هاست پرسرعت
بازی

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟

سازندگان و ناشران چگونه از گیم پس درآمدزایی می‌کنند؟ آیا عرضه آثار مختلف، از AAA تا مستقل، توجیه اقتصادی دارد؟ امروز قصد داریم به این موارد بپردازیم.

پس از رونق گرفتن سیستم اشتراکی گیم پس، چیزی که به شدت ذهن برخی افراد را درگیر کرد، این سوال‌ها بود: آیا گیم پس برای سازندگان توجیه اقتصادی دارد؟ اگر آن‌ها آثار خود را روی گیم پس عرضه نمی‌کردند، سود بیشتری کسب نمی‌کردند؟ قرارداد‌های مایکروسافت به چه شکل هستند؟
این سوال‌ها ممکن است برای خود شما نیز به وجود آمده باشند. در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟
طبق وعده‌های فیل اسپنسر، در سال‌های آینده گیم پس به پتانسیل خود بیشتر نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد هنوز روزهای طلایی این سرویس شروع نشده‌اند!

قرارداد‌های ثابت

اولین روشی که مایکروسافت از آن برای آوردن آثار مختلف، از AAA‌های ثرد پارتی گرفته تا آثار مستقل یا AA روی گیم پس استفاده می‌کند، قرارداد ثابت است. به این شکل که پس از مذاکره با ناشر و سازنده بازی، روی مبلغ مشخصی توافق می‌کنند و مایکروسافت با پرداخت آن مبلغ، آن اثر را به سرویس اشتراکی گیم پس اضافه می‌کند. در این گونه موارد، مبلغ پرداختی به سازندگان و ناشران از ۱۰ هزار دلار شروع شده و تا ۱۵ میلیون دلار نیز ممکن است بالا برود. حال میزان مبلغ پرداختی به متغیر‌های زیادی بستگی دارد. آیا قرار است بازی روز عرضه به گیم پس افزوده شود؟ آیا قرارداد بلند مدت است یا کوتاه مدت (آثار راکستار به عنوان مثال همیشه حضور کوتاهی روی سرویس‌های اشتراکی داشته‌اند).

طبیعتا افزودن بازی‌های قدیمی‌تر و عناوینی که مدت زیادی از عرضه‌ی آن‌ها می‌گذرد، هزینه کمتری برای مایکروسافت در پی خواهند داشت. در برخی موارد دیگر، طبق اعلام فیل اسپنسر، مایکروسافت هزینه ساخت بازی را پرداخت می‌کند و به همین دلیل، خبری از قرارداد با رقم متغیر نیست و مایکروسافت با پرداخت هزینه ساخت یا همان Development Budget، بازی را به سرویس Game Pass اضافه می‌کند.

این مورد آخر نیز بسیار برای سازندگان و ناشران مقرون به صرفه و جذاب است؛ چرا که عملا تمام هزینه‌های ساخت پرداخت شده و تمام سود ناخالص به دست آمده تبدیل به سود خالص می‌شود. فراموش نکنید که وقتی یک اثر روی گیم پس عرضه می‌شود، همچنان از طریق فروش روی پلتفرم‌های دیگر می‌تواند به درآمدزایی خوبی برسد. می‌توان به جرات گفت در برخی موارد، عرضه آثار روی گیم‌ پس، چه به صورت قرارداد ثابت و چه به شکل‌های دیگر، اطمینان خاطری برای سازندگان فراهم می‌کند که در بدترین حالت، بازی یک شکست مالی به همراه نخواهد داشت.

تبلیغات

بازی‌های مستقل نیز طبیعتا با صرف هزینه نسبتا ناچیزی به گیم پس افزوده می‌شوند. برای مثال مایکروسافت مبلغ ۶۰۰ هزار دلار برای بازی Cooking Simulator پرداخت کرد که رقم آنچنان بالایی به شمار نمی‌آید، اما از طرف دیگر برای سازندگان عناوین مستقل، پول بسیار زیادی است. مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان و ناشران پول پرداخت کرده که مبلغ بسیار هنگفتی است و نشان می‌دهد مایکروسافت ابایی از خرج کردن زیاد برای تقویت گیم پس ندارد. بسیاری از آثار آینده ثرد پارتی مثل Atomic Heart و S.T.A.L.K.E.R 2 زمان عرضه به گیم پس اضافه خواهند شد.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟
تعداد آثاری که در آینده به گیم پس افزوده می‌شوند قابل توجه است، هر چند بحث کیفیت نیز مطرح می‌شود.

بسته‌های الحاقی

اگر دقت کرده باشید، در 90 درصد مواقع، عناوین اضافه شده به گیم‌ پس، فارغ از تک نفره یا چند نفره بودنشان، نسخه‌ی Complete ،Game of the year و دیگر باندل‌های کامل نیستند و صرفا بازی اصلی برای تجربه روی این سرویس قرار می‌گیرد. دلیل آن نیز مشخص است؛ با عرضه آن اثر روی گیم پس، افرادی زیادی موفق به تجربه‌ی آن می‌شوند و در این بین، ممکن است برخی از آن‌ها، به تجربه‌ی بسته‌های الحاقی داستانی یا هر گونه محتوای اضافی دیگری علاقه مند شوند و در این صورت، باید برای تجربه DLC‌های مختلف و Extra Content، دست به جیب شوند و این موضوع خود به درآمدزایی بیشتر سازندگان منجر می‌شود.

جالب است حتی آثار بتسدا، مانند Evil Within و Doom نیز از این قاعده پیروی می‌کنند و نسخه‌های قابل تجربه روی گیم پس، نسخه‌های کامل نیستند. بنابراین، در این موارد، نه تنها سازندگان مبلغی بابت اضافه شدن بازی‌شان به گیم پس دریافت می‌کنند، بلکه می‌توانند امیدوار باشند حضور روی گیم پس و تجربه شدن توسط افراد دیگر، باعث تبلیغ بیشتر بازی و کسب درآمدزایی از طرق مختلف مثل خرید بسته‌های الحاقی شود.

زنده کردن سرور‌های عناوین آنلاین محور

در بین آثار اضافه شده به گیم پس، شاهد آثار آنلاین محور و چندنفره زیادی هستیم که برخی تجربه‌ی PvP و برخی دیگر PvE را ارائه می‌دهند. در بسیاری از مواقع، زمانی این گونه آثار به گیم پس اضافه می‌شوند که دو سه سالی از عرضه‌ی آن‌ها گذشته و سرور‌های این عناوین، به مانند روزهای ابتدایی شلوغ و پر بازیکن نیست. در این شرایط، نه تنها سازندگان به پیشنهاد مایکروسافت جواب منفی نمی‌دهند، بلکه به شدت نیز از آن استقبال می‌کنند؛ چرا که باعث افزایش قابل توجه بازیکنان فعال شده و سرور های خلوت جای خود را به لابی‌های شلوغ می‌دهند.

به عنوان مثال، به خوبی به خاطر دارم عنوان For Honor، پس از عرضه روی گیم پس شاهد افزایش بازیکنان همزمان بود و یک مثال تازه دیگر در این زمینه، بازی Chivalry 2 است که بنابر گفته سازندگان بازی، پس از اضافه شدن به گیم پس و ظرف یک هفته، بیش از ۵۰۰ هزار بازیکن جدید جذب کرد که آماری فوق‌العاده به شمار می‌آید. فراموش نکنید که اکثر آثار آنلاین، دارای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مختلفی، از سیزن پس گرفته تا آیتم‌های ظاهری (Cosmetic) هستند و قطعا بازیکن بیشتر، به معنی درآمد بیشتر از این طرق است. مورد اول یعنی بسته‌های الحاقی نیز در این جا صدق می‌کند و می‌تواند باعث درآمدزایی بیشتر شود.

بررسی یک سوال جنجالی، آیا گیم پس باعث کاهش فروش عناوین مختلف می‌شود؟

اولین مشکل این سوال، کلمه‌ی «فروش» است؛ در حالی که درآمدزایی کلمه‌ای مناسب محسوب می‌شود. جواب این سوال به صورت خلاصه این است که بله، باعث کاهش فروش می‌شود، اما از طرف دیگر، به شکل قابل توجه‌ای درآمدزایی و سودآوری را افزایش می‌دهد. گیج شده‌اید؟ دقیق‌تر توضیح خواهم داد.

وقتی یک عنوان روی گیم پس عرضه می‌شود، بسیاری از مخاطبان که قصد خرید آن بازی را داشتند، به لطف گیم پس مشغول تجربه‌ی آن خواهند شد و این مسئله، کاهش نسبی فروش را در پی خواهد داشت. اما فراموش نکنید که مایکروسافت برای آوردن این عناوین، دست به جیب می‌شود و بنابراین سازندگان درآمدی از حضور بازی‌شان روی گیم پس کسب می‌کنند. از طرف دیگر این عناوین روی پلتفرم‌های دیگر مانند پلی‌استیشن هم در دسترس هستند و یک دهه است که اکثر آثار مولتی پلتفرم، بیشترین فروش خود را روی پلی‌استیشن تجربه می‌کنند.

بنابراین، بدیهی است که همچنان سازندگان از طریق فروش بازی‌هایشان روی پلتفرم‌های دیگر نیز درآمدزایی کنند. برای برخی سازندگان آثار AA و یا مستقل، معامله و قراداد با مایکروسافت، یک تصمیم منطقی است چرا که تا حدی از درآمدزایی بازی خیالشان راحت می‌شود و فارغ از عملکرد مالی بازی، آن‌ها حداقل بودجه ساخت را برگردانده و به سود نسبی خوبی نیز می‌رسند. حال اگر خود بازی نیز محبوب شود، دوباره سودرسانی بیشتری را به ارمغان خواهد داشت.

آنالیز: گیم پس چگونه به درآمدزایی بیشتر سازندگان و ناشران منجر می‌شود؟
بازی‌های AA زیادی مانند Lies of P در آینده راهی گیم پس خواهند شد.

پس آیا گیم پس به درآمدزایی بازی‌ها آسیب می‌زند؟ به هیچ وجه. در بیشتر موارد نه تنها باعث کاهش درآمد خالص نمی‌شود، بلکه سود بیشتری به جیب سازندگان و ناشران روانه خواهد شد و فراموش نکنید که گیم پس، به نوعی نقش یک تبلیغ‌کننده فوق‌العاده بزرگ را نیز ایفا می‌کند و باعث بیشتر شناخته شدن آثار مختلف خصوصا عناوین AA می‌شود.

جمع بندی:
سوال‌های بیشتری در مورد گیم پس وجود دارد اما در این مقاله به موارد کلی پیرامون قرارداد‌های مایکروسافت و چگونگی سودرسانی به سازندگان و ناشران پرداختیم. نظر شما چیست؟ آیا گیم پس به رشد بیشتر بازی‌ها کمک خواهد کرد یا روی سودرسانی آن‌ها تجربه‌ای منفی می‌گذارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

امینrooh-e-zendehNathanPlaystation x Bungieدروازه بان جهنم🌚🗿🤝چپ دستRaminTHEVIL?riddler؟CarddragonDARKSIRENگیمر غمگین????Sad GamerMasterSami 227GrandWardenامیر حسینAmir abdolimahdi12345more

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا