آیا هوش مصنوعی یادگیری عمیق ما را تضعیف میکند؟

آیا هوش مصنوعی یادگیری عمیق ما را تضعیف میکند؟
به گزارش gsxr، این گروه در مقالهای تحقیقاتی که در مجله PNAS Nexus، وابسته به آکادمی ملی علوم ایالات متحده، منتشر شد، بیان کردند: «زمانی که افراد برای بررسی یک موضوع به مدلهای زبانی بزرگ هوش مصنوعی مراجعه میکنند، در مقایسه با تحقیق سنتی در اینترنت، در معرض خطر دستیابی به دانش سطحیتر قرار دارند؛ حتی اگر اطلاعات پایهای ارائهشده یکسان باشد.»
چتباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Gemini و سایر برنامههای مشابه، نحوه جستجو و دریافت اطلاعات توسط دانشآموزان و دانشجویان را تغییر دادهاند. با این حال، شری میلوماد، محقق دانشگاه پنسیلوانیا، و جین هو یون، محقق دانشگاه ایالتی نیومکزیکو، تأکید میکنند که استفاده از این ابزارها کاربران را از فرصت «کشف مستقل اطلاعات» محروم میکند.
محققان در مقاله خود به نتایج هفت آزمایش آنلاین و آزمایشگاهی اشاره کردند و نوشتند: «کسانی که از مدلهای زبانی بزرگ هوش مصنوعی استفاده میکنند، در مقایسه با افرادی که از لینکهای وب سنتی بهره میگیرند، انگیزه کمتری برای تدوین توصیهها و ارائه راهکارهای نوآورانه دارند و بنابراین احتمال پذیرش این توصیهها توسط دیگران کمتر است.»
این تیم افزود: «شرکتکنندگان در این مطالعه گزارش دادند که با وجود دریافت نتایج دقیق از طریق مدلهای زبانی بزرگ، در مقایسه با جستجوی اینترنتی، دانش عمیقتری کسب نکردهاند.»
میلوماد و ژان در ادامه توضیح دادند: «جستجو از طریق مدلهای زبانی بزرگ بدون شک فرآیند کسب اطلاعات را تسهیل میکند، اما همزمان میتواند کیفیت یادگیری را در مقایسه با مطالعه منابع سنتی کاهش دهد.»
محققان هشدار دادند: «یکی از خطرات اصلی تکیه بر مدلهای زبانی بزرگ به جای لینکهای جستجوی اینترنتی سنتی این است که یادگیری از یک فعالیت مؤثر و فعال به یک تجربه غیرفعال تبدیل میشود؛ تجربهای که در تحقیقات پیشین نشان داده شده است به کاهش نتایج یادگیری در محیطهای دیگر منجر میشود.»





