هاست پرسرعت
بازی

آنچه قبل از تماشای سریال ارباب حلقه‎‌ها باید بدانید

آنچه قبل از تماشای سریال ارباب حلقه‎‌ها باید بدانید

دنیای ارباب حلقه‌ها بسیار گسترده است و قبل از تماشای سریال آن باید برخی نکات و جزییات از این جهان را دانست.

فیلم‌های ارباب حلقه‌ها یکی از برجسته‌ترین فرنچایزهای دنیای سینما به شمار می‌رود و طرفداران بسیار زیادی دارد. حالا پس از سال‌ها، این طرفداران خود را آماده بازگشت به سرزمین میانی می‌کنند. زمان زیادی تا شروع پخش سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power) باقی نمانده است، سریالی که پیش‌درآمدی برای فیلم‌ها به شمار می‎‌رود و داستان آن در عصر دوم سرزمین میانی جریان دارد.

اتفاقات فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» در عصر سوم سرزمین میانی رخ می‌دهند اما اتفاقات این سریال حدود هزار سال قبل از این اتفاقات و در عصر دوم سرزمین میانی جریان دارد و دنیایی آشنا و در عین حال متفاوت را به تصویر می‌کشد.

جی آر آر تالکین (J. R. R. Tolkien) در نوشته‌ها و کتاب‌های خود همچون رمان سیلماریلیون (The Silmarillion) جزییات بسیار زیادی از عصر دوم سرزمین میانی را آشکار کرده است. در این دوران، اتفاقات بسیار مهمی رخ داده‌اند و به احتمال بسیار زیاد نیز این سریال آن‌ها را پوشش خواهد داد. با این حال، قبل از اینکه به تماشای سریال بنشیند، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد عصر دوم سرزمین میانی داشته باشید تا بتوانید بهتر اتفاقات و داستان سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» را درک کنید. همراه با ما باشید.

مدت زمان عصر دوم سرزمین میانی

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

عصر دوم در سرزمین میانی طولانی‌ترین عصر به شمار می‌رود که تالکین با جزییات بسیار زیادی به آن پرداخته است. این عصر حدود ۳۴۴۱ سال طول کشیده است. در مقایسه با آن، عصر اول که همراه با خلق همه چیز و ظهور ارباب تاریکی مورگوث (Morgoth) بوده، حدود ۵۹۰ سال طول کشیده و عصر سوم نیز که با نابودی حلقه اصلی توسط فرودو همراه بوده، حدود ۳۲۰۱ سال بوده است.

عصر دوم در زمان صلح شروع می‌شود و در آن زمان، والار (Valar) به الف‌ها کمک کرده بود تا جنگ‌شان علیه مورگوث (ارباب سائورون) را پیروز شوند. با این حال، سائورون در همین عصر باز می‌گردد تا جایگاه ارباب قدیم خود را بدست بیاورد. پایان عصر دوم نیز با شکست سائورون و رسیدن حلقه اصلی به ایسیلدور (Isildur) همراه می‌شود. با اینکه عصر دوم سرزمین میانی بیش از ۳۴۴۱ سال طول کشیده اما سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» داستان را در بازه زمانی کوتاه‌تری روایت خواهد کرد.

شهر دورف‌ها به نام خزاد دام

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

در اولین فیلم ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه‌ها (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring) بیننده‌ها شاهد باقی مانده‌های شهر موریا (Moria) یا خزاد دام (Khazad-dum) بودند. اما برای مدت زمان زیادی از عصر دوم، این شهر بسیار پررونق و برجسته بوده است. دورف‌ها یا کوتوله‌ها برای سالیان سال در این شهر تحت حکومت دورین (Durin) زندگی می‌کردند، کسی که به عنوان یک شاه بزرگ شناخته می‌شد.

دیگر شهرهای دورف‌ها نیز همچون بلگوست (Belegost) و نوگرود (Nogrod) در کوهستان آبی نیز در وضعیت بسیار سخت و دشواری به سر می‌بردند و به همین دلیل نیز به موریا مهاجرت کردند تا تحت حاکمیت دورین زندگی کنند. از سوی دیگر، دورف‌ها در این دوران رابطه بسیار خوبی با الف‌ها داشتند و حتی یک ورودی مخصوص برای وارد شدن به شهر موریا برای آن‎‌ها ساختند.

تبلیغات

بازگشت سائورون

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها

در اولین عصر سرزمین میانی، سائورون (Sauron) جزو خدمتگزاران مورگوث به شمار می‌رفت. پس از سقوط مورگوث، سائورون خودش را پنهان نگه داشت اما در نهایت، تلاشش برای به قدرت رسیدن را آغاز کرد. او برجش را در موردور، باراد-دور (Barad-dúr) ساخت و شروع به تشکیل ارتش و پیروانش کرد.

انسان‌های سرزمین میانی به سادگی تحت تاثیر سائورون قرار می‌گرفتند اما او می‌دانست که باید اعتماد الف‌ها را بدست بیاورد. از همین رو، او ظاهر یک موجود بسیار زیبا و الف مانند به نام آناتار (Annatar) را به خود گرفت و اعتماد الف‌ها را بدست آورد. او در ادامه با کمک الف‌ها توانست حلقه‌های قدرت را بسازد و در اینجا است که داستان حلقه‌ها شروع می‌شود.

حلقه اصلی سائورون

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

سائورون در ظاهر آناتار به الف‌هایی همچون کلبریمبور (Celebrimbor) یاد داد تا چگونه این حلقه‌های قدرتمند و خارق‌العاده را بسازند. کلبریمبور و الف‌های دیگر تعدادی حلقه ساختند و به احتمال بسیار زیاد این داستان در سریال به خوبی به نمایش در خواهد آمد. با وجود اینکه الف‌های بسیار زیادی به سائورون اعتماد کرده بودند اما در این میان، کسانی بودند که به او اعتماد نداشتند.

گیل گالاد (Gil-galad)، گالادریل (Galadriel) و الروند (Elrond) از جمله این افراد بودند و زمانی که سه حلقه مخصوص الف‌ها ساخته شد و الف‌ها تحت تاثیر سائورون قرار گرفتند، این سه نفر از نفوذ سائورون در امان ماندند. سائورون پس از پخش کردن حلقه‌های قدرت در میان الف‌ها، انسان‎ها، دورف‌ها و غیره، به موردور بازگشت و قدرت خودش را درون یک حلقه یگانه و اصلی جای داد. این حلقه به او اجازه می‌داد تا دیگر حلقه‌ها را تحت کنترل خود در بیاورد و صاحبان آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد اما وابستگی ابدی سائورون به این حلقه به نقطه ضعف او تبدیل شد.

ظهور نازگول

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

سائورون ۹ عدد از حلقه‌های قدرت را به لردهای انسان‌ها عطا کرد. این لردها نیز شامل سه نفر از پادشاهی نیومنور، یک پادشاه ایسترلینگ و پنج فرد دیگر از پادشاهی‌های مختلف از سراسر سرزمین میانی است. سائورون با این حلقه‌ها توانست تا این انسان‎‌ها را تحت کنترل خود در بیاورد و قدرت در سرزمین میانی را تحت نفوذ خود حفظ کند.

در ابتدا، این حلقه‌ها به این انسان‌ها و لردها قدرت زیادی عطا کردند اما آرام آرام آن‌ها را به بردگی خود در آوردند. حلقه‌ها طمع و خون‎خواهی این افراد را تشدید کردند و در نهایت نیز باعث نامرئی و بی‌شکل شدن آن‎‌ها شدند و آن‌ها را به دنیای ارواح سوق دادند. حالا این ارواح به عنوان نازگول شناخته می‌شوند و قدرت آن‌ها به حلقه اصلی وابسته است و با نابودی حلقه نیز آن‌ها نابود شدند.

جنگ بین الف‌ها و سائورون

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

زمانی که سائورون حلقه اصلی خودش را ساخت و نفوذ روی دیگر حلقه‎‌ها را شروع کرد، اهداف حقیقی‌اش برای الف‌ها آشکار شد. به همین دلیل نیز سائورون از دورف‌ها و انسان‌های تحت فرمان خودش برای حمله به شهرهای الف‌ها استفاده کرد. کلبریمبور، گالادیل، گیل گالاد و الروند همگی تلاش کردند تا سه حلقه الف‌ها را پنهان کنند به این امید که آن‌ها هرگز تحت نفوذ سائورون قرار نگیرند. در ابتدا، مردان عالی نیومنور نیز در کنار الف‌ها در مقابل سائورون قرار داشتند اما آن‌ها نیز تحت قدرت سائورون قرار گرفتند و در نهایت، الف‌ها به تنهایی در برابر سائورون ایستادگی کردند.

جادوگرهای مایار

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

مایار (Maiar) موجوداتی فرشته مانند هستند که به آردا یا همان دنیای سرزمین میانی آمدند تا به شکل‌گیری زندگی در این سرزمین کمک کنند. خود سائورون یکی از این مایارها محسوب می‌شود و به همین دلیل است که می‌تواند شکل‌های متعدد و مختلفی به خود بگیرد. علاوه بر سائورون، گندالف (Gandalf)، سارومان (Saruman) و راداگاست (Radagast) نیز از جمله همین مایارها بودند که در عصر سوم سرزمین میانی شکل جادوگرهای قدیمی را به خود گرفتند تا به نابودی سائورون کمک کنند.

در عصر دوم سرزمین میانی، این سه نفر یعنی گندالف، سارومان و راداگاست در والینور (Valinor) یا سرزمین بی‌مرگ حضور داشتند و در آنجا زندگی می‌کردند. در این دوران، دو نفر از آن‌ها به سرزمین میانی فرستاده می‌شوند تا ماموریت یکسانی را انجام بدهند و شکل جادوگرهای آبی را به خود گرفتند. جی آر آر تالکین در کتاب‌های خود به سفر این دو و همچنین ماجراهای آن‌ها نپرداخته است.

ریوندل بهشتی امن برای الف‌ها

بررسی ارتباط سریال ارباب حلقه‌ها با فیلم‌ها

به هنگام جنگ بین سائورون و الف‌ها، یکی از شهرهای الف‌ها به نام اریجن (Eregion) تحت حمله قرار داشت. گیل گالاد، ارتشی به فرماندهی الروند را برای کمک به مردمان این شهر فرستاد اما زمانی که الروند به آنجا رسید، این شهر سقوط کرده و نابود شده بود.

الروند ساکنین باقی‌مانده این شهر را به دره بسیار بزرگی در دامنه یک کوهستان برد و استحکاماتی برای محافظت از این مردم ساخت. اینجا بعدا به نام ریوندل (Rivendell) نام‌گذاری شد که در شروع داستان فیلم «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» دیده شد. بعدا نیز الروند خودش حاکم این شهر شد.

ظهور و سقوط شهر نیومنور

سریال The Lord of the Rings

در شروع عصر دوم سرزمین میانی، والار یک جزیره و شهر بندری به نام نیومنور ساخت. این شهر به برادر دوقلوی الروند به نام الروس (Elros) داده شد و در آنجا اولین افراد از نژاد انسان‌های والا (اجداد آراگورن) ساکن شدند. در طی بیش از هزاران سال، شهر نیومنور به رونق بسیار دست پیدا کرد. آن‌ها در ابتدا در جنگ علیه سائورون در کنار الف‌ها قرار داشتند و در نهایت نیز توانستند سائورون را در این شهر اسیر کنند. سائورون به هنگام اسارات خود در اینجا، پادشاه نیومنور را تحت تاثیر خود قرار دارد و به مشاور او تبدیل شد و توانست ساکنین نیومنور را علیه الف‌ها بشوراند و الف‌ها را از این شهر تبعید کند. در ادامه، سائورون پادشاه نیومنور را قانع کرد تا به سرزمین بی‌مرگ حمله کند و والار را فتح نماید. آن‌ها این کار را انجام دادند و والار نیز به عنوان تنبیه، شهر نیومنور را در زیر آب دریا فرو برد.

ساکنین باقی‌مانده نیومنور

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (The Lord of the Rings: The Rings of Power)

زمانی که نیومنور نابود شد، برخی از انسان‌های والا همچون الندیل (Elendil) و ایسیلدور (Isildur)  موفق به فرار شدند. علاوه بر آن‌ها نیز سائورون توانسته بود از آنجا بگریزد. با اینکه بدن او نابود شده بود اما او موفق شد خودش را به موردور برساند و بدن جدیدی برای خودش شکل بدهد.

ساکنین به جامانده از نیومنور نیز در نهایت سرزمین و پادشاهی گوندور را ایجاد کردند و الندیل را به عنوان پادشاه انتخاب کردند. آن‌ها سپس تصمیم گرفتند تا در نبرد علیه سائورون به الف‌ها کمک کنند. نتیجه این نبرد که به عنوان آخرین اتحاد انسان‌ها و الف‌ها شناخته می‌شود، به مرگ الندیل و گیل گالاد ختم شد. در آن جنگ، ایسیلدور توانست دست سائورون را قطع کند و حلقه را از دستان او خارج نماید و به ظاهر او را نابود سازد. با این حال، همانطور که در فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» نشان داده شده بود، ایسیلدور حلقه اصلی را برای خودش نگه می‌دارد و زمینه‌ساز بازگشت دوباره سائورون می‌شود.


دنیای سرزمین میانی بسیار گسترده است و سریال «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» قرار است بخشی از این جهان را برای بیننده‌ها به نمایش در بیاورد. نظر شما در مورد این سریال چیست؟

منبع: اسکرین رنت

❾❻︵✎﹏ȏṃıԀChris redfieldriversideBigArmoolh00manmeysambموای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا