آمار فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در سال 2024 و کاهش رشد تقاضا
آمار فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در سال 2024 و کاهش رشد تقاضا
فروش خودروهای الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ تنها ۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ در ایالاتمتحده ۲۶۸,۹۰۹ دستگاه خودروی الکتریکی به فروش رسیده است. هرچند این رقم افزایشی ۲.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد اما رشد فروش خودروهای الکتریکی نسبت به سالهای قبل کاهش قابلتوجهی داشته است. برای مقایسه، فروش این خودروها در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۲ رشدی ۸۱.۲ درصدی و در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۳ افزایش ۴۶.۴ درصدی را تجربه کرده بود درحالیکه این رقم امسال به تنها ۲.۶ درصد رسیده است. علاوه بر این، فروش سهماههٔ اول ۲۰۲۴ نسبت به سهماههٔ پایانی سال گذشته نیز کاهشی ۱۵.۲ درصدی داشته است.
ازآنجاییکه خودروسازان باعجله در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی هستند، این کاهش چشمگیر تقاضا برای خودروهای برقی قابلتأمل خواهد بود. دلیل اصلی کاهش رشد فروش خودروهای الکتریکی در امریکا تسلا است که در سهماههٔ اول امسال ۱۳.۳ درصد خودروی کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل تحویل داده است. پیشازاین، رشد فروش دورقمی تسلا به افزایش فروش کل این بخش از بازار کمک شایانی میکرد. یکی از تحلیلگران صنعت خودرو بنام «استفانی والدز استریتی» دراینباره میگوید:
همانطور که پیشبینی میشد، فروش تسلا کاهش پیدا کرد و روی رشد کل بازار تأثیر گذاشت. بااینحال، برندهای کمی افزایش قابلتوجهی در فروش خودروهای الکتریکی خود تجربه کردهاند
درمجموع، ۹ شرکت شامل بامو، کادیلاک، فورد، هیوندای، کیا، لکسوس، مرسدس بنز، ریویان و وینفست در سهماههٔ اول ۲۰۲۴ رشد فروش بیش از ۵۰ درصدی را در بخش خودروهای الکتریکی ثبت کردهاند و سهم بازار تسلا از ۶۱.۷ درصد به ۵۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. بااینحال، تلاشهای تسلا برای دیگر خودروسازان حتی آنهایی که رشد فروش داشتهاند مشکلساز است. تأثیر این شرکت آنقدر پررنگ است که وقتی قیمت خودروهای خود را کاهش میدهد دیگر خودروسازان هم باید از آن پیروی کنند. مدیر یکی از نمایندگیهای فروش خودرو دراینباره میگوید:
همهٔ ما چه تولیدکننده و چه نمایندگی در فضای خودروهای الکتریکی کارهایی که دوست نداریم را عمدتاً در واکنش به تسلا انجام میدهیم.
البته صرفاً تسلا عامل کاهش قیمت خودروهای الکتریکی نیست و عرضهٔ بیشازحد این ماشینها نیز نمایندگیها را وادار به کاهش قیمت کرده است. بهعنوانمثال، نیسان برای آریا نزدیک به ۱۶ هزار دلار تخفیف ارائه کرده و مرسدس هم قصد کاهش ۲۰ هزار دلاری قیمت EQS SUV را برای جلب نظر خریداران دارد. بهطور میانگین، قیمت خودروهای الکتریکی در سهماههٔ اول امسال مشمول تخفیف ۶ هزار دلاری شده است. این کاهش قیمت هرچند ممکن است خودروهای الکتریکی را برای مصرفکنندگان جذابتر کند اما تولیدکنندگان و نمایندگیها را در موقعیت سختی قرار میدهد تا جایی که برخی نمایندگیها این خودروها را با ضرر میفروشند و به همین دلیل عرضهٔ آنها را از لیست خود خارج کردهاند. علاوه بر این، طبق تخمینها، خودروسازان روی هر خودروی الکتریکی که با قیمت زیر ۵۰ هزار دلار به فروش میرسانند نزدیک به ۶ هزار دلار ضرر میدهند و متأسفانه انتظار نمیرود این شرایط به این زودیها بهتر شود.
