آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو

آلفارومئو جونیور برقی؛ مشخصات و قیمت وارداتی ژوبین خودرو
کراساور الکتریکی آلفارومئو توسط ژوبین خودرو وارد ایران خواهد شد. جونیور برقی، ساخت اروپا است و نسخهی هیبرید نیز دارد.
سابقهی حضور آلفارومئو در ایران، مشابه بسیاری دیگر برندهای ایتالیایی، چندان پرفروغ نیست. مردم ما تا حدودی با فیات و مازراتی آشنایی دارند اما آلفارومئو بیشتر برای علاقهمندان خودروهای اسپرت، شناخته شده است. سه مدل شامل 4C، جولیتا و میتو، در سالهای دههی ۹۰ خورشیدی به تعداد اندک وارد ایران شدند.
بیشتر بخوانید:
آلفارومئو یکی از قدیمیترین خودروسازان درحال کار دنیا است. این برند ایتالیایی سال ۱۹۱۰ شکل گرفت و از ابتدا علاقهمند حضور در مسابقات بود. آلفارومئو امروزه زیرمجموعهی استلانتیس محسوب میشود و سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو تولید میکند. محصولات آلفارومئو در هر کلاس بدنه، معمولا قیمت بالاتری نسبت به رقبا دارند و از نظر کیفیت رانندگی، نزدیک به مرسدس بنز یا بیامو توصیف میشوند.
آلفارومئو جونیور سال ۲۰۲۴ معرفی شد و خودرویی کاملا جدید محسوب میشود. این مدل در کلاس کراساور کوچک، پلتفرم مشترک با پژو ۲۰۸ و فیات ۶۰۰ دارد. آلفارومئو جونیور فقط در لهستان تولید میشود و خریدار ایرانی میتوان از اروپایی بودن این محصول، مطمئن باشد. دو مدل تمام برقی و هیبرید، برای آلفارومئو جونیور وجود دارد اما ظاهرا نسخهی برقی وارد ایران خواهد شد.
طراحی ظاهری و نمای بدنه آلفارومئو جونیور
هاچبک -کراساور آلفارومئو توسط الخاندرو رومانوس (Alejandro Romanos) طراحی شده است. این مهندس اسپانیایی، خالق سوپراسپرت آلفارومئو ۳۳ استراداله و کراساور آلفارومئو توناله نیز محسوب میشود. احتمالا به همین دلیل، حس اسپرت و تهاجمی در آلفارومئو جونیور وجود دارد.
در نمای اصلی، حالت مثلثی داخل جلوپنجره طبق سنت آلفارومئو دیده میشود. داخل این بخش، طرحی از نشان تجاری شرکت سازنده (صلیب و اژدها درحال بلعیدن انسان) شکل گرفته است. طرح چراغها شباهت جزئی به فراری پروسانگوئه دارند و چند بخشی طراحی شدهاند. حجمدهی بدنه به سبک ایتالیایی، پیچیده و عضلانی نیست تا با وجود ابعاد کوچک، آلفارومئو جونیور را پرسرعت نشان دهد.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی داخل گلگیر و رکاب، توی ذوق میزنند. دستگیرهی درهای عقب، مشابه آلفارومئو جولیتا، نزدیک شیشهی عقب نصب شده و از پلاستیک است. مواد سیاهرنگ، همچنین برای آینه بغل، قاب پنجرهها و چرخهای ۱۹ اینچ نیز استفاده شدهاند.
در پشت نیز، سپر تمام پلاستکی بدون چراغهای هشداردهنده، حس یک خودروی ارزانقیمت را به آلفارومئو جونیور میدهد. حجمدهی بدنه برای درپوش صندوق و محل نصب چراغها جالب توجه است اما هماهنگی چندانی با نمای روبرو ایجاد نمیکند. البته آلفارومئو جونیور برای افراد علاقهمند به سبک طراحی خلاقانه و متفاوت از دیگران، جالب خواهد بود.
ابعاد کارساور کامپکت آلفارومئو شامل طول ۴,۱۷۰ و عرض ۱,۷۸۰ و ارتفاع ۱,۵۰۰ و فاصله محوری ۲,۵۵۰ میلیمتر میشود. با این شرایط، جونیور حتی از تویوتا C-HR نیز کوچکتر است.
طراحی داخلی و کابین آلفارومئو جونیور
جزئیات پیچیده و اغراقشده، در سراسر داشبورد آلفارومئو جونیور دیده میشود. این محصول، ترکیبی عجیب از کابین یک خودروی اسپرت و فناوریهای الکترونیک فراهم میکند که ممکن است برای همه جالب نباشد.
فرمان D شکل با نشان آلفارومئو به تنهایی جذابیت زیادی دارد اما طرح سیلندری برای پنل دیجیتال استفاده شده است که قدیمی به نظر میرسد. هرچند که محصولات آلفارومئو در کلاس نیمه لوکس، قیمتگذاری میشوند؛ خبری از داشبورد تمام چرم یا رنگهای متنوع برای صندلیها نیست. تمام نسخهها، کابین خاکستری تیره دارند و تقریبا تمام کلیدها، پلاستیک سیاه هستند.
افراد بلند قد، راحتی چندانی روی صندلیهای عقب آلفارومئو جونیور ندارند. البته ردیف جلو برای ۲ انسان بالغ مناسب است و صندوق عقب ۴۰۰ لیتری نسبت به ابعاد خودرو، قابل قبول به نظر میرسد.
پیشرانه و تجهیزات فنی آلفارومئو جونیور
از نظر قوای محرک، سه نسخه آلفارومئو جونیور در بازار اروپا وجود دارد. مدل تمام برقی، سطح متوسط محسوب میشود و دارای ۱۵۶ اسب بخار قدرت با ۲۶۰ نیوتنمتر گشتاور است. آلفارومئو جونیور تمام الکتریکی، در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت دارد. این کراساور کوچک با گیربکس تک سرعته و باتری ۵۴ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند.
نسخهی پایه، پیشرانهی هیبرید با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل از موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر همراه توربوشارژر و اینترکولر در کنار محرک برقی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بهره میبرد؛ اما از نظر شتاب و سرعت، مشابه جونیور تمام برقی است.
گرانترین مدل آلفارومئو جونیور، نسخهی تمام برقی ولوچه (junior veloce) است که البته به دلیل قیمت بالا احتمالا هرگز وارد ایران نخواهد شد. این نمونه، تنها جونیور دو دیفرانسیل محسوب میشود و ۲۸۲ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور ۳۴۵ نیوتنمتر به این کراساور ۱۵۰۰ کیلوگرمی کمک میکند تا در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
قیمت آلفارومئو جونیور در اروپا و پیشبینی برای ایران
نسخههالی مختلف جونیو ربرقی در ایتالیا ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو قیمت دارند. اگر تخفیف گمرکی مخصوص مدلهای الکتریکی مشابه سالهای قبل اعمال شود و نرخ دلار در محدودهی ۱۰۰ هزار تومان باقی بماند، آلفارومئو جونیور وارداتی حدود ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان برای مشتری ایرانی، هزینه خرید خواهد داشت.
در سمت دیگر ماجرا، هنوز خودروهای برقی برای بازار ایران، جذابیت بالایی ندارند. کمبود ایستگاههای شارژ و بنزین ارزان، دلیلی برای خرید مدلهای تمام الکتریکی باقی نمیگذارد. همچنین، کراساورهای پهنپیکر چینی با انبوه امکانات و قیمت پایینتر نسبت به آلفارومئو جونیور، گزینههای پرفروش بازار ایران هستند.