آتش سوزی ناگهانی تسلا مدل اس در آمریکا باز هم خبرساز شد
آتش سوزی ناگهانی تسلا مدل اس در آمریکا باز هم خبرساز شد
یک دستگاه خودروی برقی تسلا مدل اس که با سرعت بزرگراهی حرکت میکرد، به طور غیرمنتظره آتش گرفت و با اقدام سازمان آتشنشانی ساکرامنتو و مصرف حدود ۶،۰۰۰ گالن آب، آتشسوزی باتری آن مهار شد.
به گزارش insideevs، یک دستگاه خودروی برقی تسلا مدل اس در حالی که با سرعت بزرگراهی در کالیفرنیا در حال حرکت بود، به طور غیرمنتظره آتش گرفت. خوشبختانه در این آتشسوزی به کسی آسیب نرسید، اما خاموش کردن آن حتی برای خدمهی آموزشدیده دشوار بود.
در حالی که آتشسوزی خودروهای برقی در مقایسه با آتشسوزی خودروهای بنزینسوز بسیار کم است، اما به دلایل خوبی توجه زیادی را به خود جلب میکند. آتشسوزیهای خودروی برقی در دمای بسیار بالایی رخ میدهند و اغلب به سرعت به شعلههای بزرگ تبدیل میشوند و گاهی اوقات خودروها را در شعلههای آتش فرو میبرند.
در همین حال، خاموش کردن آتش دشوار است و میتواند بارها و بارها دوباره شعلهور شود. حتی مواردی وجود داشته است که به نظر میرسد خودروهای برقی چند روز پس از تصادف دوباره شعلهور شوند، در حالی که خودروها در انبار زباله یا محل تحقیقات پارک شدهاند.
آتشسوزی خودروهای بنزینی هر روز اتفاق میافتد، بنابراین لزوماً در رادار پوشش رسانهها نیستند. با این حال، تعداد خودروهای بنزینی در جادهها بسیار بیشتر از خودروهای برقی است؛ بنابراین هنوز خیلی زود است که بدانیم اگر تعداد وسایل نقلیه برقی و بنزینی با هم برابر باشد، آتشسوزیهای خودروهای برقی و آتشسوزی خودروهای بنزینی با چه نسبتی رخ میدهد.
میتوان استدلال کرد که بنزین نسبت به باتریهای لیتیوم یونی در خودروهای برقی و همینطور لپتاپها، تلفنهای هوشمند، تبلتها و غیره بسیار فرارتر بوده و فوراً قابل اشتعال است. گفته میشود باتریها دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتواند مشکلات منحصربفردی ایجاد کند و نیاز به آموزش ویژهی آتشنشانان برای مقابله با آن دارد.
به هر حال، سازمان آتشنشانی ساکرامنتو در توییتی اعلام کرد که برای خاموش کردن آتش تسلا مدل اس حدود ۶،۰۰۰ گالن آب مصرف شده است. آتشنشانان مجبور شدند خودروی برقی را بالا ببرند تا حداکثر آب ممکن برای خنثی کردن باتری داشته باشند، زیرا با پیشروی کار به شعلهور شدن مجدد ادامه میداد.
سخنگوی سازمان آتشنشانی ساکرامنتو در این زمینه گفت:
محفظه باتری خودرو در حالی که با سرعت آزادراهی در حال حرکت بود به طور خود به خود آتش گرفت. آتش با حدود ۶،۰۰۰ گالن آب خاموش شد، زیرا سلولهای باتری به احتراق ادامه دادند. خوشبختانه هیچ آسیبی گزارش نشده است.
طبق گزارش اتوبلاگ، تسلا استفاده از «مقدار زیادی آب برای خنک کردن باتری» را توصیه میکند. چند نفر به توییتهای سخنگوی آتشنشانی پاسخ دادند و در ادامه پرسیدند که آیا روش دیگری باید یا میتوانست برای خاموش کردن سریعتر آتش خودروی برقی بدون استفاده از آب زیاد استفاده شود یا خیر. با این حال، یکی از مسئولان تسلا ادعا میکند:
برای خاموش کردن و خنک کردن کامل آتش باتری، بین ۳،۰۰۰ تا ۸،۰۰۰ گالن (۱۱،۳۵۶ تا ۳۰،۲۸۳ لیتر) آب میتواند مصرف شود تا به طور کامل آتش باتری را خاموش و خنک کند. برای دسترسی مستقیم بیشتر به باتری، خودرو را کج کنید.
همانطور که میبینید، آتشنشانان آموزشدیده دقیقاً همانطور که تسلا پیشنهاد میکند کار را پیش بردند و در نهایت موفق شدند.
با این حال، با افزایش روزافزون خودروهای الکتریکی در جادهها، ضروری است که تیمهای اولیه واکنشدهنده آموزشهای ویژهای ببینند تا از بهترین نتایج در صورت آتشسوزی باتری اطمینان حاصل کنند.