هاست پرسرعت
خودرو

شورلت سیلورادو ZR2 یا تویوتا تاندرا TRD نبرد جدیدترین وانت‌های آفرود

شورلت سیلورادو ZR2 یا تویوتا تاندرا TRD نبرد جدیدترین وانت‌های آفرود

دو پیکاپ آفرودی جدید تویوتا و شورلت در مسیرهای خارج جاده و روی آسفالت رقابت جالبی باهم داشته‌اند اما کدام‌یک از این دو پیروز مبارزه خواهد بود؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

وقتی حرف از پیکاپ‌های آفرودی می‌شود، اولین نام‌هایی که به ذهن می‌آیند فورد رپتور R و رم TRX هستند. این هیولاها با سوپرشارژرهایی که هوا را می‌بلعند، به‌اندازه‌ای توجهات را به خود جلب می‌کنند که شاید باعث شود خیلی‌ها دیگر پیکاپ‌های آفرودی کارخانه‌ای بازار را فراموش کنند. این وانت‌ها ممکن است حتی نزدیک به ۷۰۰ اسب بخار هم قدرت نداشته باشند اما بااین‌حال، برای خارج جاده ارتقاء پیدا کرده‌اند و همچنین بسیار ارزان‌تر هستند. با دو نمونه از این پیکاپ‌ها آشنا شوید: شورلت سیلورادو ZR2 و تویوتا تاندرا TRD Pro.

سیلورادو تاندرا

این‌ها با افزایش ارتفاع و ارتقاء سیستم تعلیق، لاستیک‌های آفرودی و قفل‌های دیفرانسیل، سرسخت‌ترین و خشن‌ترین نسخه در خانوادهٔ خود هستند. البته قدرت هیچ‌کدام از این دو به ۵۰۰ اسب بخار نمی‌رسد و تویوتا زیر کاپوت خود حتی موتور V8 هم ندارد. قیمت پایهٔ این وانت‌ها حدود ۷۰ هزار دلار است که رقم بالایی محسوب می‌شود اما هنوز هم بسیار از TRX با قیمت پایهٔ ۸۶ هزار دلاری و رپتور R با ۱۰۹ هزار دلار ارزان‌تر هستند. برای مقایسه، حتی قیمت رپتور معمولی ۴۵۰ اسب بخاری هم از ۷۸,۶۷۰ دلار آغاز می‌شود.

سیلورادو تاندرا

همان‌طور که قیمت این دو پیکاپ ارزان‌تر از مدل‌های قوی‌تر است، تجهیزات آفرودی آن‌ها هم تا حدودی کمتر است. سیلورادو ZR2 به قفل دیفرانسیل جلو و عقب، سیستم تعلیق ویژه با فاصلهٔ بیشتر از زمین و کمک‌فنرهای مالتی‌متیک DSSV، صفحات محافظ و لاستیک‌های ۳۳ اینچی گودیر مجهز است. این نسخه همچنین از قوی‌ترین موتور سیلورادو یعنی ۶.۲ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت هم بهره می‌برد که غیر از ZR2 فقط در تیپ لوکس های‌کانتری ارائه می‌شود. درواقع، ZR2 اساساً همان های‌کانتری با قطعات آفرودی است.

سیلورادو تاندرا

این یعنی پیکاپ آفرودی شورلت به صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی (آپشن جدیدی که در فیس‌لیفت بسیار موردنیاز سیلورادو برای مدل ۲۰۲۲ ارائه شد)، نمایشگر لمسی مرکزی ۱۳.۴ اینچی، سیستم صوتی Bose با هفت بلندگو، صندلی‌های چرمی، گرم‌کن صندلی‌ها (در جلو با تهویه)، گرم‌کن غربیلک فرمان، کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی و… مجهز است. قیمت سیلورادو ZR2 از ۷۳,۷۴۰ دلار آغاز می‌شود که در نمونهٔ آزمایشی ما به ۷۹,۵۹۵ دلار رسیده است.

سیلورادو تاندرا

قیمت پایهٔ تاندرا TRD کمتر بوده و از ۷۱,۲۱۵ دلار آغاز می‌شود اما به‌مراتب ارزان‌تر از سیلورادو احساس می‌شود. یکی از دلایل این موضوع کابین نسبتاً ساده خصوصاً در طرح تمام مشکی نمونهٔ آزمایشی ما با کیفیت ساخت بسیار ضعیف‌تر از سیلورادو است. در کابین تاندرا هر جا را که نگاه کنید پلاستیک‌های خشک به چشم می‌خورند. همچنین TRD Pro در مهارت‌های آفرود هم در پس رقیب آمریکایی قرار می‌گیرد. پیکاپ تویوتا فقط یک قفل دیفرانسیل در محور عقب دارد که با سیستم کنترل کشش مالتی تراین، صفحات محافظ زیرین و لاستیک‌های آل ترین فالکن همراه شده است.

سیلورادو تاندرا

پیکاپ آفرودی تویوتا ۲۲۹ میلی‌متر از زمین فاصله دارد و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب ۲۶.۲ و ۲۴.۲ درجه هستند درحالی‌که ZR2 با فاصله ۲۸۴ میلی‌متری از زمین و زاویهٔ حملهٔ ۳۱.۸ درجه‌ای رقیب را مغلوب می‌کند هرچند که در زاویهٔ فرار با ۲۳.۳ درجه در پس تویوتا قرار می‌گیرد. عرض هردو خودرو مشابه پیکاپ‌های فول سایز معمولی است و بنابراین می‌توانند در مسیرهایی حرکت کنند که ممکن است گلگیرهای پهن رپتور یا TRX را خراش دهد.

سیلورادو تاندرا

آفرود

ما این دو پیکاپ را در مسیرهای آفرودی استلانتیس در آریزونا آزمایش کردیم یعنی مکان دشواری که برای به چالش کشیدن رانگلرها و دیگر خودروهای آفرودی این شرکت طراحی شده است. در همهٔ قسمت‌های چالش‌برانگیز این مسیر آفرودی، سیلورادو با آرامش از تاندرا دور شد. سنگ‌های صخره‌ای شیب‌دار؟ مشکلی نیست. مسیرهای سنگلاخی پله‌ای؟ مسئله‌ای نیست. فاصلهٔ قابل‌توجه سیلورادو از زمین و قفل دیفرانسیل‌های جلو و عقب باعث می‌شود پیکاپ مسیر را شخم زده و به جلو برود حتی زمانی که یک یا دو چرخ آن از زمین فاصله گرفته است. جالب‌تر اینکه سیلورادو به لطف کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار مالتی‌متیک DSSV سخت‌ترین مسیرها را با آرامش کامل و بدون هیچ تنشی طی می‌کند.

سیلورادو تاندرا

البته تاندرا هم موفق شد از همان مسیر عبور کند و در هیچ نقطه‌ای گیر نکرد اما این کار را به‌آسانی انجام نداد زیرا زمانی که یکی از چرخ‌های جلو از زمین بلند شود، فقدان قفل دیفرانسیل جلو کارایی این محور را از بین می‌برد. به همین دلیل، هرچند قفل دیفرانسیل عقب وظیفهٔ خود را به‌خوبی انجام می‌دهد اما اگر چرخ‌های عقب کشش خود را از دست بدهند، تاندرا متوقف می‌شود مگر اینکه با سرعتی بالاتر از حد مناسب حرکت کنید و خطر آسیب دیدن رکاب‌ها در برخورد با موانع را به جان بخرید.

سیلورادو تاندرا

علاوه بر این، رانندگان از دشوار بودن فرایند درگیر کردن قفل دیفرانسیل عقب TRD هم گلایه داشتند درحالی‌که حتی گاهی مشخص نبود اصلاً قفل دیفرانسیل درگیر شده است یا نه. همچنین امکان فعال کردن این قفل فقط در حالت چهارچرخ سنگین وجود دارد که کارایی آن را بشدت در شرایطی غیر از هنگام خزیدن روی صخره‌ها با سرعت پایین محدود می‌کند. در همین حال، تویوتا کنترل‌های مختلف مربوط به آفرود را به‌صورت پراکنده در مکان‌های متعددی روی داشبورد قرار داده است درحالی‌که ZR2 از این لحاظ نظم بیشتری دارد. در شورلت قفل دیفرانسیل عقب هم با فشردن یک دکمه فعال می‌شود.

سیلورادو تاندرا

هیچ‌کدام از این دو پیکاپ برای رقابت با رپتور یا TRX در آفرودهای سرعت بالا طراحی نشده‌اند اما تاندرا TRD Pro بدون امکان فعال کردن قفل دیفرانسیل عقب در حالت محرک عقب یا چهارچرخ محرک سبک، در شن و ماسه بشدت درمانده می‌شود درحالی‌که استحکام کلی آن‌هم نسبت به شورلت کمتر است. سیلورادو اما به خاطر کمک‌فنرهای سفت‌تر ولی با مدیریت خوب، حس بهتری دارد. بااین‌حال، اگر به دنبال جهش‌ها و پرش‌های سرعت بالا هستید باید سری به نمایندگی‌های فورد یا رم بزنید.

سیلورادو تاندرا

روی جاده

تا این جای کار، تاندرا در برابر سیلورادو حرفی برای گفتن نداشته و روی جاده هم شرایط خیلی تفاوتی ندارد زیرا پیکاپ تویوتا در اینجا هم از هیچ لحاظی نتوانست برتری خود را به رقیب دیکته کند. البته تاندرا با وجود ۱۷۳ کیلوگرم وزن بیشتر، شتاب سریع‌تری دارد و در آزمایش ما ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید که ۰.۴ ثانیه با ZR2 اختلاف داشت. این عملکرد به لطف موتور V6 توئین توربوی هیبریدی تویوتا فراهم شده که ۱۷ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور V8 شورلت دارد. موتور الکتریکی تاندرا که در گیربکس ادغام شده هرگونه تأخیر توربوشارژرهای موتور ۳.۵ لیتری را از بین می‌برد و در هنگام آغاز حرکت پاسخگویی بی‌درنگی را فراهم می‌کند اما گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک اصلاً عملکرد جالبی ندارد و دنده‌ها را به‌کندی تعویض می‌کند.

سیلورادو تاندرا

از سوی دیگر، سیلورادو ZR2 هرچند سرعت تاندرا را ندارد اما با موتور ۶.۲ لیتری V8 خود اکثر خریداران را خوشحال خواهد کرد. برخلاف صدای مصنوعی موتور که در تاندرا از طریق بلندگوها در داخل پخش می‌شود، صدای V8 شورلت واقعی است و پاسخ gsxr گاز آن تیز و دقیق است. همچنین به‌سختی می‌توان متوجه وجود یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک پشت موتور V8 شد زیرا این گیربکس همیشه دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما می‌خواهید و از دنده‌هایی که به‌خوبی انتخاب می‌کند کاملاً سریع و نرم به دندهٔ دیگری می‌رود.

سیلورادو تاندرا

هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهری شاید هرگز متوجه نشوید که ZR2 برای آفرود طراحی شده است زیرا کمک‌فنرهای مالتی‌متیک برخلاف تاندرا که رفتار سرکش و شلخته‌ای از خود نشان می‌دهد، با از بین بردن بادی‌رول و شیرجه زدن، خیلی خوب حرکات بدنه را کنترل می‌کنند و درعین‌حال سواری باکیفیتی را فراهم می‌کنند. gsxr ترمز سیلورادو نیز حالت اطمینان بخشی دارد. البته هیچ‌کدام از این برتری‌های سیلورادو در اعداد آزمایشی خود را نشان نمی‌دهند زیرا ZR2 در چسبندگی جانبی، تایم پیست Figure-8 و مسافت توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در پس TRD Pro قرار می‌گیرد اما در دنیای واقعی، شورلت هنگام پیچیدن و توقف شریک بسیار بهتری احساس می‌شود.

سیلورادو تاندرا

به‌طورکلی، TRD Pro به‌اندازهٔ ZR2 برای خارج جاده ارتقاء پیدا نکرده است. همچنین صرف‌نظر از آفرود، تاندرا درمجموع پیکاپ خیلی خوبی نیست. تویوتا بیش از ۱۴ سال صبر کرد تا یک تاندرای کاملاً جدید را ارائه کند اما بااین‌حال، به دلایلی مثل نمایشگر لمسی بیش‌ازحد ساده، کابین سطح پایین و رفتار ناخوشایند در هنگام یدک کشی، احساس می‌شود چند سال از عمر این پیکاپ جدید گذشته است. سیلورادو ZR2 اما با کابین مجلل، نمایشگر لمسی جدید و فوق‌العاده، عملکرد بسیار خوبی دارد. این پیکاپ حتی هنگام اتصال یک تریلر هم رانندگی مطمئن و بی‌سروصدایی دارد؛ بنابراین، بدون در نظر گرفتن پیکاپ‌های پرچم‌دار فورد و رم، شورلت سیلورادو ZR2 بهترین پیکاپ فول سایز آفرودی حال حاضر بازار محسوب می‌شود.

سیلورادو تاندرا

مقام دوم: تویوتا تاندرا TRD Pro

نقاط قوت: پیشرانهٔ V6 هیبریدی توانمند، کابین جادار، دید رو به بیرون خوب

نقاط ضعف: کیفیت ساخت وحشتناک برای یک تویوتا، سواری ناراحت، فقدان تجهیزات آفرودی کافی

چکیده: یک پیکاپ آفرودی کاملاً جدید با احساس قدیمی

سیلورادو تاندرا

مقام اول: شورلت سیلورادو ZR2

نقاط قوت: قوای محرکهٔ نرم و روان، سیستم تعلیق راحت، کابین لوکس و سطح بالا

نقاط ضعف: سفارش آپشن‌ها قیمت را وارد قلمروی رپتور می‌کند، برآمدگی کاپوت مانع دید مناسب رو به جلو است

چکیده: بهترین پیکاپ آفرودی فول سایز بازار پس از دایناسورهای صحرا

سیلورادو تاندرا

مقایسه مشخصات فنی

شورلت سیلورادو ZR2

تویوتا تاندرا TRD Pro

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۴۲۰ اسب بخار ۴۳۷ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر ۷۹۰ نیوتن متر
ردلاین ۵,۸۰۰ rpm ۵,۸۰۰ rpm
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
نسبت وزن به قدرت ۶.۲ کیلوگرم/اسب بخار ۷.۲ کیلوگرم/اسب بخار
فاصلهٔ محوری ۳,۷۴۶ میلی‌متر ۳,۷۰۱ میلی‌متر
طول ۵,۹۱۳ میلی‌متر ۵,۹۳۳ میلی‌متر
عرض ۲,۰۶۲ میلی‌متر ۲,۰۷۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۹۹ میلی‌متر ۱,۹۸۱ میلی‌متر
فاصله از زمین ۲۷۴ میلی‌متر ۲۷۷ میلی‌متر
زاویه حمله و فرار ۳۸.۱ و ۲۳.۳ درجه ۲۶.۲ و ۲۴.۲ درجه
دایرهٔ چرخش ۱۴.۸ متر ۱۵.۲ متر
وزن خالص ۲۶۲۶ کیلوگرم ۲۸۰۰ کیلوگرم
توزیع وزن ۵۴ به ۴۴ جلو/عقب ۵۶ به ۴۴ جلو/عقب
ظرفیت بار ۵۹۵ کیلوگرم ۷۲۵ کیلوگرم
ظرفیت یدک کشی ۴۰۴۰ کیلوگرم ۵۰۷۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۱ ثانیه ۵.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۶ ثانیه ۱۴.۴ ثانیه
توقف از ۹۶ ۴۰.۲ متر ۳۸.۱ متر
پیست Figure-8 ۲۹.۲ ثانیه ۲۸.۸ ثانیه
شتاب جانبی ۰.۶۸ جی ۰.۷۰ جی
ظرفیت باک ۹۱ لیتر ۱۲۲ لیتر
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۷۳,۷۴۰ دلار ۷۱,۲۱۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۹,۵۹۵ دلار ۷۱,۹۳۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵۴ رای

منبع

MotorTrend

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا