هاست پرسرعت
خودرو

تارا اتوماتیک: تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

تارا اتوماتیک: تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

آنچه در مقاله تست و بررسی تخصصی تارا اتوماتیک می‌خوانید:

  • مقدمه
  • طراحی ظاهری
  • کابین
  • مشخصات فنی
  • امکانات رفاهی و ایمنی
  • تجربه رانندگی
  • هزینه‌های نگهداری
  • جمع‌بندی

مقدمه

تارا دنده اتوماتیک

بهترین و لوکس‌ترین خودروی ساخت یک برند خودروسازی را،‌ پرچم‌دار محصولات آن برند می‌نامند. S کلاس پرچم‌دار محصولات مرسدس بنز،‌ سری ۷ پرچم‌دار محصولات بی‌ام‌و و تارا اتوماتیک پرچم‌دار محصولات ایران‌خودروست!

حداقل نکته مثبت ماجرا اینجاست که در تارا شاهد پلتفرم همیشگی محصولات ایران‌خودرو نیستیم و پس از مدت‌ها پلتفرمی جدید را بر روی خودروهای تولید داخل می‌بینیم. اما متأسفانه قوای محرکه این خودرو همان موتور TU5 است که با کمی تغییرات بر روی این خودرو قرار گرفته. البته در قسمت مشخصات فنی به‌طور کامل به معرفی موتور، گیربکس و پلتفرم این خودرو می‌پردازیم

تارا خودرویی بوده که از ابتدای معرفی تا زمان عرضه به بازار و پس از آن حواشی بسیاری داشته که در این مطلب به‌طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله gsxr به سراغ تارا اتوماتیک رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان بررسی کنیم. با gsxr همره باشید.

همچنین بخوانید: تست و بررسی دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

طراحی ظاهری تارا اتوماتیک

چراغ عقب تارا اتومات

طراحی خارجی تارا از همان ابتدا مورد نقدهای فراوان قرار گرفت. البته این موضوع تا حدودی به بی‌تدبیری مدیران ایران‌خودرو هنگام معرفی و انتشار تصاویر رسمی این خودرو برمی‌گشت. اگر بخواهیم برخی از نقاط ضعف طراحی تارا عنوان کنیم، پیش از هر چیز باید به گرافیک بسیار ضعیف چراغ‌های عقب اشاره کنیم. شاید طرح پیوسته چراغ‌های عقب نوعی جسارت و نوآوری در صنعت خودروی کشور محسوب شود اما متأسفانه طراحان نتوانستند ظاهری شسته و رفته و دقیق برای چراغ‌های عقب پیدا کنند. این طراحی نه‌چندان زیبا به همراه پخش نور افتضاح (که در تاریکی مطلق باعث آزار راننده خودروی عقبی می‌شود) باعث شده تا طراحی نمای عقب تارا چنگی به دل نزند.

نمای جانبی تارا از هر خودروی دیگری ساده‌تر است. درواقع در نمای جانبی تارا هیچ‌گونه هماهنگی بین اجزای بدنه دیده نمی‌شود. جالب است بدانید که ایران‌خودرو، در محصول به‌اصطلاح پرچم‌دار خود حتی از کاور یا برچسب مشکی برای ستون B خودرو استفاده نکرده. عدم وجود این برچسب‌ها باعث می‌شود زمانی که از دور به خودرو نگاه می‌کنید هیچ پیوستگی و هماهنگی بین در راننده و سرنشین عقب پیدا نکنید؛ گویی این دو در برای دو خودروی متفاوت بوده و آن‌ها را به‌زور بر روی یک خودرو گنجانده‌اند!

طراحی قسمت جلوی تارا یک سر و گردن از طراحی قسمت‌های دیگر بالاتر است. شاید تنها نقطه قوت طراحی این خودرو نمای جلوی آن باشد. جلوپنجره مشبک با قاب کرومی، کاپوت عضلانی و چراغ‌های پیوسته به جلوپنجره با گرافیکی نسبتاً جذاب باعث شده تا طراحی جلوی تارا بهتر از هر خودروی داخلی دیگری به نظر برد. البته بماند که نحوه قرارگیری دیلایت‌ها و مه‌شکن‌ها ذر سپر چندان اصولی نیست.

کابین تارا اتوماتیک

داخل کابین تارا اتومات

برخی از نقاط ضعف طراحی کابین مانند طراحی مضحک و خنده‌دار پشت آمپر یا پنل کنترل سیستم تهویه، از روی تصاویر کاملاً مشخص است. اما بعضی از ضعف‌ها را فقط زمانی که در خودرو می‌نشینید متوجه می‌شوید. برای مثال داشبورد تارا کاملاً ۹۰ درجه و عمودی طراحی شده و این موضوع سبب شده تا دسترسی به برخی از قسمت‌ها مانند داشبورد، پنل کنترل سیستم تهویه، مانیتور و… سخت و دشوار باشد. حتی برخی از قسمت‌ها مانند پنل کنترل ارتفاع نور چراغ‌ها و تنظیم آیینه‌ها کمی با زاویه رو به پایین طراحی شده‌اند! نکته منفی بعدی در طراحی کابین به نحوه طراحی قسمت‌های کناری داشبورد مربوط می‌شود. در واقع بین طراحی رودری‌ها و قسمت کناری داشبورد هیچ گونه هماهنگی و پیوستگی وجود ندارد؛ هرکدام برای خود به سمتی متمایل می‌شوند و هیچ‌گاه به هم نمی‌رسند! اگر بخواهیم کمی بیشتر به نبود ارگونومی و هارمونی کافی در کابین تارا اشاره کنیم باید موقعیت قرارگیری کلیدهای شیشه‌بالابر را به یاد بیاوریم!

اما طراحی غربیلک فرمان، سردنده و موقعیت دکمه استارت در تارا متفاوت و جذاب به نظر می‌رسد. فضا برای قرار دادن اشیا در کابین به اندازه کافی مهیا است اما ای‌کاش کمی بیشتر بود. کیفیت متریال استفاده شده در کابین ایده‌آل نیست اما ناامیدکننده هم نیست. فضای کابین برای یک خانواده چهار نفره به نسبت مناسب است و فضای صندوق نیز برای سفرهای طولانی مدت راضی‌کننده است.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک

موتور تارا اتومات

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد پلتفرم تارا با پلتفرم محصولات دیگر ایران‌خودرو متفاوت است. تارا از پلتفرم FP1 که متعلق به پژو ۳۰۱ است استفاده می‌کند. موتور این خودرو tu5 پلاس نام دارد. نسخه پلاس این موتور قادر است نسبت به نسخه معمولی، ۵ اسب بخار قدرت بیشتر تولید کند. البته ایران‌خودرو ادعا کرده عملکرد نسخه پلاس این موتور بسیار بهینه‌تر و روان‌تر از نسخه معمولی است. گیربکس ۶ سرعته تارا هم پیش از این بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک استفاده شده بود.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی کامل تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.

تارا اتوماتیک
حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر
شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتربرساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر به ازای صد کیلومتر
حجم باک ۵۰ لیتر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
جرم خالص ۱۲۶۸ کیلوگرم

امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک

داخل تارا

خوشبختانه تارا اتوماتیک در بحث امکانات رفاهی برخلاف باقی قسمت‌ها، از رقیبان داخلی و بعضاً چینی خود پیشی می‌گیرد.

ترمزهای دیسکی چهارچرخ تارا اتوماتیک مجهز به سیستم‌های کمکی ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA و از همه مهم‌تر ESP است. همچنین تارا اتوماتیک دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (جمعاً چهار عدد) است. متأسفانه هنوز اطلاعاتی از تعداد ستاره‌های ایمنی تارا در دسترس نیست. البته با توجه به اینکه پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ یکسان است؛‌ می‌توان به ۳ ستاره ایمنی که ۳۰۱ در تست‌های ایمنی سازمان Euro-NCAP دریافت کرد دل‌خوش بود.

برخی از امکانات رفاهی مهم و قابل توجه تارا اتوماتیک عبارت‌اند از: فرمان برقی، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ خوش‌آمد گویی، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های روشنایی روز، فرمان تلسکوپی، سنسور و دوربین دنده عقب، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت (البته تنظیم ارتفاع صندلی به‌طور دستی صورت می‌گیرد)، سنسور فشار باد تایرها TPMS، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، نشان‌دهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور.

