید اما همچنان زوایای پیدا و پنهان زیادی از این خودرو وجود دارد. اخیراً فرصت تست و بررسی یونیماگ به ما دست داده و آنچه می‌خوانید ماحصل سواری با این هیولای دوست‌داشتنی است.

یونیماگ که هم‌اکنون هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گیرد بخشی از دایملر تراک است، شرکتی که مرسدس بنز، فریت لاینر و دیگر برندها را تحت پوشش خود دارد. این شرکت دو سری محصولات با نام‌های UGE و UHE را تولید می‌کند و ما نیز به بررسی مدل UHE متمرکز روی آفرود پرداخته‌ایم. البته همانند سبد محصولات مرسدس بنز، اوضاع پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! سری محصولات UGE دارای ۱۷ نسخه مختلف کارخانه با ۶ طول بین محوری، چندین پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر با قدرت‌های مختلف و… هستند؛ اما مدل UHE کمی ساده‌تر است و تنها با یک طول بین محوری، یک پیشرانه و دو نوع کابین از جمله نسخه وانت پیکاپ عرضه می‌شود. طول/عرض/ارتفاع مرسدس بنز یونیماگ موردبحث به ۶/۲.۵/۲.۹ متر می‌رسد اما همچنان دو نسخه از آن وجود دارد که یکی خشن‌تر عمل می‌کند و اکسل‌های قوی‌تری دارد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شوند وزن مجاز آن از ۱۰.۳ به ۱۴.۵ تن برسد.

خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید از نوع UHE هوی دیوتی دو کابین یا ۵۰۲۳ کرو کب است که باعث می‌شود پادشاه یونیماگ های آفرود و شاید پادشاه تمامی آفرودرها باشد. در حقیقت با این خودرو می‌توان پا در مسیرهایی گذاشت که هیچ وسیله نقلیه دیگری نمی‌تواند به آن‌ها نزدیک شود. البته که یونیماگ به خاطر قابلیت‌های خود توانسته چندین سال عنوان آفرودر برتر سال را کسب کند. دوگانگی هدف همان چیزی است که در قلب تمامی نسخه‌های یونیماگ، از اولین نسخه سال ۱۹۴۸ تا مدل‌های امروزی قرار دارد.

در اواسط دهه ۴۰ میلادی تراکتور گزینه اصلی کشاورزان بود و به همین خاطر یونیماگ از طراحی تک دیفرانسیل با صندلی ناراحت نصب شده روی اکسل عقب استفاده می‌کرد. البته چنین محصولی خشن و کند بود و برای حمل هر چیزی نیاز به تریلر داشتید. ولی در ادامه مهندس آلمانی به نام آلبرت فردریش یونیماگ ۷۰۲۰۰ اولیه را ارتقا داد. او فضای کافی برای دو سرنشین بیشتر را فراهم کرد و با شیشه جلو و کاپوت نیز از سرنشینان و پیشرانه محافظت نمود. فردریش برای یونیماگ سیستم چهار چرخ محرک و اکسل‌های پرتال را در نظر گرفت تا ارتفاع خودرو از سطح زمین بیشتر شود.

فاصله بین چرخ‌های روبرویی این یونیماگ به اندازه دو ردیف سیب‌زمینی کاشته شده بود و بنابراین راننده می‌توانست با آن وارد زمین‌های کشاورزی شود. این وسیله نقلیه امکان یدک کشی و حمل تجهیزات کشاورزی را داشت و با ۲۵ اسب بخار قدرت، حتی نسخه‌های اولیه یونیماگ می‌توانستند به سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت برسند که بیشتر از سرعت تراکتورهای آن زمان بود. اصول بکار گرفته شده توسط فردریش امروز نیز به چشم می‌خورند. یونیماگ مدرن از پیشرانه طولی در جلو سود می‌برد و سیستم چهار چرخ محرک و اکسل‌های پرتال نیز وجود دارند. البته همه‌چیز بزرگ‌تر و بهتر شده است. مرسدس بنز یونیماگ امروزی دارای هشت دنده در جلو و تا هشت دنده برای عقب است. سه دیفرانسیل قفل شونده در جلو، مرکز و عقب به همراه کابل‌های برقی یا هیدرولیکی محافظت شده باعث می‌شوند خودروی موردبحث توانایی‌های زیادی داشته باشد. بد نیست بدانید فاصله یونیماگ از سطح زمین به ۴۸۰ میلی‌متر می‌رسد که تقریباً دو برابر جیپ رانگلر است. ویژگی برجسته دیگر به شاسی منعطف این هیولا مربوط می‌شود. این آفرودر قهار دارای دو ریل شاسی طولی است که توسط لوله‌های گشتاور به یکدیگر مرتبط شده‌اند و باعث می‌شوند شاسی انعطاف‌پذیر باشد.

