هاست پرسرعت
خودرو

آیا گفته‌های تسلا درباره راندمان کامیون برقی سِمی واقعیت دارد؟

آیا گفته‌های تسلا درباره راندمان کامیون برقی سِمی واقعیت دارد؟

بر پایه محاسبات انجام شده، راندمان کامیون برقی تسلا سِمی دو برابر وانت پیکاپ فورد F-150 است؛ درحالی‌که این کامیون کلاس ۸ آمریکایی ۴ تا ۵ برابر نسخه‌های بنزینی یا دیزلی وانت فورد وزن دارد!

تسلا به خاطر تولید برخی از کاراترین خودروهای دنیا شناخته می‌شود و کم‌مصرف‌ترین خودروی تاریخ نیز تولید همین شرکت بوده است. اگرچه رقبای معدودی به موفقیت مشابهی در بازار دست یافته‌اند اما اکثر خودروهای برقی دیگر به اندازه تسلا کارا نیستند و شعاع حرکتی کمتری دارند و همین امر باعث می‌شود شما هزینه بیشتری برای به حرکت درآوردن خودروی خود پرداخت کنید.

زمانی که تسلا اعلام کرد یک خودروی تجاری می‌سازد افراد زیادی اظهار داشتند این شرکت تمرکز کمتری روی شعاع حرکتی و راندمان خواهد داشت اما تسلا نشان داد که تبحر خاصی در تولید محصولات آیرودینامیک و کارا در هر شکل و اندازه‌ای دارد. تسلا قبلا نشان داده بود که کامیون برقی سِمی می‌تواند با یک‌بار شارژ مسافت ۸۰۵ کیلومتری را طی کند. در واقع تست‌های انجام شده با ظرفیت باتری ۹۷ درصد که در نهایت منجر به باقی ماندن ۴ درصد شارژ باتری شده بود نشان داد این خودرو مسافت یاد شده را طی می‌کند و بنابراین ۸۰۵ کیلومتر مسافت با ۹۳ درصد از ظرفیت باتری طی شده است. نکته مهم‌تر اینکه کامیون یاد شده در زمان تست‌، وزن ترکیبی ۳۶۷۴۱ کیلوگرمی داشته است.

ایلان ماسک مدیرعامل تسلا نیز اخیراً توییت کرده کامیون برقی سِمی راندمان بسیار بالایی دارد و در هر ۱.۶ کیلومتر فقط ۱.۷ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند. کلینر وات این میزان مصرف را به مفهومی قابل‌درک تبدیل کرده تا مقایسه‌ای بین این کامیون برقی و وانت پیکاپ فورد F-150 داشته باشد. این مقایسه کمی سخت است اما برخی بدیهیات را شامل می‌شود. کامیون تسلا در ۳۲ کیلومتر حدود ۳۳.۷ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند درحالی‌که مصرف سوخت وانت فورد و اکثر وانت‌های مشابه در صد کیلومتر حدود ۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. شاید محاسبات یاد شده باعث شود تعجب کنید که چگونه راندمان کامیون برقی سِمی دو برابر وانت‌های فول سایز آمریکایی است اما باید دانست ارقام ذکر شده برای تسلا در زمان حمل محموله کامل و وزن حدود ۳۷ تنی بوده‌اند درحالی‌که مصرف سوخت وانت‌های یاد شده بدون حمل بار در نظر گرفته شده‌اند.

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا