هاست پرسرعت
خودرو

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

یک یوتیوبر با استفاده از شبیه‎‌ساز «استو کورسا» به این سوال پاسخ می‌دهد.

مقایسه خودروهای مدرن و کلاسیک در میان خودرودوستان باعث ایجاد بحث‌ها جنجالی می‌شود. هر دو طرف با تمام اشتیاق درباره این صحبت می‌کند که کدام یک از اعصار خودروهای بهتری داشته‌اند! کانال یوتیوبی « thewindtunnel» در راستای پاسخ به یکی از هزاران سوال که در میان این هواداران پرتعصب ایجاد می‌شود، به‌تازگی یک مسابقه مجازی را میان یک پلایموث سوپربرد ۱۹۷۰ و شورولت کامارو ZL1 ناسکار ۲۰۲۴ برپا کرد که در محیط بازی و شبیه‌ساز خودرویی «استو کورسا» اجرا شده بود.

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

در این آزمایش مجازی، دو خودروی یادشده در پیست بین‌المللی «دیتونا» به رقابت می‌پردازند. نسخه ۴۳۰ اسب بخاری سوپربرد بدون صفحه محدودکننده می‌تواند در عرض ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب‌گیری را تا سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. در سوی دیگر، موتور کامارو ZL1 ناسکار توان تولید ۵۱۰ اسب بخار را دارد اما این خودرو به صفحه محدودکننده مجهز شده است. این شورولت برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۹۷.۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

در ابتدا همان‌طور که انتظار می‌رود کامارو با فاصله زیادی از پلایموث پیر پیشی می‌گیرد اما با گذر زمان، سوپربرد ۵۵ ساله از شورولت سبقت می‌گیرد. البته که دستیابی سوپربرد به این سرعت چندان هم دور از انتظار نیست؛ چراکه چنین خودروهایی ببرای رسیدن به سرعت‌های بالا و در تونل‌ها هوا توسعه پیدا کرده‌اند. خودروهایی چون سوپربرد به دلیل سرعت بیش‌ازاندازه زیادشان از گردونه مسابقات ناسکار کنار رفتند.

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

البته که این پیروزی مجازی به‌لطف یک تست کامپیوتری به دست آمده و نتایج دنیای واقعی می‌توانند به‌کلی متفاوت باشند. وضعیت سوپربرد شرکت‌کننده و دوام آن در مسابقه فاکتورهای مهمی خواهند بود که روی نتیجه تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. مدت زمان مسابقه هم می‌تواند نتیجه را دست‌خوش تغییر کند. خودروهای امروزی ناسکار به‌شدت محدود شده‌اند و دیگر مانند قبل سرکشی نمی‌کنند.

در سوی دیگر دهه هفتاد و هشتاد میلادی عصر طلایی موتوراسپرت بدون محدودیت به شمار می‌رفت. از خودروهای رالی گرفته تا غول‌های ناسکار مانند دیتونا چارجر همه‌وهمه با سرعت‌های بالا و سیستم‌های ایمنی ضعیف سروکار داشتند. راننده سابق دوچج چارجر دیتونا شماره ۹۹، «چارلی گلاتزباخ»، می‌گوید که درجریان تست این خودرو به سرعت ۳۸۸ کیلومتر بر ساعت دست یافته؛ رقمی که برای مسابقه‌دهندگان امروزی ناسکار غیرقابل دسترس است. حداکثر ساعت دو خودروی این بررسی هم بیشتر نمایانگر متوسط دورها هستند تا به سرعت نهایی واقعی خودرو نزدیک باشند.

آیا سوپربرد کلاسیک رقیب خودروی ناسکار امروزی می‌شود؟

هرچند که تماشای این کلیپ خالی از لطف نیست اما دقت زیادی هم ندارد. تا زمانی که کسی برای اجرای واقعی این آزمایش سرمایه و وقت نگذارد، نتیجه واقعی در هاله ابهام باقی خواهد بماند. به نظر شما در یک رقابت واقعی کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟ در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوطه را از طریق یوتیوب تماشا کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا