آیا کوروت ZR1X میتواند ضلع سوم مثلث هایپرکارهای هیبرید فراری و مکلارن باشد؟

آیا کوروت ZR1X میتواند ضلع سوم مثلث هایپرکارهای هیبرید فراری و مکلارن باشد؟
جنرال موتورز با کوروت ZR1X غیرممکن را ممکن کرد و این سوپرکار افسانهای را برای رقابت با مکلارن و فراری به قلمروی مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی فرستاده است.
جنرال موتورز کاری کرده که چند سال پیش غیرقابلتصور بود. خودروی اسپرت این غول خودروسازی آمریکا یعنی شورلت کوروت به اوج آسمان رسیده و حالا به سمت مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی پرواز میکند! در سال ۲۰۱۹، تیم کوروت نتیجه بازاندیشی دیوانهوار خود در مورد کوروتهای C1 تا C7 را ارائه داد. نسل C8 دیگر خودرویی موتور جلو نبود بلکه شبیه رقبای اروپایی، به سوپرکاری موتور وسط تبدیل شد. دوران خطونشان کشیدن برای اروپاییها با استینگری که موتور V8 بزرگ آمریکایی ۶.۲ لیتری پشت صندلیهای خود داشت آغاز شد. استینگری اما با تنها ۴۹۵ اسب بخار قدرت نمیتوانست با رقبایی مثل لامبورگینی هوراکان و فراری 488 رقابت کند.
همچنین بخوانید:
به همین دلیل، چندی بعد کوروت Z06 با ۶۷۰ اسب بخار، مجهز به موتور ۵.۵ لیتری V8 میللنگ تخت تنفس طبیعی وارد شد که رکورد قدرتمندترین V8 تنفس طبیعی تولیدی را به نام خود ثبت کرد اما داستان هنوز ادامه داشت زیرا تیم مهندسی جنرال موتورز اولین کوروت هیبریدی و چهارچرخ محرک تاریخ را هم با نام E-Ray ساخت که با ۶۵۵ اسب بخار قدرت، سریعترین کوروت تاریخ تا آن زمان شد و حتی Z06 را هم در شتاب پشت سر گذاشت. این اما کافی نبود و حالا شاهد شروع تحویل کوروت ZR1 هستیم. ZR1 دیگر خودرویی عضلانی با سوپرشارژر بزرگ در جلو نیست و تیم کوروت، ZR1 جدید را مستقیماً در برابر فراری SF90 و لامبورگینی روئلتو علم کرده است که هردو پلاگینهیبریدی هستند.
تا پیش از معرفی کوروت ZR1، غیرازاینکه پشت فرمان خودروهایی مثل بوگاتی شیرون و مرسدس AMG One نشسته باشید، هیچ شانسی در برابر این سوپرکارهای هیبریدی ایتالیایی نداشتید تا اینکه پرچمدار دیترویت با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و شتاب و سرعت خارقالعاده وارد میدان شد. این دستاورد بزرگی بود زیرا ZR1 ساخت همان شرکتی است که کراساوور ۲۰ هزار دلاری ترکس و پیکاپ غولپیکر سیلورادو 3500HD را تولید میکند. گام بعدی تیم کوروت اما بسیار جسورانهتر بود زیرا این مردان سختکوش، با ZR1X هیبریدی سوپرکارهایی مثل فراری SF90 و آستونمارتین والهالا را کنار زدند و سراغ قلمروی هایپرکارهایی مثل فراری F80 با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت و مکلارن W1 با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت رفتهاند.
این یعنی در مثلث مقدس هایپرکارهای هیبریدی پورشه ۹۱۸، فراری لافراری و مکلارن P1 که انتظار میرفت با فراری F80، مکلارن W1 و هایپرکار جدید پورشه تکرار شود، حالا شورلت میتواند جای پورشه را بگیرد؛ اما چنین دستاورد بزرگی چگونه ممکن شده است؟ پاسخ ساده است. تیم کوروت با ترکیب پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی ZR1 و سیستم هیبریدی E-Ray، یک هایپرکار خلق کرده است. نتیجه خودروی خیرهکنندهای با ۱۲۵۰ اسب بخار قدرت، چهارچرخ محرک و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت زیر دو ثانیه است.
هرچند شاید خیلیها حاضر نباشند نام شورلت و کوروت را در مثلث مقدس هایپرکارها در کنار فراری و مکلارن قرار دهند ولی بدون شک ZR1X شایستگی چنین جایگاهی را دارد. تیم کوروت با تغییر به موتور وسط، چهارچرخ محرک، توئین توربو بهجای سوپرشارژر و سیستم هیبریدی، در سالهای اخیر بارها از خطوط قرمز عبور کرده و بنابراین، برای این تیم بلندپرواز، خطونشان کشیدن برای هایپرکارهای میلیون دلاری هم نمیتواند هدف دور از دسترسی باشد.
مقایسۀ مشخصات فنی
فراری F80 | مکلارن W1 | شورلت کوروت ZR1X | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
موتور الکتریکی | ۲ جلو + ۱ عقب | ۱ عقب | ۱ جلو |
قدرت پیشرانه بنزینی | ۹۰۰ اسب بخار | ۹۲۸ اسب بخار | ۱۰۶۴ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار | ۱۲۷۵ اسب بخار | ۱۲۵۰ اسب بخار |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۵۲۵ کیلوگرم | ۱۳۹۹ کیلوگرم | ۱۷۸۰ کیلوگرم (حدودی) |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۲.۲ ثانیه | ۲.۷ ثانیه | ۲.۰ ثانیه |
باطری | ۲.۳ کیلووات ساعت | ۱.۴ کیلووات ساعت | ۱.۹ کیلووات ساعت |
قیمت | ۴ میلیون دلار | ۲ میلیون دلار | ۲۵۰ هزار دلار (حدودی) |