هاست پرسرعت
فناوری

آیونیک ۶اِن(IONIQ 6 N)؛ پرسرعت‌ترین خودرو تمام‌برقی هیوندای

آیونیک ۶اِن(IONIQ 6 N)؛ پرسرعت‌ترین خودرو تمام‌برقی هیوندای

شکل باریک و آیرودینامیک آیونیک ۶ در گذار به مدل ان (N)، تقویت شده و هرآنچه را در مورد آیونیک ۵ ان دوست داشتیم‌ــ قدرت بی‌محابا، رانندگی فراموش‌نشدنی و مفرح و مهندسی هوشمندانه و پر از فناوری‌ــ یک پله بالاتر برده است.

هیوندای ادعا می‌کند که آیونیک ۶ ان فرمان‌پذیری دقیق‌تر، نرم‌افزار هوشمندتر، آیرودینامیک قوی‌تر و حتی شتاب‌گیری سریع‌تری ارائه می‌دهد. این دومین تلاش بخش اِن هیوندای برای ایجاد لذت رانندگی با خودرو برقی است و اگر آیونیک ۵ ان معیار قابل‌استنادی باشد، این مدل جدید شاید به معیار تازه‌ای برای خودروهای برقی مناسب رانندگی بدل شود.

هیوندای در برابر علاقه‌مندان پروپاقرص دنیای خودرو در جشنواره سرعت گودوود از خودرو جدید تمام‌برقی پرفورمنس خود رونمایی کرد و آیونیک ۶ ان نخستین حضور عمومی خود را در مسیر مشهور تپه‌نوردی در وست ساسکس تجربه کرد.

آیونیک ۶ ان با ۶۴۲ اسب‌بخار قدرت و گشتاور شگفت‌انگیز ۷۷۰ نیوتن‌متر، ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این عملکرد در سطح تسلا است، اما با هویتی به‌مراتب خاص‌تر.

هیوندای حداکثر سرعت آیونیک ۶ ان را ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است، اما‌ــ درست مانند آیونیک ۵ ان‌ــ ماجرای اصلی تنها به سرعت در مسیر مستقیم مربوط نمی‌شود. بخش اِن هیوندای تمام تلاش خود را کرده است تا این خودرو واقعا برای پیست آماده باشد، نه اینکه فقط یک خودرو سریع برای شتاب‌گیری در مسیر مستقیم باشد.

قلب فرایند توسعه آیونیک ۶ ان، اساسا به این معنا است که ۶ ان قرار است در جاده‌های پرپیچ‌وخم یا در پیست، لبخند روی صورتتان بنشاند. برای رسیدن به این هدف، در ساختار استاندارد آیونیک ۶ کاملا بازنگری شده است؛ کمک‌فنرهای حساس به میزان جابجایی، تنظیمات بهبودیافته شاسی و تایرهای اختصاصی که با همکاری پیرلی توسعه یافته‌اند.

 

آیونیک ۶اِن(IONIQ 6 N)؛ پرسرعت‌ترین خودرو تمام‌برقی هیوندای

آیونیک ۶ ان به یک سامانه تعلیق هوشمند با کنترل الکترونیکی هم مجهز شده که به‌صورت لحظه‌ای با مسیر جاده یا پیست سازگار می‌شود. در نتیجه، هنگام رفت‌وآمد روزانه تا مدرسه سواری نرمی ارائه می‌دهد و در روزهای پیست، زمانی که با تمام توان رانندگی می‌کنید، پایداری محکم و بی‌لرزشی فراهم می‌کند.

آیرودینامیک نیز فراموش نشده است. فرم بدنه منحنی و کشیده آیونیک ۶ ذاتا آیرودینامیک است (با ضریب پسا یا درگ تنها ۰.۲۷)، اما نسخه اِن آن به بال عقب الهام‌گرفته از خودروهای مسابقه‌ای، گلگیرهای پهن‌شده و اسپلیتر یا همان لیپ سپر جلو مخصوصی مجهز شده است تا خودرو در سرعت بالا به جاده بچسبد. نتیجه بدنه‌ای است با ظاهری هدفمند که اصولا به بهبود تجربه رانندگی نیز کمک می‌کند.

از خودروهای برقی معمولا به‌ دلیل نداشتن احساس و هیجان رانندگی، به‌ویژه در زمینه صدا،  انتقاد می‌شود. اما هیوندای پیش‌تر با آیونیک ۵ اِن ثابت کرد که یک خودرو برقی می‌تواند آن‌قدر صدای خوبی داشته باشد که لبخند پهن روی صورتتان را حتی پهن‌تر کند. به همین دلیل، آیونیک ۶ اِن نیز به سامانه اِن اکتیو ساوند پلاس (+N Active Sound) مجهز شده که صدای واقعی یک پیشرانه را شبیه‌سازی و داخل کابین پخش می‌کند. حتی می‌توانید صدای دلخواهتان را انتخاب کنید: «احتراق» (Ignition) برای تُن‌هایی شبیه خودروهای بنزینی، «اوولوشن» (Evolution) برای صدایی رتروفیوچریستی و «لایت‌اسپید» (Lightspeed) برای طرفداران دنیای علمی‌تخیلی.

[توضیح: فیوچر‌ــ‌رترو (future-retro) در اینجا به صدایی اشاره دارد که الهام‌گرفته از خاطرات گذشته است، اما در قالبی مدرن و آینده‌گرایانه بازآفرینی شده است]

شاید در ظاهر کمی نمایشی به‌نظر برسد، اما در آیونیک ۵ اِن، این ویژگی لایه‌ای از سرگرمی و بازخورد فیزیکی یا صوتی یا حسی از خودرو به راننده را اضافه می‌کند که بیشتر خودروهای برقی فاقد آن‌اند. حس آن کمی شبیه بازی پلی‌استیشن است، اما در هر حال سرگرم‌کننده است.

این ویژگی را با سامانه اِن ئی‌‌ــ‌شیفت (N e-Shift) هیوندای ترکیب کنید‌ــ یک گیربکس مصنوعی که تغییر دنده‌ها را شبیه‌سازی می‌کند‌ــ و در نتیجه باید به تجربه‌ای از رانندگی برسید که برای یک خودرو برقی، برخلاف معمول، فعال، پربازخورد و با حس کنترل مستقیم است. حتی یک چراغ تغییر دنده نیز وجود دارد تا به شما در زمان‌بندی تعویض دنده‌های (مجازی) کمک کند.

مدیریت باتری یکی دیگر از حوزه‌هایی است که هیوندای در آن توانایی خود را در دنیای موتوراسپرت به نمایش می‌گذارد. آیونیک ۶ ان به باتری اصلاح‌شده ۸۴ کیلووات‌ساعتی مجهز شده که سامانه خنک‌کاری اختصاصی دارد و خودرو را برای هر موقعیتی آماده می‌کند‌ــ از شتاب‌گیری‌ها در مسیر مستقیم گرفته تا دور زدن در پیست یا سفرهای طولانی در بزرگراه. هنوز اطلاعاتی درباره بُرد حرکت آن منتشر نشده، اما انتظار می‌رود نسبت به برد ۴۴۷ کیلومتری آیونیک ۵ اِن، اندکی بهبود داشته باشد.

یک مجموعه کامل از نرم‌افزارهای هوشمند نیز در آیونیک ۶ اِن وجود دارد؛ از جمله اِن گرین بوست (N Grin Boost) (که ۱۰ ثانیه قدرت حداکثری را در اختیار شما می‌گذارد)، بهینه‌ساز اِن دریفت (N Drift Optimiser) (برای زمانی که دلتان هوای دریفت کشیدن کرده)، و حتی حالت تِرَک مُد (Track Mode) با حالت پیست با نمایش زنده اطلاعات فنی خودرو حین رانندگی، [گزینه] مسابقه‌ لحظه‌ای با بازپخش دقیق و مجازی با دور قبلی رانندگی‌تان در همان مسیر (ghost racing) و نقشه‌برداری اختصاصی پیست. همه این‌ها ترکیبی است که به سبک سری اِن، بسیار وسوسه‌انگیز و جذاب به نظر می‌رسد.

وقتی در حال رکوردشکنی در پیست نیستید، آیونیک ۶ اِن همچنان یک خودرو صندوقدار خانوادگی راحت و پُر از فناوری است. این خودرو کابینی مجلل با تزئینات آبی پرفورمنس دارد، فاصله محوری وسیعی برای راحتی مناسب سرنشینان عقب فراهم می‌کند و به تمام تجهیزات معمول ایمنی و لوکس هیوندای مجهز است.

از نظر ظاهری، این خودرو با نسخه استاندارد آیونیک ۶ تفاوت چشمگیری ندارد، اما مدل اِن به‌میزانی کاملا متعادل، حالت تهاجمی‌تری به آن افزوده است. رنگ جدید «آبی [با افکت] مرواریدی پرفورمنس» نیز ارائه شده‌ــ برداشتی پخته‌تر از رنگ شاخص سری اِن هیوندای‌ــ به‌همراه رینگ‌های ۲۰ اینچی درشت که با تایرهای اختصاصی پی‌زیرو (P-Zero) پوشانده شده‌اند.

ترمزها نیز تقویت شده‌اند. در جلو از کالیپرهای چهار پیستونه با سامانه خنک‌کاری قدرتمند برای استفاده مکرر در پیست استفاده شده است. حتی سامانه ترمز احیاکننده خودرو نیز برای عملکرد بالا تنظیم شده، به‌ طوری‌ که بدون فشردن پدال ترمز، کاهش سرعت تا ۰.۶ جی (G) ممکن است.

هنوز درباره قیمت آیونیک ۶ اِن اطلاعاتی منتشر نشده، اما با در نظر گرفتن تفاوت قیمت آیونیک ۵ اِن نسبت به سایر مدل‌های سری آیونیک ۵ و اعمال همان الگو بر آیونیک ۶ ان، انتظار می‌رود قیمتی در حدود ۹۵ هزار دلار داشته باشد. اولین تحویل‌ها احتمالا در پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۶ انجام خواهد شد.

[توضیح: خودرو پرفورمنس به خودروهایی اطلاق می‌شود که با عملکرد بالا و برای تجربه رانندگی هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. این خودروها عموما از موتورهای قدرتمند، سیستم تعلیق اسپرت، ترمزهای قوی و طراحی آیرودینامیک برخوردارند تا بتوانند شتاب، سرعت و هندلینگ بالایی ارائه دهند]

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا