آیا آند سیلیکونی نانو کامپوزیت تحولی در خودروهای برقی ایجاد خواهد کرد؟

آیا آند سیلیکونی نانو کامپوزیت تحولی در خودروهای برقی ایجاد خواهد کرد؟

شرکت توسعهٔ متریال باطری سیلا خبر از آماده شدن آند سیلیکونی جدیدی را داده که برد خودروهای الکتریکی را افزایش و زمان شارژ را به ۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

بیش از یک دهه است که در مورد توسعهٔ آندهای سیلیکونی باطری می‌شنویم ولی اکثر این پیشرفت‌ها در سطح آزمایشگاهی بوده است. بااین‌حال، طی چند سال اخیر این تکنولوژی به سمت تجاری‌سازی حرکت کرده و شرکت آمریکایی توسعهٔ متریال باطری «سیلا» به‌تازگی اعلام کرده است که آند تیتان سیلیکون هم‌اکنون امکان استفادهٔ گسترده خواهد داشت. آند جدید این شرکت که هم‌اکنون در مرسدس بنز G کلاس الکتریکی به نمایش گذاشته شده، وعدهٔ افزایش ۲۰ درصدی برد و کاهش چشمگیر زمان شارژ تا ۱۰ دقیقه را داده است.

سیلا آماده شدن تیتان سیلیکون را هفتهٔ گذشته اعلام کرده و این تکنولوژی را یک سیلیکون نانو کامپوزیت پرفورمنس بالا دانسته که برای جایگزینی با آندهای گرافیتی رایج در مقیاس انبوه مهندسی شده است. تخمین زده شده که این تکنولوژی جدید آند می‌تواند ظرفیت باطری‌ها را به‌اندازه‌ای افزایش دهد که برد خودروهای الکتریکی را تا ۲۰ درصد بیشتر کند. این یعنی در پیشتازان کنونی شعاع حرکتی خودروهای برقی بازار مثل لوسید ایر با برد ۸۳۰ کیلومتری شاهد افزایش ۱۶۰ کیلومتری برد خواهیم بود. سیلا همچنین معتقد است که نسخه‌های آیندهٔ این تکنولوژی می‌تواند میزان افزایش را دو برابر کند.

علاوه بر افزایش برد، سیلا وعدهٔ کاهش زمان شارژ را هم داده که به ۲۰ دقیقه برای ۱۰ تا ۸۰ درصد خواهد رسید. البته این زمان بهبودی را نسبت به تکنولوژی کنونی نشان نمی‌دهد زیرا در حال حاضر با شارژرهای فوق سریع ۸۰۰ ولتی هیوندای می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری را ظرف ۱۸ دقیقه شارژ کرد اما به گفتهٔ سیلا در آینده می‌توان این زمان را به ۱۰ دقیقه کاهش داد. این شرکت برای استفاده از تکنولوژی آند جدید در محصولات الکتریکی مرسدس بنز برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که با پیش‌نمایش G کلاس الکتریکی یا همان EQG در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. مرسدس در ماه می ۲۰۲۲ اعلام کرد که نسخهٔ تولیدی EQG از تکنولوژی آند سیلا استفاده خواهد کرد.

این خودروساز آلمانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ همکاری استراتژیکی را با سیلا ایجاد کرد. مرسدس بر این باور است که آند سیلیکونی نانو کامپوزیت ۲۰ تا ۴۰ درصد تراکم انرژی باطری را افزایش می‌دهد و به ۸۰۰ وات‌ساعت بر لیتر در سطح سلول می‌رساند. این شرکت زمان عرضهٔ EQG با آندهای سیلا را اواسط دههٔ جاری اعلام کرده است. سیلا خبر آماده شدن تیتان سیلکون را پس از تکمیل توسعهٔ تجهیزات جدید خود در مرکز تولید Moses Lake در واشنگتن اعلام کرده است. تولید انبوه این آندها در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۴ در تأسیسات مذکور آغاز خواهد شد و سیلا برنامهٔ تولید آندهای کافی برای باطری یک میلیون خودروی الکتریکی طی پنج سال را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل