آیا خودروهای کلاسیک مرسدس بنز مطمئنتر از مدلهای امروزی هستند؟
آیا خودروهای کلاسیک مرسدس بنز مطمئنتر از مدلهای امروزی هستند؟
بحث مقایسه قابلیت اطمینان خودروهای کلاسیک و مدرن مرسدس بنز موضوعی است که به شدت بین طرفداران وجود دارد و میخواهیم بدانیم آیا واقعاً چنین چیزی واقعیت دارد یا خیر؛ پس همراه ما باشید.
یک تئوری مشهور به ویژه بین رانندگان تاکسی وجود دارد که خودروهای کلاسیک مرسدس بنز بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۷ مطمئنتر و قابلاعتمادتر از مدلهای امروزی هستند. به نظر شما این تئوری چقدر درست است؟ چندین کارشناس صنعت خودرو از جمله پیتر فایفر طراح ارشد مرسدس بنز در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی میخواهند درباره چنین بحثهایی توضیحاتی ارائه کنند.
احتمالاً ویدئوهای زیادی را فضای مجازی دیدهاید که رانندگان تاکسی مرسدس بنز W123 و W124 به کارکردهای بالای یک یا دو میلیون کیلومتر رسیدهاند و جالب آنکه تعمیرات زیادی را نیز روی خودروی خود انجام ندادهاند. از همینجا بحثهایی درباره اینکه خودروهای کلاسیک مرسدس بنز مطمئنتر و بادوامتر از مدلهای مدرن هستند به وجود میآید. دویچه وله آلمان تلاش داشته است به زوایای پیدا و پنهان این ماجرا ورود کند و با برخی از مدیران اسبق مرسدس همچون پیتر فایفر و همچنین ماریو تیسن مدیر اسبق بخش موتور اسپرت بی ام و گفتوگو نماید.
رانندگان اسبق مرسدس بنز که سابقه رانندگی چند ساله با محصولات این خودروساز را دارند به خودروهای خود بسیار افتخار میکنند و به خراب نشدن آنها اشاره میکنند. یکی از آنها میگوید:
آیا میدانید معنی لوگوی مرسدس بنز چیست؟ معنی لوگو این است که شما میتوانید سه بار دور دنیا سفر کنید و خودرو همچنان یک بنز باقی بماند و تخریب نشود… این لوگو منحصربهفرد است
اما این تئوری و افسانه چقدر صحیح است؟ پیتر فایفر که طراح مرسدس بنز W124 به عنوان یکی از خودروهای تاریخ ژرمنها با بیشترین زمان تولید (سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۷) بوده اظهار میدارد فلسفه تولید چنین محصولی سادگی در طراحی و توسعه و پرداختن به مسائل اساسی بوده است. ماریو تیسن که هماکنون کارشناس FIVA است و سالانه هزاران خودروی کلاسیک را تائید میکند کیفیت خودروهای آلمانی را مستقیماً با مهندسی این کشور مرتبط میداند. پنجاه سال پیش بازاریابی به اندازه امروز در توسعه یک خودرو مهم نبود. مهندسان و مهندسان برنامه تولید را دیکته میکردند نه بخشهای بازاریابی. چندین سال پیش یعنی زمانی که بازاریابی اهمیت بیشتری یافت یکی از مدیران بی ام و گفت زمان این عبارت فرا رسیده است:
ما دیگر خودروهایی را تولید نمیکنیم که مهندسان میخواهند بلکه خودروهایی را میسازیم که بخش بازاریابی میخواهد
بنابراین امروز بازاریابی درست در مرحله توسعه خودرو ورود پیدا میکند و آنچه را که یک خودرو باید داشته باید به مهندسان و طراحان دیکته میکند. یکی از نمایندگیهای فروش خودروهای کلاسیک نیز به ریشه تئوری تخریب ناپذیری مرسدس بنز W124 اشاره میکند. او نسخه کوپه W124 یعنی C124 را روی یک بالابر میگذارد و تمامی قطعاتی را برای طول عمر بالا طراحی شدهاند نشان میدهد. این قطعات میتوانند بازوهای سیستم تعلیق، بوشها یا شفتها باشند. کل ایده تولید خودرو حول استفاده از بهترین متریال میچرخد. او همچنین میگوید کیفیت تولید W124 نه تنها عالی است بلکه فرایند تعمیر و نگهداری آن نیز ساده بوده و برای افراد بدون مهارت نیز دردسر خاصی ندارد. او تصریح میکند:
بخش پیشرانه کاملاً جادار و باز است و شما میتوانید با استفاده از ابزار ساده پیشرانه را سرویس و تعمیر کنید. برای مثال شما میتوانید در عرض چند دقیقه شمعها را تعویض نمایید.
مالک نمایندگی فروش خودروهای کلاسیک اظهار میدارد مرسدس بنز W124 گل سرسبد کیفیت ساخت مرسدس به شمار میرود. پس از پایان تولید W124 در سال ۱۹۹۷ کیفیت تولید این برند شروع به افت کرد. آن زمان بود که مدیران مرسدس تصمیم گرفتند به دلیل رقابت فشردهتر و فشار سهامداران برای سوددهی بالاتر تغییرات قابلتوجهی را ایجاد کنند. به همین خاطر تأمینکنندگان تحتفشار قرار گرفتند تا قطعاتی با قیمتهای پایین را تولید نمایند و واضح که وقتی شما یک شرکت را برای تأمین قطعه ارزانتر تحتفشار بگذارید همان کیفیت قبل را نخواهید داشت.
از طرف دیگر افزایش پیچیدگی الکترونیکی خودروها منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه قابلیت اطمینان خودروها شد. مدیر نمایندگی یاد شده میگوید خودروهای امروزی طول عمر محدود ۱۵ تا ۲۰ ساله دارند درحالیکه خودروهایی همچون W124 برای جاودانه بودن طراحی شدهاند. در نهایت باید گفت تمامی کارشناسان یاد شده تخریب ناپذیری خودروهای کلاسیک مرسدس بنز در بازه زمانی ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۷ را تائید کردهاند و میگویند اینجا موضوع مبهمی وجود ندارد زیرا کیفیت قطعات بکار رفته و ساختار ساده خودروها باعث شده است که محصولات کلاسیک مرسدس بنز دوام بسیار بالایی داشته باشند. نظر شما دراینباره چیست؟