بیش از یک پنجم خودروهای جدید جهان کاملاً برقی هستند

بیش از یک پنجم خودروهای جدید جهان کاملاً برقی هستند
تحلیل شرکت مشاوره پرایزواترهاوسکوپرز (PwC) که یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات حرفهای، مشاوره فناوری و استراتژی کسبوکار است، برای ۴۰ بازار اصلی جهانی نشان میدهد که خودروهای برقی اکنون حدود ۲۱ درصد از کل فروش خودروهای جدید را تشکیل میدهند. این رقم نسبت به سهماهه دوم سال ۲ درصد افزایش یافته و بالاترین میزان ثبتشده تاکنون است. آمار بر اساس بازارهایی است که حدود ۸۵ درصد از فروش جهانی خودرو را شامل میشوند.
در میان سایر انواع خودروها، ۱.۷ میلیون خودروی هیبریدی پلاگين (Plug-in Hybrids) و ۲.۵ میلیون خودروی هیبریدی دیگر نیز فروخته شدند. خودروهای هیبریدی پلاگین (Plug-in Hybrids) نوعی خودرو هستند که هم موتور برقی دارند و هم موتور بنزینی یا دیزلی، و باتری آنها را میتوان با برق شهری شارژ کرد تا بخشی از مسیر را کاملاً برقی طی کنند، و در مسیرهای طولانیتر موتور احتراقی ادامه حرکت را تأمین میکند.
بازارهای مهم خودروهای برقی
چین با ۲.۳میلیون خودرو برقی در سهماهه سوم همچنان بزرگترین بازار باقی مانده است؛ این میزان حدود یک سوم بیشتر از سال گذشته است. اروپا با ۶۰۷ هزار خودرو برقی رشد بیش از ۲۵ درصدی داشته و ایالات متحده با ۴۱۹ هزار خودرو برقی افزایش حدود ۲۰ درصدی را ثبت کرده است. افزایش فروش در آمریکا به ویژه در سپتامبر تحت تأثیر پایان یک مشوق مالیاتی بوده که خریدهای اضافی ایجاد کرد.
در میان کشورهای اروپایی، آلمان با ۱۳۳ هزار خودروی کاملا برقی در صدر و پس از آن بریتانیا با ۱۲۵ هزار خودرو قرار دارد. این دو کشور به ترتیب رتبههای سوم و چهارم جهان را به خود اختصاص دادهاند.
سهم خودروهای برقی در کل خودروهای موجود
اگرچه فروش خودروهای برقی در حال افزایش است، اما سهم آنها در مجموع خودروهای در حال تردد در جادهها هنوز کم است. بیشتر خودروهای موجود زمانی تولید شدهاند که سهم خودروهای برقی بسیار پایینتر بود. برآورد میشود که سهم اتومبیلهای برقی در خودروهای موجود، حدود ۴ درصد در اروپا، ۹ درصد در چین و ۲ درصد در آمریکا است.
کارشناسان پیشبینی میکنند که سهم خودروهای برقی در ۲۰۳۵ به ۳۲ درصد در اروپا، ۴۰ درصد در چین و ۱۰ درصد در آمریکا برسد.
آینده خودروهای برقی
هارالد ویمر، از شرکای PwC میگوید: «خودروهای برقی روزبهروز بهتر، جذابتر و مقرونبهصرفهتر میشوند. تا سال ۲۰۳۵ احتمالاً اکثر رانندگان به طور طبیعی به خودروهای برقی روی خواهند آورد و موتورهای احتراقی تنها برای علاقهمندان و کاربردهای خاص باقی میمانند.»
یورن نویهاوزن، یک کارشناس دیگر از همین شرکت تأکید میکند که زنجیرههای تأمین پایدار و انعطافپذیر برای تولیدکنندگان اروپایی حیاتی است، بهویژه با توجه به این که “بحران دوم ریزتراشهها” در راه است. او توصیه میکند که در طراحی باتریها از معماری منعطف استفاده شود تا بدون بازطراحی کل سیستم، تعویض سریع قطعات و استفاده از باتریهای جدید و بهتر امکانپذیر شود.





