هاست پرسرعت
خودرو

آیا تسلا مشابه مرسدس و بی ام و برند لوکس محسوب می‌شود؟

آیا تسلا مشابه مرسدس و بی ام و برند لوکس محسوب می‌شود؟

تسلا جزو مهم‌ترین خودروسازان دنیاست و با فروش بیش از ۱.۳ میلیون دستگاه شانزدهمین برند خودروی پرفروش دنیا در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌رود؛ اما از نظر مشخصات لوکس، جایگاهی مبهم دارد.

از نظر تعداد فروش، تسلا بالاتر از فیات و پایین‌تر از چانگان چین قرار دارد. میزان فروش تسلا در سال ۲۰۲۲ نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۴۰ درصدی داشت و در بین ۲۵ برند اول دنیا دومین عملکرد عالی را دارد.  فقط BYD با رشد فروش ۱۵۲ درصدی بالاتر از تسلا است.

با گسترش حضور در بازارهای جهانی تسلا رقبای بیشتری کرد. این برند آمریکایی در مقایسه با خودروسازان سنتی تاریخچه نسبتاً کوتاهی دارد اما با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای که داشته می‌تواند هر برندی را به چالش بکشد. برخی از رقبای تسلا به کلاس برندهای رده میانی تعلق دارند درحالی‌که برندهای رقیبی نیز از کلاس لوکس‌ها وجود دارد؛ اما آیا تسلا برندی لوکس است؟ بیایید با یکدیگر نگاهی به این قضیه داشته باشیم، قضیه‌ای که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند!

لوکس؟ بله!

دلیل اصلی برای قرار گرفتن تسلا در کلاس برندهای لوکس به جایگاه محصولاتش مربوط می‌شود که نه تنها قیمت بالایی دارند بلکه روش ارتباط تسلا با عموم مردم و تمرکز روی برخی ویژگی‌ها نیز چنین موضوعی را به نمایش می‌گذارد. کمپانی ایلان ماسک در ابتدا از مزیت شناخته شدن به عنوان خودروسازی خلاق و آوانگارد در مقایسه با دیگر برندها سود برد و محصولات برقی آن از نظر تکنولوژی و راندمان تفاوت‌هایی اساسی با خودروهای عصر خود داشتند.

همین جایگاه و تصویری که به وجود آمد به تسلا اجازه داد قیمت محصولات خود را در سطح برندهای لوکس دیگر همچون مرسدس بنز یا بی‌ام‌و تعیین کند. رقیب اصلی تسلا مدل ۳ در بازار خودروهای درون‌سوز تویوتا کمری نیست بلکه مرسدس بنز C کلاس است هرچند تسلا از نظر گجت ها و جزئیات داخل کابین محدودیت‌هایی دارد. به عنوان یک گزینه جایگزین و خلاقانه برای بسیاری از مشتریان، تسلا می‌تواند هم در کلاس رده میانی‌ها و هم در کلاس لوکس‌ها حضور داشته باشد. این حقیقت که خودروهای تولیدی تسلا جدیدتر و بهتر از سایر رقبا هستند دلیل خوبی برای قرار گرفتن محصولاتش در بین مدل‌های لوکس خواهد بود.

لوکس؟ خیر!

از طرف دیگر تعریفی ذهنی از واژه لوکس وجود دارد. یک خودروی لوکس معمولاً مترادف با محصولات بی‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز پورشه، کادیلاک و لکسوس شناخته می‌شود. این برندها معمولاً محصولات خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند زیرا کیفیت بهتر، تجهیزات پیشرفته‌تر و ماهیت خاص‌تری دارند. موفقیت برندهای آلمانی باعث الهام گیری خودروسازان زیادی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به لکسوس، آکورا، اینفینیتی و جنسیس اشاره کرد.

واقعیت این است که کابین محصولات تسلا ظریف و لاکچری نیست. اگرچه عناصر جالب و نرم‌افزارهای متنوع زیادی در خودروهای تسلا وجود دارد اما کابین آن‌ها معمولاً به اندازه یک خودروی لوکس استاندارد، دقیق و دارای متریال سطح بالا نیست. داشبورد خودروهای تسلا نه تنها سادگی زیادی دارد بلکه از نظر کیفیت نیز کمبودهایی را نشان می‌دهد. برخی افراد حتی می‌گویند صندلی خودروهای تسلا یک پله عقب‌تر از برندهای لوکس بازار است. البته چنین مواردی شخصی و سلیقه‌ای هستند. کیفیت یک خودرو با فاکتورهای متفاوت زیادی تعیین می‌شود و درک یک راننده نسبت به راننده‌ای دیگر تفاوت خواهد داشت. البته بخش مهمی از داستان به رضایت از راندن یک خودرو مربوط می‌شود. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا محصولات تسلا را لوکس می‌دانید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا