هاست پرسرعت
امنيت

آموزش: احراز هویت دو مرحله‌ای چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

آموزش: احراز هویت دو مرحله‌ای چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

سایت‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان یک ویژگی امنیتی به نام احراز هویت دومرحله‌ای یا تایید دومرحله‌ای دارند.

احراز هویت دومرحله‌ای یا چندمرحله‌ای یک ویژگی امنیتی است که برای محافظت از حساب‌های آنلاین طراحی‌شده است، اما آیا می‌دانید چگونه کار می‌کند و از حساب شما محافظت می‌کند؟

احراز هویت دومرحله‌ای چیست؟
احراز هویت دومرحله‌ای که به آن احراز هویت چندمرحله‌ای نیز گفته می‌شود، قابلیتی است که هنگام ورود به حساب‌های خود در سرویس‌های مختلف اینترنتی، لایه‌ای از امنیت را اضافه می‌کند.

در طول چند سال گذشته، استفاده از این روش به‌شدت افزایش‌یافته است و قبلاً توسط بسیاری از شرکت‌های فناوری محبوب پذیرفته‌شده است.

در هنگام استفاده از این سیستم تنها رمز عبور برای ورود به سیستم کافی نیست، زیرا این اقدام امنیت کمتری دارد، هنگام ورود به‌حساب، سیستم از شما می‌خواهد که هویت خود را با فاکتور دیگری تأیید کنید.

این کار ممکن است از طریق کد ارسال‌شده به تلفن شما از طریق پیام کوتاه یا تماس باشد، اگرچه سایر سرویس‌ها نیز امکان استفاده از ابزارهای مختلف مانند کلید امنیتی یا اثرانگشت را می‌دهند؛ اما همان‌طور که گفتیم، اکثر پلتفرم‌ها با ارسال یک کد 6 رقمی به گوشی شما، این روند را ساده می‌کنند.
 

آموزش: احراز هویت دو مرحله‌ای چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

پس از دریافت، باید آن را وارد کنید تا دوباره به‌حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید. هر بار که می‌خواهید وارد حساب خود شوید، احراز هویت دومرحله‌ای راه‌اندازی می‌شود تا بررسی شود که آیا واقعاً شما قصد ورود دارید یا خیر.

برای شروع استفاده از این سیستم، نیازی نیست که کار سختی انجام دهید زیرا می‌توانید آن را از تنظیمات امنیتی هر سرویس دیجیتالی که آن را ارائه می‌دهد فعال کنید.

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما احراز هویت دومرحله‌ای چیزی است که شما در تمام زندگی خود از آن استفاده کرده‌اید. به‌عنوان‌مثال، زمانی که از کارت‌بانکی خود برای تراکنش استفاده می‌کنید، از شما کد CVV در پشت کارت شما خواسته می‌شود.

چرا باید از احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنید؟
وقتی شروع به استفاده از تلفن هوشمند، حساب Google یا شبکه‌های اجتماعی می‌کنید، همیشه باید رمز عبور تعیین کنید. متأسفانه، شکستن رمز عبور همیشه دشوار نیست. حتی غول فناوری گوگل نیز در وب‌سایت خود تضمین می‌کند که شکستن رمز عبور آسان‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

علاوه بر این، در بسیاری از موارد، ممکن است از رمز عبور یکسانی برای سرویس‌های مختلف استفاده کنید تا به‌راحتی به همه آن‌ها دسترسی داشته باشید؛ اما به مجرمان سایبری فکر کنید. اگر از رمز عبور یکسانی در همه‌جا استفاده کنید، تمام حساب‌های آنلاین شما ممکن است در عرض چند ثانیه به خطر بیفتد.

اما اگر احراز هویت دومرحله‌ای را فعال کرده‌اید، دیگر نگران هک نیستید زیرا اگر کسی رمز عبور شمارا متوجه شود، همچنان برای ورود به‌حساب شما به تلفن یا کلید امنیتی شما نیاز دارد.

احراز هویت دومرحله‌ای همیشه امن‌تر از رمز عبور است که برای فعال کردن ویژگی امنیتی در تمام حساب‌های شما کافی است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا