آموگی از اولین کامیون دنیا با سوخت آمونیاک رونمایی کرد
آموگی از اولین کامیون دنیا با سوخت آمونیاک رونمایی کرد
شرکت آموگی Amogy با معرفی اولین کامیون دنیا که از سوخت آمونیاک استفاده میکند مدعی شد تراکم انرژی این نوع قوای محرکه ۵ برابر بیشتر از باتری نمونههای برقی قابلمقایسه است. نکته مهم اینکه زمان سوخت گیری این کامیون فقط ۸ دقیقه خواهد بود.
کامیون آمونیاکی آموگی حدود ۹۰۰ کیلووات ساعت انرژی را ذخیره میکند که مشابه کامیون برقی تسلا سِمی است اما نکته مهم اینکه شما میتوانید در ۸ دقیقه سوختگیری دوباره را با کامیون جدید آموگی انجام دهید. آمونیاک در زمینه ذخیره هیدروژن بسیار بهتر از خود هیدروژن عمل میکند و میتواند به چالشهای موجود در زمینه دستیابی به انرژی پرتراکم پایان دهد.
آمونیاک به عنوان حامل انرژی دو مزیت کلیدی نسبت به هیدروژن دارد. اول اینکه آمونیاک در دما و فشار اتاق مایع بوده و ذخیرهسازی، حملونقل و استفاده از آن بسیار راحتتر است. این در حالی است که هیدروژن باید بسیار متراکم شده و به حدود ۷۰۰ بار برسد و یا اینکه آن را بسیار سرد کرد تا به حالت مایع برسد. برای رسیدن به حالت مایع هیدروژن میبایست دما به منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد برسد. مزیت دوم آمونیاک به میزان انرژی ذخیره شده در آن مربوط میشود. در واقع ذخیره انرژی آمونیاک از نظر حجمی سه برابر گاز هیدروژن بوده و از نظر وزنی هم بیش از ۲۰ برابر باتریهای لیتیومی کنونی است. فرایند تولید آمونیاک نیز پاک بوده و میتواند به عنوان سوخت بکار رود. روشهای مختلف استفاده از آمونیاک به عنوان سوخت نیز فاقد آلایندگی مضر برای انسان و محیطزیست هستند. اگرچه آمونیاک هم نقاط ضعف خاص خودش را دارد اما از آن به عنوان یک جایگزین پاک برای صنایعی همچون کشتیرانی، هوانوردی و… نام برده میشود.
شرکت آموگی در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده تا توسعه آمونیاک سبز را به عنوان منبع قدرت حملونقل پاک تسریع بخشد. این شرکت میگوید پهپاد آمونیاکی با قدرت ۷ اسب بخار را در سال ۲۰۲۱ به پرواز درآورده و در سال ۲۰۲۲ نیز یک تراکتور با همین سوخت را تولید کرده است. حالا این مجموعه بهبود یافته و قدرت قوای محرکه آموگی با استفاده از سوخت آمونیاک به ۴۰۲ اسب بخار رسیده است. این مجموعه در اولین کامیون بدون آلایندگی و با سوخت آمونیاک بکار رفته است. قوای محرکه این کامیون زیر و پشت کابین نصب شده و به نظر میرسد تغییرات زیادی را در ظاهر این دست از وسایل نقلیه ایجاد نکرده است.
همانطور که گفته شد کار سوختگیری کامیون آموگی در ۸ دقیقه انجام میشود و انرژی ۹۰۰ کیلووات ساعتی آن تقریباً مشابه ذخیره انرژی کامیون برقی تسلاست. آموگی میگوید سیستم انرژی بدون کربن این شرکت ۵ برابر تراکم انرژی بیشتری نسبت به باتریهای لیتیومی دارد بنابراین انتظار میرود این کامیون بهطور قابلتوجهی سبکتر از تسلا باشد. محصول جدید آموگی چندین ساعت در دانشگاه استونی بروک تست شده و آماده تستهای دنیای واقعی است. اما کامیون آمونیاکی آموگی چگونه با کامیون تسلا رقابت خواهد کرد؟ آیا آمونیاک گزینه بهتری نسبت به باتری در کامیونهاست؟ پاسخ به این سؤالات سخت است و آموگی نیز اشارهای به پرفورمنس یا شعاع حرکتی محصول خود نکرده است. البته این شرکت میگوید آمونیاک به هیدروژن تبدیل میشود و سپس برق تولید شده و از آن برای پشتیبانی پیشرانههای برقی استفاده میشود. با این تفاسیر به نظر نمیرسد که ۹۰۰ کیلووات ساعت انرژی یاد شده به پیشرانهها برسد. قطعاً تلفات انرژی وجود خواهد داشت و این امر روی عملکرد کلی کامیون میتواند تأثیر بگذارد.
اگرچه ما نمیدانیم آموگی از چه تکنولوژیای استفاده کرده و راندمان قوای محرکه آن چقدر است اما میتوانیم حدسهایی بزنیم. انجمن انرژی آمونیاک آمریکا میگوید بهترین راندمان مجموعه تبدیل آمونیاک به هیدروژن ۷۶ درصد بوده اما این رقم احتمالاً در مقیاس صنعتی است و انتظار نداریم راکتور موجود در یک کامیون بتواند چنین راندمانی داشته باشد. با اندکی محاسبه میتوان انتظار داشت شعاع حرکتی کامیون آموگی حدود نصف تسلا سِمی باشد. این عملکرد خیلی خوب به نظر نمیرسد اما شما به راحتی میتوانید با نصب چند تانک آمونیاک اضافی در کامیون این نقیصه را برطرف کنید.