پرفروشترین خودروهای الکتریکی
در بین پرفروشترین خودروهای الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۴ تسلا همچنان به سلطهٔ خود ادامه میدهد و مدل Y با فروش ۹۶,۷۲۹ دستگاه کماکان پیشتاز است. هرچند این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد جزئی ۱.۴ درصدی را نشان میدهد اما مدل Y هنوز سهمی ۳۵.۴ درصدی از کل بازار خودروهای الکتریکی آمریکا در اختیار دارد. پسازاین، مدل ۳ قرار دارد که نسبت به سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۳ کاهش فروش قابلتوجه ۴۳.۹ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، فورد موستانگ Mach-E با افزایش فروش ۷۷.۳ درصدی، شرایط خوبی را تجربه کرده است. البته دلیل اصلی این رشد فروش تخفیفهای هنگفتی بود که فورد ماه گذشته برای فروش نمونههای باقیماندهٔ مدل ۲۰۲۳ موستانگ Mach-E ارائه کرد. ریویان هم پیشرفت قابلتوجهی داشته و فروش خودروهای آن نسبت به سال قبل ۵۸۸.۷ درصد بیشتر شده است.
آمار فروش خودروسازان الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۴
رتبه | برند | فروش سهماهه اول ۲۰۲۴ | فروش سهماهه اول ۲۰۲۳ | تغییر (درصد) | سهم بازار (درصد) |
۱ | تسلا | ۱۴۰,۱۸۷ | ۱۶۱,۶۳۰ | -۱۳.۳ | ۵۱.۳ |
۲ | فورد | ۲۰,۲۲۳ | ۱۰,۸۶۶ | +۸۶.۱ | ۷.۴ |
۳ | ریویان | ۱۳,۵۸۸ | ۸,۵۵۸ | +۵۸.۸ | ۵.۰ |
۴ | هیوندای | ۱۲,۲۹۰ | ۷,۸۲۴ | +۵۷.۱ | ۴.۵ |
۵ | مرسدس | ۱۲,۲۵۰ | ۷,۳۴۱ | +۶۶.۹ | ۴.۵ |
۶ | بامو | ۱۰,۷۱۳ | ۶,۵۸۸ | +۶۲.۶ | ۳.۹ |
۷ | کیا | ۹,۶۵۴ | ۵,۹۳۰ | +۶۲.۸ | ۳.۵ |
۸ | شورلت | ۸,۷۰۱ | ۱۹,۷۰۰ | -۵۵.۸ | ۳.۲ |
۹ | فولکسواگن | ۶,۱۶۷ | ۹,۷۵۸ | -۳۶.۸ | ۲.۳ |
۱۰ | کادیلاک | ۵,۸۰۰ | ۹۶۸ | +۴۹۹.۲ | ۲.۱ |
۱۱ | آئودی | ۵,۷۱۴ | ۴,۴۳۸ | +۲۸.۸ | ۲.۱ |
۱۲ | نیسان | ۵,۲۸۴ | ۵,۲۱۴ | +۱.۳ | ۱.۹ |
۱۳ | پولستار | ۲,۲۱۰ | ۲,۳۴۰ | -۵.۶ | ۰.۸ |
۱۴ | لوسید | ۱,۹۶۷ | ۱,۴۰۶ | +۳۹.۹ | ۰.۷ |
۱۵ | پورشه | ۱,۹۲۵ | ۱,۵۲۷ | +۲۶.۱ | ۰.۷ |
۱۶ | تویوتا | ۱,۸۹۷ | ۱,۶۹۸ | +۱۱.۷ | ۰.۷ |
۱۷ | جیامسی | ۱,۶۶۸ | ۲ | – | ۰.۶ |
۱۸ | فیسکر | ۱,۶۶۰ | – | – | ۰.۶ |
۱۹ | لکسوس | ۱,۶۰۳ | ۱۸۵ | +۷۶۶.۵ | ۰.۶ |
۲۰ | سوبارو | ۱,۱۴۷ | ۱,۳۵۹ | -۱۵.۶ | ۰.۴ |
۲۱ | ولوو | ۱,۰۶۹ | ۲,۹۲۴ | -۶۳.۴ | ۰.۴ |
۲۲ | جنسیس | ۹۹۲ | ۹۳۷ | +۵.۹ | ۰.۴ |
۲۳ | وینفست | ۹۲۷ | ۱۱۰ | +۷۴۲.۷ | ۰.۳ |
۲۴ | مینی | ۷۴۲ | ۶۷۲ | +۱۰.۴ | ۰.۳ |
آمار فروش خودروهای الکتریکی بازار آمریکا در سهماههٔ نخست سال ۲۰۲۴
رتبه | برند | فروش سهماهه اول ۲۰۲۴ | فروش سهماهه اول ۲۰۲۳ | تغییر (درصد) | سهم بازار (درصد) |
۱ | تسلا مدل Y | ۹۶,۷۲۹ | ۹۵,۳۶۲ | +۱.۴ | ۳۵.۴ |
۲ | تسلا مدل ۳ | ۳۰,۸۴۲ | ۵۴,۹۵۴ | -۴۳.۹ | ۱۱.۳ |
۳ | فورد موستانگ Mach-E | ۹,۵۸۹ | ۵,۴۰۷ | +۷۷.۳ | ۳.۵ |
۴ | ریویان R1S | ۸,۰۱۷ | ۱,۱۶۴ | +۵۸۸.۷ | ۲.۹ |
۵ | فورد F150 لایتنینگ | ۷,۷۴۳ | ۴,۲۹۱ | +۸۰.۴ | ۲.۸ |
۶ | شورلت بولت | ۷,۰۴۰ | ۱۹,۷۰۰ | -۶۴.۳ | ۲.۶ |
۷ | هیوندای آیونیک ۵ | ۶,۸۲۲ | ۵,۷۳۶ | +۱۸.۹ | ۲.۵ |
۸ | فولکسواگن ID.4 | ۶,۱۶۷ | ۹,۷۵۸ | -۳۶.۸ | ۲.۳ |
۹ | کادیلاک لیریک | ۵,۸۰۰ | ۹۶۸ | +۴۹۹.۲ | ۲.۱ |
۱۰ | تسلا مدل X | ۵,۶۰۷ | ۶,۴۶۵ | -۱۳.۳ | ۲.۱ |
۱۱ | مرسدس بنز EQE | ۴,۹۵۶ | ۱,۳۰۸ | +۲۷۸.۹ | ۱.۸ |
۱۲ | مرسدس بنز EQB | ۴,۶۱۶ | ۱,۵۳۷ | +۲۰۰.۳ | ۱.۷ |
۱۳ | بامو i4 | ۴,۵۳۷ | ۳,۹۴۷ | +۱۴.۹ | ۱.۷ |
۱۴ | تسلا مدل S | ۴,۲۰۶ | ۴,۸۴۹ | -۱۳.۳ | ۱.۵ |
۱۵ | نیسان آریا | ۴,۱۴۲ | ۲,۸۶۰ | +۴۴.۸ | ۱.۵ |
۱۶ | کیا EV6 | ۴,۰۵۹ | ۳,۳۹۲ | +۱۹.۷ | ۱.۵ |
۱۷ | کیا EV9 | ۴,۰۰۷ | – | – | ۱.۵ |
۱۸ | هیوندا آیونیک ۶ | ۳,۶۴۶ | ۲۲۲ | – | ۱.۳ |
۱۹ | ریویان R1T | ۳,۲۶۱ | ۶,۲۱۳ | -۴۵.۷ | ۱.۲ |
۲۰ | بامو iX | ۲,۹۴۵ | ۲,۳۵۱ | +۲۵.۳ | ۱.۱ |
۲۱ | فورد E-Transit | ۲,۸۹۱ | ۱,۱۶۸ | +۱۴۷.۵ | ۱.۱ |
۲۲ | تسلا سایبرتراک | ۲,۸۰۳ | – | – | ۱.۰ |
۲۳ | آئودی Q4 E-Tron | ۲,۶۷۸ | ۲,۱۷۷ | +۲۳.۰ | ۱.۰ |
۲۴ | مرسدس بنز EQS | ۲,۶۷۸ | ۴,۴۹۶ | -۴۰.۴ | ۱.۰ |
۲۵ | آئودی Q8 E-Tron | ۲,۲۶۰ | ۱,۵۳۵ | +۴۷.۲ | ۰.۸ |
۲۶ | بامو i5 | ۲,۲۳۹ | – | – | ۰.۸ |
۲۷ | پولستار ۲ | ۲,۲۱۰ | ۲,۳۴۰ | -۵.۶ | ۰.۸ |
۲۸ | لوسید ایر | ۱,۹۶۷ | ۱,۴۰۶ | +۳۹.۹ | ۰.۷ |
۲۹ | پورشه تایکان | ۱,۹۲۵ | ۱,۴۰۶ | +۲۶.۱ | ۰.۷ |
۳۰ | تویوتا bZ4X | ۱,۸۹۷ | ۱,۶۹۸ | +۱۱.۷ | ۰.۷ |
۳۱ | هیوندای کُنا | ۱,۸۲۲ | ۱,۸۶۶ | -۲.۴ | ۰.۷ |
۳۲ | جیامسی هامر | ۱,۶۶۸ | ۲ | – | ۰.۶ |
۳۳ | فیسکر اوشن | ۱,۶۶۰ | – | – | ۰.۶ |
۳۴ | لکسوس RZ | ۱,۶۰۳ | ۱۸۵ | -۷۶۶.۵ | ۰.۶ |
۳۵ | کیا نیرو | ۱,۵۸۸ | ۲,۵۳۸ | -۳۷.۴ | ۰.۶ |
مجله خبری gsxr