آواتر 12 و جنجال ضریب درگ، آزمایش تونل باد با دعوت از ایلان ماسک

آواتر 12 و جنجال ضریب درگ، آزمایش تونل باد با دعوت از ایلان ماسک
برند چینی آواتر با برگزاری یک آزمایش زنده تونل باد برای سدان الکتریکی آواتر ۱۲، به جنجال ناشی از ادعای یک بلاگر درباره ضریب درگ این خودرو پاسخ داد.
آواتر، برند چینی که با همکاری چانگان، هواوی و CATL تأسیس شده، بهتازگی آزمایش تونل باد زندهای را برای مدل آواتر ۱۲ برگزار کرده است. این رویداد پس از جنجالی برگزار شد که توسط یک بلاگر خودرویی با بیش از یک میلیون دنبال کننده در ویبو به راه افتاد. این بلاگر در ویدیویی ادعا کرد که آزمایش مستقل او در تونل باد مرکز فناوری و تحقیقات خودرویی چین (CATARC) در تیانجین، ضریب درگ آواتر ۱۲ را ۰.۲۸ Cd نشان داده است؛ رقمی که بیش از ۳۰ درصد بالاتر از ادعای رسمی آواتر (۰.۲۱ Cd) بود. او این ضریب درگ را با خودروهای بنزینی ۲۰ سال پیش، مانند فولکسواگن پاسات B5، مقایسه کرد و انتقادات تندی را متوجه آواتر ساخت. دپارتمان حقوقی آواتر این اطلاعات را «کاملاً نادرست» خواند و اعلام کرد که آزمایش زندهای برای اثبات ادعای خود برگزار خواهد کرد. در اقدامی غیرمنتظره، آواتر، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا را که ظاهراً ویدیوی بلاگر را در پلتفرم X بازنشر کرده بود، به این آزمایش دعوت کرد اما بلاگر اصلی که جرقه این جنجال را زده بود، اعلام کرد که آواتر صراحتاً او را از حضور در این رویداد منع کرده است.
آزمایش تونل باد، نتایج و شرایط
آواتر آزمایش را در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و تحت شرایط مختلف انجام داد تا شفافیت ادعای خود را نشان دهد. در ابتدا، آزمایش با رینگهای آیرودینامیک و آینههای دیجیتالی انجام شد که ضریب درگ ۰.۲۱۷ Cd را به دنبال داشت یعنی رقمی که ۲۲ درصد کمتر از ۰.۲۸ Cd ادعایی بلاگر بود. سپس رینگها با نمونههای اسپرت جایگزین شد و ضریب درگ به ۰.۲۳۲۶ Cd رسید که ۱۶.۹ درصد بهتر از نتیجه بلاگر بود. در مرحلهٔ بعد، از آینههای معمولی استفاده شد و ارتفاع تعلیق بیشتر شد که ضریب درگ را به ۰.۲۵۰۹ Cd رساند. در پایان هم ورودی هوای جلو در حالت باز قرار گرفت و ضریب درگ به ۰.۲۷۴۳ Cd رسید که نزدیک به نتیجه بلاگر بود.
این نتایج نشان میدهند که ضریب درگ تحت شرایط مختلف بهشدت تغییر میکند. آواتر حتی آزمایشی با شیب ۵ درجه بدنه خودرو انجام داد که بهطور طبیعی درگ بالاتری ایجاد کرد، اما این آزمایش بیشتر نمایشی بود تا کاربردی. هدف آواتر ظاهراً اثبات این بود که ادعای ۰.۲۱ Cd در شرایط بهینه (چرخهای آیرودینامیک، آینههای دیجیتال و ورودی هوای بسته) قابلدستیابی است. این جنجال اما توجهات را به نبود استاندارد ملی اجباری برای آزمایش مقاومت باد در چین جلب کرده است. کارشناسان اشاره میکنند که خودروسازان میتوانند از روشهای مختلفی، ازجمله استفاده از نمونههای اولیه یا شبیهسازی دادهها، برای اعلام ضریب درگ استفاده کنند. این انعطافپذیری میتواند به تفاوتهای قابلتوجهی بین ارقام تبلیغاتی و نتایج واقعی منجر شود. درحالیکه اختلافات جزئی قابلقبول هستند، اختلاف ۳۰ درصدی ادعایی در این مورد، سؤالاتی درباره شفافیت و اعتبار ادعاهای بازاریابی ایجاد کرده است.