آئودی Q8 در تست NHTSA موفق به کسب ۵ ستاره کامل شد
آئودی Q8 در تست NHTSA موفق به کسب ۵ ستاره کامل شد
آئودی Q8 به یکی از ایمنترین خودروهای بازار بدل شده است.
مدیریت ایمنی ترافیکی بزرگراههای ملی ایالات متحده، «NHTSA»، هر ساله تعداد زیادی تست ایمنی برای بررسی مقاومت و ایمنی خودروهای تازه راهاندازی میکند. در این آزمایشها، ضربههای گوناگون با سرعتهای متفاوت بازآفرینی میشوند تا ایمنی بدنه و سیستمهای جانبی خودروهای جدید موردبررسی قرار گیرد. آزمایشهای یادشده منحصر به خودروهای سدان سواری هم نیست و شامل انواع وسایل نقلیه چون کامیونها، شاسیبلندها و… نیز میشود. سرانجام خودروهایی که بهترین عملکرد ایمنی را از خود نشان دهند امتیاز بالاتری کسب میکنند.
آئودی Q8، شاسیبلند لوکس اسپرت دو ردیفه آئودی که بر پایه Q7 توسعه یافته، در آزمایشهای اخیر موفق به کسب بیشترین امتیاز ممکن شده است. در ویدئوی منتشرشده از کانال یوتیوبی «CarPro1993»، سازمان حملونقل ایالاتمتحده یک دستگاه شاسیبلند Q8 را برای آزمایش تصادف از بغل آماده میکند. NHTSA برای اندازهگیری صدمات ضربه به محفظه نگهدارنده سرنشینان، برچسبهای زرد و سیاهی را در جایجای بدنه نصب میکند. متخصصان این سازمان از آدمکهای آزمایشی موسومبه «دامی» با رنگهای روشن استفاده میکنند تا شدت ضربه و احتمال آسیبرسیدن به انسان را شبیهسازی کند.
در آزمایش ضربه جانبی یک مانع از بغل خودرو با آن برخورد میکند. در این آزمایش که برای شبیهسازی برخورد دو خودرو طراحی شده است، مانع با سرعت ۶۱.۶ کیلومتر بر ساعت با بدنه Q8 برخورد کرده و باعث بلندشدن چرخهای سمت چپ آن میشود. کیسههای هوای پردهای در لحظه برخورد فعال میشوند. آدمکها هم ابتدا به کیسه هوا برخورد کرده و سپس در جهت مخالف پرتاب میشوند.
پس از پایان این آزمایش مشخص میشود که Q8 آسیب چندانی ندیده و ستون B بخش زیادی از تنش ضربه را به خود جذب کرده است. شیشههای جانبی از قاب خارج شدند اما خرد نشده و نشکستند. با وجود آنکه درها هم فرم ابتدایی خود را از دست دادهاند اما این شاسیبلند آلمانی همچنان قابلیت راندهشدن را دارد. ظاهرا شیشه جلو آسیبی ندیده و چرخها هم تغییر جهت ندادهاند. درون خودرو هم شاهد از دست رفتن شکل دستگیرهها هستیم و میبینیم که کیسه هوا، آدمکها را از برخورد با ستون خودرو مصون نگه داشته است.
بر اساس ادعای وبگاه NHTSA، آئودی Q8 موفق شد در آزمایشهای ضربه جانبی، ضربه از جلو، چرخش و غلتیدن بدنه و ردهبندی کلی ایمنی خودرو بهترتیب ۵، ۵، ۴ و ۵ ستاره دریافت کند. این سازمان بهتازگی آزمایشهای جدیدی را برای سنجش ایمنی عابرین پیاده طراحی کرده است که شامل ترمز خودکار اضطراری و… میشود.