طراحی یونیماگ به گونه‌ای انجام شده که پایداری بالایی داشته باشد. به‌طور مثال حدود ۴۰۰۰ هزار لیتر آب در پشت این خودرو حمل می‌شود و بنابراین باید شاسی انعطاف و پایداری قابل‌توجهی داشته باشد. محصول شناخته شده مرسدس بنز بین ادارات آتش‌نشانی طرفداران زیادی دارد و برخی از آن‌ها مدل‌های ۴۰ ساله یونیماگ را استفاده می‌کنند و البته نیازی هم به تعویض آن‌ها ندارند. در حقیقت ۸۰ درصد یونیماگ های تولیدی همچنان در حال سرویس‌دهی هستند اما یکی از مهندسان مرسدس می‌گوید به‌هرحال ۴۰ سال هم ۴۰ سال است و خودروها مستهلک می‌شوند.

نسخه جدید یونیماگ بسیار تواناتر از مدل‌های قدیمی‌تر است و سیستم فشار باد لاستیک مرکزی می‌تواند باد لاستیک‌ها را به‌صورت جداگانه کم یا زیاد کند. این کار از طریق دکمه‌هایی در کابین قابل انجام است. فشار باد لاستیک‌های خودرو در جاده بین ۵ تا ۶ بار خواهد بود درحالی‌که در زمین‌های نرم به ۱.۵ بار کاهش می‌یابد. یونیماگ همچنین قابلیت غوطه‌وری تا ارتفاع ۱.۲ متر در آب را دارد هرچند می‌توان به دل آب‌های عمیق‌تر نیز زد. از دیگر اعداد مهم درباره این آچارفرانسه دوست‌داشتنی می‌توان به زاویه حمله ۴۴ درجه، زاویه فرار ۵۰ درجه و زاویه شکست ۳۱ درجه اشاره کرد.

پیشرانه ۴ سیلندر ۵.۱ لیتری توئین توربوی دیزلی یونیماگ در ارتفاع بالایی نصب شده و کابین نیز بالاتر از آن است و بنابراین برای دسترسی به کابین می‌بایست پله نوردی کنید. طراحی کلی کابین از دهه ۹۰ میلادی تاکنون تغییر زیادی نداشت هرچند به‌روزرسانی‌هایی وجود دارد. بازنگری در نقاط جوش و اتصال بدنه کار سختی است و برای چنین محصولی با تیراژ پایین هزینه بالایی خواهد داشت. البته مدل کوچک‌تر و مدرن‌تر UGE از بدنه کامپوزیتی استفاده می‌کند. با این وجود کابین UHE جادار است و میدان دید بسیار خوبی دارد. سه صندلی در بخش جلوی کابین نصب شده هرچند صندلی وسطی به دلیل نزدیکی به گیربکس راحتی بالایی ندارد. در بخش عقب کابین نیز چهار صندلی وجود دارد. آینه‌های جانبی به‌خوبی بدنه را نشان می‌دهند و دوربین‌های زیادی نیز بکار گرفته شده‌اند.

غربیلک فرمان بزرگ یونیماگ تقریباً به‌صورت تخت در جلوی راننده نصب شده و ستون فرمان خاص مرسدس به همراه دسته‌های راهنما و برف‌پاک‌کن نیز وجود دارند. یونیماگ خودروی بزرگی است اما کنترل‌های اصلی نزدیک راننده هستند و این‌گونه نیز باید باشد چراکه این خودرو در شرایط استرس‌زا همچون آتش‌سوزی‌ها بکار گرفته می‌شود. gsxr ترمز نیز نرم است و دیسک‌های ترمز پنوماتیکی عملکرد خوبی دارند. البته gsxr گاز داستان دیگری دارد چراکه با تأخیر واکنش نشان می‌دهد هرچند چنین چیزی برای آفرود مهم نخواهد بود. قدرت و گشتاور مرسدس بنز یونیماگ به ترتیب به ۲۲۸ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتون متر می‌رسد. این گشتاور از دور ۱۱۰۰ در دسترس راننده خواهد بود.

راحتی سواری یونیماگ حتی در مسیرهای خشن نیز استثنایی است. با بدنه‌ای سنگین‌وزن، لاستیک‌های پروفایل ۷۰ (رینگ‌های ۲۴ اینچی) و صندلی نرم، چنین سواری نرمی شاید سورپرایز کننده نباشد اما قطعاً ما انتظارش را نداشتیم. اگرچه فرمان این وسیله توانا کند و سبک است اما از کمک هیدرولیکی سود می‌برد و احساس زیادی را به راننده منتقل می‌کند. به‌طور مثال اگر وارد گل‌ولای شوید یا یک صخره‌ای باعث شود چرخ‌ها نتوانند بچرخند، سریعاً متوجه آن خواهید شد. فکر می‌کنیم همین دلایل برای اینکه خواهان یک یونیماگ باشیم کفایت کند هرچند باید دانست قیمت آن به بیش از ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد. البته کاری که یونیماگ انجام می‌دهد از عهده هیچ خودروی دیگری برنخواهد آمد. نظر شما درباره این موجود جذاب و قدرتمند چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا