هاست پرسرعت
بازی

آموزش کامل تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث با بیمه دات کام در سال 1401

آموزش کامل تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث با بیمه دات کام در سال 1401

قوانین بیمه شخص ثالث از سوی بیمه مرکزی و ارگان‌های وابسته مشخص می‌شود. هرگونه تغییر در قوانین بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی به شهروندان اعلام می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد قوانین بیمه شخص ثالث صحبت کنیم.

خرید بیمه شخص ثالث

در مورد بیمه شخص ثالث و پوشش‌های آن چه می‌دانید؟

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های خودرو است که تهیه و خرید آن برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است. این بیمه خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را به عهده می‌گیرد. تمامی اشخاصی که در یک حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می‌بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. این بیمه هزینه‌های مربوط‌به درمان، فوت و خسارات به اموال را جبران می‌کند. در اینگونه اتفاقات، راننده مقصر هم می‌تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه‌ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می‌آید، استفاده کند. باید توجه داشت که بیمه حوادث راننده، فقط زیان‌های جانی را به عهده می‌گیرد و در مقابلِ زیان‌های مالی هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

تغییرات اعمال شده در قوانین بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۱ یک سری تغییرات جدید را در قوانین بیمه شخص ثالث به وجود آورد که این تغییرات به شرح زیر هستند.

1. از تغییرات بسیار چشمگیر این قوانین می‌توان به قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث و اضافه شدن اطلاعات گواهینامه به این بیمه‌نامه اشاره کرد! درواقع بیمه‌گذار باید در زمان خرید، اطلاعات راننده را در بیمه‌نامه ثبت کند.

2. قانون عدم انتقال تخفیف از فروشنده به خریدار:در زمان خرید و فروش خودرو به هیچ عنوان نمی‌توانید تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را منتقل کنید. البته انتقال تخفیف عدم خسارت فقط برای اعضای درجه یک خانواده در دسترس است.

3. قانون جدید در راستای راننده محور شدن صورت گرفته است و برای افرادی که قانون را رعایت کرده و خسارتی وارد نمی‌کنند مثمرثمر بوده و می‌توانند تخفیفات خود را حفظ کنند.

4. برای حفط این تخفیفات طبق قانون،باید اطلاعاتی همچون سند خوردو، پلاک و بیمه شخص ثالث همگی به نام یک شخص باشد.

5. در حالتی که مالک خودرو دارای دو ماشین است، می‌تواند تخفیف یکی از خودروها را به دیگر خودروی خود منتقل کند.در چنین حالتی رویدادی را مشاهده خواهد کرد که در آن تخفیف بیشتر برای خودرو در نظر گرفته شده و درواقع تخفیفات زیر بال و پر خودرو را می‌گیرد.

قوانین بیمه شخص ثالث چیست؟

قوانین بیمه شخص ثالث

حال که با بیمه شخص ثالث، پوشش‌های آن و تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث آشنا شدید، بد نیست قوانین کلی این بیمه را نیز بدانید. در ادامه قوانین بیمه شخص ثالث را آورده‌ایم:

1. در قوانین بیمه شخص ثالث که اخیرا بیمه مرکزی به‌روزرسانی کرده است، باید اطلاعات گواهینامه به‌طور کامل ثبت شود. براساس این قانون، زمان خرید بیمه شخص ثالث، باید به این نکته توجه کنید که بیمه‌گر اطلاعات گواهینامه‌تان را در بیمه‌نامه ثبت کند تا بعدها دچار مشکل نشوید.در واقع این قانون به منظور شخصی‌سازی (راننده محور کردن) بیمه شخص ثالث صورت می‌گیرد.

2. افزدون اطلاعات گواهینامه به بیمه نامه شخص ثالث: این عمل به این خاطر صورت می‌گیرد تا تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان محاسبه شود. در صورت بروز هرگونه تصادف و خسارات احتمالی تنها راننده‌ی مقصر اعمال قانون می‌گردد.

3. در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، علاوه‌بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد. ارائه خدمات نقل و انتقال، اخذ کارت سوخت، همکاری با موسسات حمل‌و‌نقل بار و مسافر، به این قبیل وسایل نقلیه ممنوع است.

4. در صورت بروز خسارت‌ها نیز خفیفات به‌صورت پلکانی و در چند مرحله کسر خواهد شد: در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارت دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ تخفیف را از دست خواهید داد. همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد. دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

  1. دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث جریمه دیرکرد و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را در پی دارد. جریمه دیرکرد به‌صورت روزشمار محاسبه می‌شود. اگر مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث منقضی شده‌ باشد و خسارت مالی یا جانی رخ دهد، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد. بنابراین، مالک خودرو یا وسیله نقلیه زمینی باید خسارت را پرداخت کند. جریمۀ دیرکرد بیمه شخص ثالث به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

مالک باید به ازای هر روز دیرکرد، معادل تقسیم حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال خودرو بر تعداد متعارف روزهای سال یعنی ۳۶۵ بپردازد.

  1. 6. چند سالی است که در قوانین بیمه شخص ثالث جدید، خود راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؛ البته در صورتی که نوع خسارت، جانی باشد. بیمه حوادث راننده یک پوشش جداگانه نیست و با خرید بیمه ثالث تمام رانندگان از این پوشش بهره‌مند خواهند شد. اگر در تصادفی راننده مقصر فوت کند، این بیمه‌نامه غرامت فوت را براساس دیه در ماه غیر حرام پرداخت به خانواده او پرداخت می‌کند.
  2. 7. یکی از قوانین مهمی که باید در رابطه با بیمه شخص ثالث بدانید این است که پرداخت دیه و خسارت جانی جنسیت نمی‌شناسد! مرد باشید یا زن فرقی ندارد درهرصورت تفاوتی بین مبلغ دیه بانوان و آقایان نخواهد بود و هر شخصی که در تصادف آسیب می‌بیند یا فوت ‌کند، دیه برابری را دریافت می‌کند.
  3. 8. براساس قوانین بیمه شخص ثالث خودرو، قیمت این بیمه‌نامه برای تاکسی‌های درون شهری با ۱۰% و برای تاکسی‌های برون شهری با ۲۰% افزایش قیمت همراه است.
  4. 9. در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آن‌جا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود دارد. البته این جدا از مشکلات حقوقی و قضایی است که فرد متخلف با آن‌ها مواجه می‌شود. جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و انتقال خودرو یا موتور به پارکینگ است.
  5. 10. در چند سال قبل اگر بیشترین حد تعهدات مالی راننده مقصر از مقدار خسارت بالاتر می‌زد، بیمه همان مقدار را پرداخت می‌کرد. لیکن امسال، در قوانین بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱ مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود و سایر هزینه‌ها را باید بیمه بدنه راننده‌ی متضرر پرداخت کند.
  6. در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آن‌جا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود دارد. البته این جدا از مشکلات حقوقی و قضایی است که فرد متخلف با آن‌ها مواجه می‌شود. جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و انتقال خودرو یا موتور به پارکینگ است.

12 . قانون خودروی نامتعارف که در سال ۹۵ تصویب شد را به خاطر دارید؟ اگر یادتان باشد این قانون به منظور جبران کردن هزینه‌های خسارت خودروهای لوکس وضع شد که در آن دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف قرار داشت. خودروی متعارف در حقیقت به خودرویی است که قیمت آن با نصف قیمت دیه در ماه حرام یا برابر با سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد. حال در سال ۱۴۰۱ این مقدار برابر با ۴۰۰ میلیون تومان است. مطالعه مقالات خسارت خودرو نامتعارف و خسارت خودروی متعارف برای آشنایی بیشتر توصیه می‌شود.

  1. هنگام خرید بیمه شخص ثالث احتمالاً این سؤال که آیا برای بیمه ماشین گواهینامه لازم است یا خیر، برای خیلی‌ها مطرح می‌شود. اگر ابتدای این مقاله را خوانده باشید، به این موضوع اشاره کردیم که در قوانین بیمه شخص ثالث که اخیرابیمه مرکزیبه روز رسانی کرده است، باید اطلاعات گواهینامه به‌طور کامل ثبت شود. براساس این قانون، زمان خرید بیمه شخص ثالث، باید به این نکته توجه کنید که بیمه‌گر اطلاعات گواهینامه‌تان را در بیمه‌نامه ثبت کند تا بعدها دچار مشکل نشوید.در واقع این قانون به منظور شخصی‌سازی (راننده محور کردن) بیمه شخص ثالث صورت می‌گیرد.

با توجه اهمیت بیمه شخص ثالث تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری باید نسبت به خرید این بیمه در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنند. بیمه دات کام یک کارگزاری اینترنتی فروش بیمه است که بیمه شخص ثالث را هم به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رساند. کاربران می‌توانند با مراجعه به https://bimeh.com/ نسبت به خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث اقدامات لازم را انجام دهند

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و gsxr هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا