آشنایی با انواع مدلها و تیپهای پژو 207
آشنایی با انواع مدلها و تیپهای پژو 207
در این مطلب قصد داریم با تمام مدلهای پژو ۲۰۷ مثل TU3، تیپ ۵، دورنگ و اتوماتیک آشنا شویم و ویژگیها و تجهیزات آنها را بررسی کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
پژو ۲۰۷ یکی از محبوبترین هاچبکهای بازار کشورمان محسوب میشود. البته این خودرو نه ۲۰۷ واقعی بلکه فیسلیفت پژو ۲۰۶ است. این فیسلیفت در سال ۲۰۰۸ توسط شعبهٔ برزیلی پژو انجام شد و از سال ۱۳۸۹ با نام ۲۰۷ به کشورمان آمد درحالیکه در اروپا با نام ۲۰۶ پلاس عرضه شد. تولید ۲۰۷ در سال ۱۳۹۱ در ایران به دلیل تحریمها متوقف شد و چهار سال بعد ایرانخودرو با بهروزرسانیهایی دوباره تولید آن را از سر گرفت. طی چند سال اخیر، به دلیل محبوبیت ۲۰۷ در بازار، بر تنوع مدلهای آن افزوده شده و با خاتمهٔ تولید ۲۰۶ در اواخر سال ۱۴۰۱، ایرانخودرو مدلهای جدیدی را به خانوادهٔ ۲۰۷ اضافه کرد تا جای خالی ۲۰۶ را پر کند. به همین دلیل، هماکنون ۲۰۷ در تیپها و مدلهای مختلفی تولید میشود که میتواند گیجکننده باشد. ازاینرو قصد داریم در ادامه تمام تیپهای این هاچبک محبوب بازار را معرفی و بررسی کنیم.
پژو ۲۰۷ دستی
اولین نسخه پژو ۲۰۷ که به بازار آمد، دستی معمولی بود. این نسخه از تجهیزات کاملی مثل ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، آینههای جانبی برقی، دوربین دنده عقب و سیستم تهویهٔ اتوماتیک بهره میبرد و بعداً نسخهٔ فرمان برقی آن در کنار نسخهٔ هیدرولیک و همینطور نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشهای هم ارائه شد اما طی سالهای بعد ایرانخودرو تعدادی از امکانات آن مثل کروز کنترل و ترمزهای دیسکی عقب را حذف کرد. بااینحال، بهتازگی نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این ۲۰۷ برای مطابقت با استانداردهای ۸۵ گانه ارائه شده است که از تجهیزات کامل بهعلاوهٔ سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد تایرها و راهنمای تعویض دنده بهره میبرد. این نسخه همچنین فقط با فرمان برقی ارائه میشود. هردو نسخهٔ ۲۰۷ دستی از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 استفاده میکنند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد.
این یکی از تیپهایی بود که پس از خاتمهٔ تولید پژو ۲۰۶ ارائه شد. مهمترین ویژگی این نسخه، استفاده از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ TU3 پژو ۲۰۶ تیپ دو بجای موتور TU5 است. این موتور تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور دارد و به همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل است. این نسخه تجهیزات نسبتاً کاملی مثل نمایشگر لمسی، کروز کنترل و دوربین دندهعقب دارد اما فقط با فرمان هیدرولیک ارائه میشود، ترمزهای عقب آن کاسهای است و رینگها هم فولادی هستند. ۲۰۷ TU3 در نمونههای جدیدتر به سیستم پایش باد تایرها، کنترل کشش و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است.
دومین تیپی که ایرانخودرو پس از خاتمهٔ تولید ۲۰۷ به خانوادهٔ ۲۰۷ اضافه کرد، تیپ ۵ بود. این تیپ از لحاظ پیشرانه تفاوتی با ۲۰۷ دستی معمولی ندارد و از همان موتور TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میکند. مهمترین تفاوت ۲۰۷ تیپ ۵ در داخل است یعنی جایی که بجای داشبورد اصلی ۲۰۷، داشبورد ۲۰۶ ارائه شده است؛ بنابراین، در این تیپ خبری از نمایشگر لمسی نیست و کروز کنترل هم ارائه نمیشود. همچنین ۲۰۷ تیپ ۵ با فرمان هیدرولیک، ترمزهای عقب کاسهای و رینگهای فولادی تولید میشود. این یعنی ۲۰۷ تیپ ۵ در اصل همان ۲۰۶ تیپ ۵ است که فقط ظاهر ۲۰۷ دارد!
پژو ۲۰۷ دستی ۶ سرعته
پسازاینکه ایرانخودرو نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ TU5 را با نام TU5P یا پلاس در تارا و رانا پلاس ارائه کرد، نوبت به ۲۰۷ رسید تا از این موتور بهرهمند شود. موتور TU5 پلاس با تجربهٔ ارتقاءهایی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بیشتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم بجای گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قبلی توسط یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. این نسخه از ۲۰۷ با تجهیزات کاملی مثل ترمزهای دیسکی عقب، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی به همراه سقف شیشهای ارائه میشود.
پژو ۲۰۷ سقف قرمز یا MC
پسازاینکه کوییک R سایپا با طرح دورنگ بدنه در بازار با استقبال مواجه شد، ایرانخودرو هم تصمیم گرفت ۲۰۷ بختبرگشته را دورنگ کند! بدین ترتیب، نسخهٔ سقف قرمز این خودرو با نام MC (مخفف مالتی کالر) ارائه شد. در این نسخه قاب مه شکنهای جلو، قاب آینههای جانبی، زههای جانبی، دریچهٔ روی کاپوت، کالیپرهای ترمز و سقف به رنگ قرمز درآمدهاند و رینگهای آلومینیومی هم مشکیرنگ هستند. در داخل هم کمربندهای ایمنی، قاب دریچههای تهویه و بخش بالایی غربیلک فرمان قرمزرنگ هستند. MC همچنین اولین نسخهٔ ۲۰۷ بود که از پیشرانهٔ TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک بهرهمند شد. ۲۰۷ سقف قرمز فقط با همین موتور و گیربکس اتوماتیک و همینطور تجهیزات کامل و فرمان برقی عرضه میشود.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
برخلاف کوییک R، طرح دورنگ روی ۲۰۷ جواب نداد و خریداران استقبال چندانی از این مدل نداشتند آنهم درحالیکه پیشرانهٔ TU5P و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک فقط در این نسخه ارائه میشد. چندی بعد اما ایرانخودرو همین قوای محرکه را برای ۲۰۷ تکرنگ معمولی هم ارائه کرد. بدین ترتیب، نسخهٔ اتوماتیک جدیدی با موتور TU5P و گیربکس شش سرعته به بازار عرضه شد. این نسخه همچنین علاوه بر تجهیزات کامل، برخلاف ۲۰۷ MC از سقف شیشهای هم برخوردار است و در نمونههای جدیدتر به سیستم پایش باد تایرها، کنترل کشش و راهنمای تعویض دنده هم مجهز شده است تا مجهزترین و گرانترین عضو خانوادهٔ ۲۰۷ لقب گیرد. این نسخه هماکنون در بازار نزدیک به یک میلیارد تومان قیمت دارد.
مجله خبری gsxr