تجربه رانندگی با تارا اتوماتیک

بلافاصله بعد از نشستن در کابین راحتی نسبی صندلی‌ها مورد توجهمان قرار می‌گیرد. موقعیت قرارگیری کلید استارت و فرمان دی کات باعث می‌شود تا برای شروع رانندگی ترغیب شویم. نحوه عملکرد موتور TU5 پلاس قرار گرفته بر روی تارا با عملکرد نسخه معمولی آن تفاوت محسوسی ندارد. موتور با حداقل صدا اما با کمی لرزش روشن می‌شود. هماهنگی گیربکس ۶ سرعته تارا با موتور در بین خودروهای داخلی کم‌نظیر است اما با استانداردهای جهانی فرسنگ‌ها فاصله دارد! طبق تحقیقات و شنیده‌های ما در برخی از نسخه‌های اتوماتیک، گیربکس در حین تعویض دنده و شروع و حرکت تقه های زیادی به کابین وارد می‌کند اما لااقل نسخه مورد تست ما این‌گونه نبود.

شتاب کشش تارا در سطح متوسطی قرار می‌گیرد و نمی‌توان برای کل‌کل و کورس روی آن حساب چندانی باز کرد. همچنین هندلینگ آن حتی باوجود سامانه کنترل پایداری چندان درخور توجه نیست. البته این موضوع تا حدی به سنگین بودن دماغه خودرو برمی‌گردد اما عملکرد نه‌چندان جالب سیستم کنترل پایداری نیز در این ماجرا دخیل است. به‌طوری‌که تارا اتوماتیک در بحث هندلینگ حتی به گرد پای سراتو هم نمی‌رسد.

تفاوت کیفیت سیستم تعلیق تارا نسبت به خودرویی مانند دنا کاملاً مشهود است و افزایش نرمی و راحتی آن به‌سادگی قابل تشخیص است. ترمزهای تارا نیز عملکرد خوبی دارند و حتی زمانی که داغ هستند دچار افت توان چندانی نمی‌شوند.

هزینه‌های نگهداری

طبق گفته مالک، انجام سرویس‌های دوره‌ای تارا با توجه به نوع روغن و فیلترها بین ۰.۸ تا ۱.۵ میلیون تومان آب می‌خورد. اگر بخواهیم از دیدگاه هزینه‌های تعمیر موتور، گیربکس و… تارا را بررسی کنیم، چندان کار مفیدی انجام نداده‌ایم؛ زیرا مطمئناً در صورت استفاده صحیح از خودرو حداقل تا یکی دو سال حتی نزدیک تعمیرگاه هم نمی‌روید! در جدول زیر هم می‌توانید قیمت برخی از قطعات تارا اتوماتیک را مشاهده کنید.

نام قطعه قیمت
سپر جلو ۳.۹ میلیون تومان
سپر عقب ۳.۲ میلیون تومان
چراغ جلو ۴ میلیون تومان
چراغ عقب سمت راست ۲.۸ میلیون تومان
چراغ پیوسته عقب ۱.۹ میلیون تومان
آیینه ۲.۳ میلیون تومان
کمک‌فنر جلو ۳.۵ میلیون تومان

جمع‌بندی

تارا اتوماتیک مطمئناً در برابر رقیبان داخلی مانند تندر ۹۰ پلاس، ساندرو اتوماتیک یا دنا پلاس توربو اتوماتیک کم نمی‌آورد. اما انتخاب آن بین رقیبانی چنی نظیر بسترن B30 یا جک J4 کمی دشوار است. البته نظر من نگارنده این است که خرید سراتو کارکرده ۲ یا ۱.۶ لیتری وارداتی در این بازه قیمتی کاملاً منطقی‌تر و عقلانی‌تر است.

شما مخاطبان gsxr در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان چه خودرویی انتخاب می‌کنید؟

در جدول زیر می‌توانید برخی از مزایا و معایب تارا اتوماتیک را مشاهده نمایید.

مزایا تارا اتوماتیک معایب تارا اتوماتیک
پلتفرمی نسبتاً بروز عدم هماهنگی در طراحی بدنه
قطعات مشترک با خانواده پژو و دنا کابین نه‌چندان زیبا و ارگونومیک
امکانات مناسب عدم بهبود کیفیت نسبت به نسخه قبلی

 

در جدول زیر هم می‌توانید امتیازاتی که تارا در بررسی‌های ما به دست آورد را مشاهده کنید. (امتیازات با توجه به مقایسه با رقبای این بازه قیمتی درج شده)

طراحی ظاهری ۷
طراحی کابین ۶
فضای کابین و صندوق عقب ۱۰
امکانات رفاهی و ایمنی ۹
کیفیت متریال استفاده شده در کابین ۶
کیفیت مونتاژ ۷
هماهنگی موتور و گیربکس ۸
شتاب و کشش ۹
هزینه‌های نگهداری ۸
هندلینگ ۹
ارزش در برابر قیمت ۷۹ از ۱۰۰

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا