آئودی Q4 ای ترون وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نادین خودرو
آئودی Q4 ای ترون وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند برقی نادین خودرو
ثبت سفارش آئودی Q4 e-Ttron برای واردات به ایران انجام شده است و شرکت نادین خودرو، این کراساور برقی را برای بازار کشورمان عرضه خواهد کرد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هنوز مشخص نیست آئودی Q4 ای ترون موجود در گمرک، از طریق طرح واردات مخصوص جانبازان پیشفروش میشود یا برای دیگر افراد جامعه قابل خرید خواهد بود. همچنین، کشور سازندهی خودروی مذکور، اعلام نشده؛ درحالیکه خطوط تولید آلمان و چین، مونتاژ آئودی Q4 e-Ttron را انجام میدهند.
آئودی، در کنار پورشه و مرسدس بنز و بیامو، یکی از چهار ضلع خودروسازان لوکس آلمان محسوب میشود. آئودی، زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن است و سرپرستی لامبورگینی، بنتلی و دوکاتی را هم در اختیار دارد. تاسیس آئودی به سال ۱۹۰۹ برمیگردد و حالا با ۱۳ کارخانهی بزرگ در ۱۰ کشور فعالیت میکند. تیراژ تولید این برند آلمانی، حدود ۱/۸ میلیون دستگاه در سال است.
بیشتر بخوانید:
↵بایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو برای آفرود
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
گروه فولکس واگن با کارخانههای متعدد در چین فعالیت میکند. اولین عضو این مجموعه (Volkswagen Group Chin: VGC)، حدود ۳۹ سال پیش تاسیس شد و حالا، بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرسنل دارد. خطوط مونتاژ آئودی در چین، غالبا حاصل سرمایهگذاری مشترک فولکس واگن و فاو (FAW) هستند. دیگر نکتهی جالب اینکه، تقریبا ۴۰ درصد کل خودروهای آئودی در جهان، توسط کارخانههای چین، تولید میشوند و قطعات چینی دارند.
آئودی Q4 ای ترون، سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و یک کراساور مدرن با پیشرانه تمام الکتریکی محسوب میشود. این خودرو، دو نوع بدنهی استاندارد و اسپرت بک (با طرح کوپه ) دارد. از نظر توان پیمایش، باتری و قوای محرک هم، مدلهای مختلف ارایه میدهد. آئودی Q4 e-Ttron در سه ناحیه شامل اروپا و امریکا و چین، فروخته میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی آئودی Q4 ای ترون
عامر وایا (Amar Vaya) و مارک لیشت (Marc Lichte) طراحان Q4 e-Ttron هستند. این دو نفر در پروژههای آئودی e-tron_GT و سه نسل اخیر فولکس واگن گلف هم حضور داشتند.
در نمای اصلی، جلوپنجرهی کاملا بسته با رنگ متفاوت از بدنه استفاده شده است تا برداشت بیننده از Q4 ای ترون، چندان متفاوت از یک خودروی اسپرت بنزینی نباشد. لبهی کاپوت، به خوبی تا جلوپنجره کشیده شده و ظرافت در طراحی را نشان میدهد. حجمدهی سپر جلو و فرم تهاجمی برای چراغها، نقش مهمی در حس اسپرت آئودی Q4 ای ترون دارند.
براساس اطلاعات موجود، مدل استاندارد با بدنهی ساده برای صندوق عقب، وارد ایران خواهد شد. این محصول در نمای جانبی، یک کراساور اسپرت با شیب ملایم در انتهای سقف را تداعی میکند. پایین بدنه و بین چرخها، خطوط عمیق و ادوات سیاه روی رکاب دیده میشوند. خطوط کشیده شده روی گلگیرها در نزدیکی چراغهای طرفین جلو و عقب هم، تاثیر مثبت در افزایش حس عضلانی آئودی Q4 ای ترون دارند. چرخهای این خودرو، ۱۹ و ۲۰ اینچ هستند.
در نمای پشت، ادوات پلاستیکی سیاه، ارزش اقتصادی خودرو را کاهش میدهند. فرم کلی چراغها با ساختار پیوسته نیز، آنچنان که مخاطب از یک خودروی لوکس ساخت آئودی انتظار دارد، زیبا و عالی به نظر نمیرسد. البته حجمدهی بدنه، طراحی درپوش صندوق، جایگاه مخصوص پلاک، بال عقب و حتی قاب پلاستیکی پیرامون شیشه، رضایت بخش و چشمنواز است.
آئودی Q4 e-Ttron با طول ۴,۵۸۸ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۳۲ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۶۴ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، Q4 برقی کمی بزرگتر از کیا اسپورتیج و هیوندای توسان موجود در ایران است.
طراحی داخلی و نمای کابین آئودی Q4 ای ترون
طرح داشبورد، خروجی هوا و محصل نصب نمایشگرهای آئودی Q4 e-Ttron متفاوت از دیگر کراساورهای دنیا، جلب نظر میکند. خطوط تیز با زاویههای تند، تقریبا در همه جای اتاق دیده میشود و حالت یک فضاپیمای عجیب با ساختار آیندهنگر را تشکیل میدهند.
آئودی Q4 ای ترون از معدود کراساورهایی است که فرمان ۶ ضلعی و چند حفرهای دارد. پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ و نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچ نیز برای این خودرو ارایه میشود. خروحیهای هوا، بسیار بزرگ و فراتر از انتظار به نظر میرسند. نمای کبی داشبورد، فاقد چرم و مواد نرم است.
کنسول میانی، حالت برجسته و جدا از داشبورد دارد. کلیدهای فیزیکی، کمتعداد هستند و صرفا در بخش زیر مانیتور برای کنترل تهویه مطبوع یا دیگر تجهیزات گرمایش –سرمایش دیده میشوند. طراحی دستگیرههای داخل در نیز، هماهنگ با دیگر اجزای داشبورد انجام شده است.
صندلیهای آئودی Q4 ای ترون، چرم باکیفیت و طراحی اسپرت دارند تا راحتی مورد انتظار از یک خودروی مدرن را فراهم کنند. این خودرو برای سفرهای بلند مدت چهار سرنشین بلندقد، مناسب است و ۵۲۰ لیتر فضای صندوق فراهم میکند. خواباندن صندلیهای عقب، ۱۴۹۰ لیتر برای حمل بار، در اختیار میگذارد.
پیشرانه و تجهیزات آئودی Q4 ای ترون
هنوز مشخص نیست کدام نوع محرک و باتری برای نسخهی وارداتی ارایه شود. گیربکس تک سرعته برای انواع مختلف، ثابت است اما ساختار چهار چرخ محرک، تجهیز سفارشی محسوب میشود.
احتمالا ضعیفترین نمونه با یک موتور برقی روی محور محور عقب به بازار ایران میرسد که البته تواناییهای قابل قبول دارد. این مدل، با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه و نهایت سرعت۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. ارزانترین آئودی Q4 eTron، وزن خالص ۲۰۵۰ کیلوگرم دارد و همراه باتری ۵۲ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر ارایه میدهد. نسخههای مجهز به باتری ۷۷ کیلووات ساعتی، ۵۲۰ کیلومتر شعاع حرکتی دارند.
در چین، آئودی Q4 ای ترون با موتور برقی ۱۴۰ اسب بخار و باتری ۳۵ کیلووات ساعت نیز وجود دارد اما این مدل، از سال ۲۰۲۳ به بعد تولید نشده است. در بازار اروپا و امریکا، Q4 eTron مجهز به پیشرانههای ۲۸۶ تا ۳۴۰ اسب بخار، هرماه سیستم دو موتور دو دیفرانسیل، عرضه میشود. قویترین نمونه، در زمان ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
قیمت آئوی Q4 ای ترون در بازار جهانی و ایران
مدل ۲۰۴ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات) محرک عقب، در کشور چین ۴۱ هزار دلار قیمت دارد. مدل دو دیفرانسیل، ۴ هزار دلار گرانتر است. نسخهی ۳۰۰ اسب بخار، به قیمت ۵۱ هزار دلار در امریکا فروخته میشود.
اگر فرض کنیم، وعدههای داده شده برای ۵۰ درصد تحفیف مالیات و عوارض گمرکی، جهت واردات خودروهای برقی به آئودی Q4 eTron اختصاص داده شود، هزینه خرید ۳/۵ میلیارد تومان برای ارزانترین نمونهی مونتاژ چین، قابل پیشبینی است. طبیعتا واردات کمتعداد و محدود این خودرو در ایران، منجر به قیمتهای نجومی خواهد شد. هماکنون، اندک نمونههای آئودی Q5 مدل ۲۰۱۶ پلاک ملی با کارکرد بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر، حدود ۶ میلیارد تومان قیمت دارند.
مجله خبری gsxr