آیا موسیقی می‌تواند بهره‌وری را در محیط کار افزایش دهد؟

آیا موسیقی می‌تواند بهره‌وری را در محیط کار افزایش
دهد؟

بسیاری از کارگران حس می­‌کنند که برای افزایش بهره وری خود در محیط کاری احتیاج دارند که به موسیقی گوش کنند. دسته­‌ای دیگر هم هستند که در این مورد دو به شک هستند و نگران این هستند که موسیقی حواسشان را پرت کند و در کارشان اختلال ایجاد کند. چیزی که واضح است این است که کارفرمایان به دنبال روش هایی برای افزایش بهره وری هستند و از این رو می­خواهند بدانند که موسیقی یک ابزار سودمند است یا یک مانع.

از آنجایی­ که کارگران و کارمندان روبات نیستند، نمی­‌توان آن­ها را برای افزایش بهره وری برنامه ­­نویسی کرد. سیم کشی مغز هرکس مثل اثر انگشت او منحصر بفرد است و این موضوع یک واقعیت علمی محض است. به همین دلیل ممکن است چیزی که موجب افزایش بهره وری یک نفر می­شود به موجب حواس­ پرتی یک نفر دیگر با شرایط مشابه شود. شاید یک نفر در محیطی بدون موسیقی بهره وری کمتری داشته باشد اما دیگری با سروصدای زیاد و اعصابش خورد شود و تمرکز کافی نداشته باشد.

دکتر دیوید لوئیس که یک عصب-روانشناس می­باشد در همکاری با تیمی که شامل یک فیزیکدان و متخصص اعصاب و روان است. اخیراً مقاله­ای را منتشر کرده‌است که نشان می­دهد که از هر 10 نفر 9 نفر هنگام گوش دادن به موسیقی بهره وری شان افزایش می­ابد.

به گفته‌­ی دکتر لوئیس: موسیقی یک ابزار مدیریتی بسیار قدرتمند است و اگر شما می­خواهید که نه تنها کارآیی و بهره­‌وری مفید نیروی کاری­‌تان، بلکه حالت روحی روانی آن­ها را هم در محل کار بهتر و مثبت‌تر کنید، بهتر است که از موسیقی استفاده کنید.

بااین حال او تأکید کرده است که ژانرهای مختلف موسیقی برای وظایف مختلف تأثیر متفاوتی دارند. این در حالی است که بعضی از افراد و کارشناسان دیگر نظرات متفاوتی دارند و براین باورند که موضوع به همین سادگی‌­ها هم نیست چراکه بعضی­‌های دیگر ممکن است در هنگام کار حواس‌شان با موسیقی پرت شود اما در مواقع دیگر به موسیقی معتاد باشند.

مزایا و معایب از استفاده از موسیقی برای افزایش بهره­‌وری چیست؟

در مطالعه‌­ای که در سال 1927 انجام شد متخصصان اعلام کردند که به طور قطع موسیقی بر افزایش بهره­‌وری تأثیرگذار است. دراین مطالعه دانشمندان دریافتند که هنگام گوش کردن به موسیقی های ریتمیک و آپ بیت کارکنان کارخانه­‌ها، سریعتر و مؤثرتر کار می­کردند.

از سوی دیگر مطالعات نشان داده‌­اند که افراد درحین گوش دادن به موسیقی، وظایفی که نیاز به دقت و توجه قشر پیشانی دارد را (مانند یادگیری و حفظ کردن) به طور ضعیف تری انجام می­دهند. هرچند در موارد این چنینی فقط موسیقی نیست، بلکه بازی با موبایل و حرف زدن با دیگران هم موجب حواس­ پرتی می شود.

به گفته دکتر لوئیس باید از سبک­‌های موسیقیایی مختلف برای انجام کارهای مختلفی استفاده کرد:

موسیقی کلاسیک بهره­‌وری را در کارمندانی که با اعداد سروکار دارند یا نیاز به توجه به جزئیات دارند افزایش می‌دهد.

موسیقی امنیت بهره­‌وری را در کارمندانی که وظایفشان شامل حل معادلات می­شود افزایش می­دهد.

موسیقی دَنس بهره ­وری را در کارمندانی که نمونه خوانی می­کنند افزایش می­دهد.

موسیقی پاپ بهره­‌وری را در کارمندانی که اطلاعات وارد می­کنند افزایش می­دهد.

در محیط کاری، گوش دادن به موسیقی­‌های آشنایی که قبلاً شنیده­‌ایم پیشنهاد می­شود چراکه حواسمان را پرت تجربه کردن چیزی جدید نمی­کند. همینطور اعلام شده که از گوش کردن  به موسیقی‌­هایی که یادآور خاطرات خوب و بد هستند اجتناب شود.

شما در مورد گوش دادن به موسیقی حین کار کردن چه فکری می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری

AD

مجله خبری gsxr

خروج از نسخه موبایل