هاست پرسرعت
خودرو

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

هرچند پیشرانهٔ شش سیلندر جدید هوریکین قدرت و گشتاور بیشتری دارد اما هرگز نخواهند توانست حس و حال پیشرانه‌های V8 همی را ارائه کند.

رم چندی پیش نسخهٔ بروز شدهٔ پیکاپ ۱۵۰۰ را برای مدل ۲۰۲۵ معرفی کرد. این پیکاپ طیف گسترده‌ای از به‌روزرسانی‌ها از تیپ لوکس جدید تنگستن گرفته تا برخورداری از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر را تجربه کرده است اما مهم‌ترین تغییر زیر کاپوت صورت گرفته یعنی جایی تمام پیشرانه‌های V8 همی قابل‌احترام با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین جایگزین شده‌اند.

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

برای سنت‌گرایانی که عاشق قدرت و صدای موتور V8 هستند، خداحافظی با همی کار آسانی نیست. البته پیشرانهٔ هوریکین در دو نسخه ارائه می‌شود که هردو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور ۵.۷ لیتری V8 همی قبلی دارند. همچنین با دو توربوشارژر کوچکی که هرکدام سه سیلندر را تغذیه می‌کند، پاسخ gsxr گاز هوریکین باید در حد V8 تنفس طبیعی باشد و خبری از تأخیر توربو نخواهد بود. بااین‌حال، اگر از همان سنت‌گرایان بپرسید چرا V8 همی را دوست دارند، خواهند گفت که این علاقه به خاطر چیزی بیش از قدرت و گشتاور است.

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

V8 یک سنت آمریکایی است که پیشینهٔ آن به بیش از صد سال پیش و موتور L-Head کادیلاک بازمی‌گردد. این سنت در آمریکا با پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 شورلت در سال ۱۹۵۵ آغاز شد و نهایتاً با بلوک کوچک ۵.۷ لیتری که در همه‌جا دیده می‌شد به محبوبیت رسید. طی ۷۰ سال بعد، موتور V8 به خودروهای لوکس، ماسل کارها، خودروهای اسپرت و پیکاپ‌های آمریکایی نیرو بخشید؛ اما امروزه هرچند پیشرانه‌های V8 برای تولید قدرت بیشتر و آلایندگی کمتر تکامل پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌تواند با قوانین آلایندگی سخت‌گیرانهٔ دولت‌ها مطابقت پیدا کند.

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

درنتیجه، ناقوس مرگ موتورهای هشت سیلندر آهسته اما پیوسته به صدا درآمده است همهٔ خودروها از دوج چارجر گرفته تا سوپرکارهای گران‌قیمتی از مک‌لارن و فراری به توربوشارژر و سیلندرهای کمتری روی آورده‌اند. دو خودرویی که در اینجا می‌بینید اما مسلماً نشان‌دهندهٔ اوج تکامل موتورهای V8 هستند. رم TRX و چلنجر دیمن ۱۷۰ هردو از یک پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ همی استفاده می‌کنند که زیر کاپوت هزاران دستگاه چلنجر، چارجر، دورانگو هلکت و جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک قرار گرفته است. بیشتر این خودروها بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ اسب بخار قدرت داشتند اما این رقم در چلنجر دیمن سال ۲۰۱۸ به ۸۴۰ اسب بخار و در نسخهٔ پایانی دیمن ۱۷۰ به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید.

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

با نشستن پشت فرمان دیمن ۱۷۰ می‌توان فهمید که چرا اکثر علاقه‌مندان به خودرو عاشق V8 هستند. وسعت گشتاور همراه با صدای سوپرشارژر در جلو و غرش اگزوز در عقب، چیزی است که هیچ موتور دیگری ارائه نمی‌کند. رم TRX با ۷۰۲ اسب بخار قدرت هم علاوه بر این سه ویژگی، با راحتی، توانایی بالا و کشش بی‌نظیر ما را تحت تأثیر قرار داد.

خداحافظی با پادشاهان موتور V8 همی، رم TRX و دوج چلنجر دیمن 170

آیندهٔ پرفورمنس خودرو بدون شک بر پایهٔ پیشرانه‌های کوچک‌تر با سیلندرهای کمتر و آلایندگی پایین‌تر شکل خواهد گرفت و با تکنولوژی‌های مدرن می‌توان مطمئن بود که این موتورها قدرت زیادی خواهند داشت اما صرف‌نظر از اعداد روی کاغذ، آن‌ها هیچ‌گاه حس و حال موتور V8 را نخواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا