آستونمارتین چگونه سرانجام به رقیب جدی فراری تبدیل شد؟
آستونمارتین چگونه سرانجام به رقیب جدی فراری تبدیل شد؟
آستونمارتین با حضور پررنگ در موتوراسپرت دستخوش یک تحول بزرگ شده است که میتواند موفقیتی مشابه فراری را برای این برند بریتانیایی به دنبال داشته باشد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در اقدامی بیسابقه، آستونمارتین سه خودرو را در یک روز رونمایی کرده است که دوتای آنها یعنی ونتیج GT3 و AMR24 مسابقهای هستند و دیگری نسخهٔ جدید ونتیج است. این خودروها که سه جواهر جدید بر تاج پرفورمنس توصیف شدهاند، بهطور همزمان در مرکز تکنولوژی AMR در سیلورستون رونمایی شدهاند. این اتفاق نشاندهندهٔ تغییری مهم در نگرش آستونمارتین است که نهایتاً میتواند آن را به رقیبی جدی برای فراری تبدیل کند.
رویکردی مشابه انزو فراری
آستونمارتین نسخهٔ جدید ونتیج را راننده محورترین نسخهٔ تاریخ این خودرو میداند درحالیکه با نسخهٔ مسابقهای GT3 هم به دنبال تکرار موفقیتهای بزرگ دههٔ گذشته و تقویت فلسفهٔ «یکشنبه برنده شو، دوشنبه بفروش» است. این رویکرد جدید آستونمارتین شباهت زیادی به فلسفهای دارد که فراری دنبال میکند. این شرکت ایتالیایی هم پایگاهی عملیاتی در کنار یک پیست مسابقه دارد و از فعالیتهای موتوراسپرت خود برای فروش خودروهای جادهای استفاده میکند.
موفقیت در موتوراسپرت
آستونمارتین سال گذشته تنها چند سال پس از ورود به فرمول یک بهعنوان یک تیم رسمی، به لطف فرناندو آلونسو ۲۸۰ امتیاز و ۹ سکو کسب کرد. علاوه بر این، در چند سال گذشته این شرکت با ونتیج GT3 تعداد ۵۲ پیروزی و بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ یازده عنوان جهانی با ونتیج GTE کسب کرده است. همچنین در آیندهٔ آستونمارتین موفقیت بیشتری در موتوراسپرت دیده میشود زیرا این شرکت میخواهد هایپرکار والکری را در سال ۲۰۲۵ به لمانز ببرد.
جوانترین سبد محصولات در چند دههٔ اخیر
آستونمارتین مدتها با پلتفرمهای قدیمی، پیشرانههای قدیمیتر و فقدان هیچگونه نوآوری، در شرف ورشکستگی به نظر میرسید اما این موضوع اخیراً با DB12 و ونتیج جدید تغییر کرده است. هرچند آستون همچنان از پیشرانهٔ AMG استفاده میکند (البته مهندسان این شرکت در پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آلمانیها بشدت بازنگری کردهاند) اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی مرسدس را با سیستم جدیدی از خودش که شایستهٔ قرن بیست و یکم است جایگزین کرده است. قدیمیترین محصول حال حاضر این برند بریتانیایی، شاسیبلند DBX است که زمان عرضه در سال ۲۰۲۰ خودرویی ضروری برای سودآور کردن آستونمارتین بود و هماکنون در آستانهٔ یک بهروزرسانی بزرگ قرار دارد درحالیکه نسخهٔ قویتر این خودرو بنام DBX707 هم تحت نظارت افرادی مثل «توبیاس موئرز» رئیس سابق AMG توسعه پیدا کرد. DBX707 یکی از بهترین سوپر شاسیبلندهای روی کرهٔ زمین است و بنابراین نسخهٔ بروز شدهٔ DBX بهاحتمالزیاد موفقیت بزرگی را برای آستون به دنبال خواهد داشت.
تکنولوژی فرمول یک برای جاده
آستونمارتین هماکنون سوپراسپرت جدید والهالا را در دست توسعه دارد که با کمک مهندسان فرمول یک تحولات بزرگی را تجربه کرده است. این ماشین پیوندی ملموس بین فعالیتهای آستونمارتین در پیست و خودروهای جادهای آن ایجاد میکند. این پیوندها در آینده عمیقتر هم خواهد شد زیرا بخش آستونمارتین پرفورمنس تکنولوژی که بازوی فناوری تیم فرمول یک این شرکت است، نقش پررنگی در توسعهٔ خودروهای جادهای آینده خواهد داشت. این همان نگرشی است که پورشه سالها از آن برای خلق بهترین خودروهای اسپرت جادهای استفاده کرده و فراری هم از چند دهه پیش با خودروهایی مثل F50 از آن بهره برده است.
یافتن عامل جذابیت برای خریداران
به نظر میرسد آستونمارتین سرانجام متوجه شده که نمیتواند با ساخت خودروهای اسپرتی با پیشرانههای قدیمی و کابینهایی که صرفاً بر میراث شرکت متکی است نظر خریداران را جلب کند. هرچند حفظ میراث شرکت ارزشی تاریخی دارد اما در شرایط کنونی بازار خودرو، این رویکرد طرفدار ندارد و باعث فروش خودروها نمیشود. حضور در بالاترین سطح موتوراسپرت و سپس آغشته کردن خودروهای جادهای به دانش مسابقات اما این کار را میکند. این راهحلی مطمئن برای جذب خریداران ثروتمند است که معمولاً فراری، مکلارن و لامبورگینی میخرند. آستونمارتین هماکنون به اولین خودروساز حاضر در موتوراسپرت تبدیل شده که بهسرعت در حال ارتقاء جایگاه خود در بین ثروتمندان است و میخواهد به برندی خواستنی تبدیل شود یعنی چیزی که برای مدتها نبوده است.
بهطورکلی، درحالیکه شرکتهایی مثل جگوار و مازراتی در تلاش هستند که فقط سرپا بمانند، به نظر میرسد آستونمارتین در حال پیشرفت است و اگر بتواند به این مسیر ادامه دهد، میتواند موفقیت فراری را تکرار کند.
مجله خبری gsxr