ابرخودروی ردبول RB17 معرفی شد؛ فناوری فرمول یک با پیشرانه V10
ابرخودروی ردبول RB17 معرفی شد؛ فناوری فرمول یک با پیشرانه V10
ردبول RB17 به پیشرانۀ ۴.۵ لیتری V10 هیبریدی با ردلاین ۱۵ هزار rpm و ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت مجهز است و تنها ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
پس از سالها شایعه و انتشار تیزر، ردبول سرانجام هایپرکار خود با نام RB17 را در فستیوال سرعت گودوود معرفی کرده است. این یک هایپرکار موتور وسط دونفرهٔ مخصوص پیست با پیشرانهٔ V10 تنفس طبیعی است که تا ۱۵ هزار rpm دو میگیرد و وعدهٔ ارائهٔ پرفورمنس خودروهای فرمول یک را داده است. RB17 زیر ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد که این عدد باورنکردنی به لطف مونوکوک فیبر کربنی حاصل شده است که از پیشرانه بهعنوان عضوی از شاسی استفاده میکند.
RB17 از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکند که عنصر اصلی آن یک نیروگاه ۴.۵ لیتری V10 تنفس طبیعی با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت است. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت هم وجود دارد که مجموع خروجی را به ۱۲۰۰ اسب بخار میرساند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال و دیفرانسیل لغزش محدود با قفل هیدرولیکی به چرخهای عقب منتقل میشود. در این هایپرکار دندهعقب وجود ندارد و موتور الکتریکی خودرو را به عقب حرکت میدهد. بهمنظور کنترل قدرت عظیم RB17، کنترل کشش و ترمز ABS بهصورت استاندارد ارائه میشود درحالیکه حداکثر سرعت خودرو به بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
همانطور که از خودرویی که توسط نابغهٔ آیرودینامیک ردبول «آدریان نیوی» طراحی شده انتظار میرود، RB17 از ویژگیهای آیرودینامیکی فوقالعادهای بهره میبرد. به گفتهٔ ردبول، این خودرو حدود دو برابر وزن خود یعنی ۱۸۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. همچنین بالهای جلو و عقب این ماشین به عناصر فعالی مجهز هستند که داونفورس را در شرایط مختلف تنظیم میکنند. در دیگر قسمتهای RB17 هم الهامات زیادی از موتوراسپرت دیده میشود. بهعنوانمثال، در هر چهارچرخ شاهد سیستم تعلیق پوشراد با کنترل ارتفاع و بادیرول فعال هستیم که با حالت لیفت برای عبور از روی دستاندازها در سرعتهای پایین همراه است.
فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک است و ترمزها در هر چهارچرخ کربنی هستند. جالب اینکه فقط ترمزهای عقب از طریق سیستم ترمز با سیم کنترل میشوند. این هایپرکار روی رینگهای ۱۸ اینچی فیبر کربنی با لاستیکهای اسلیک مسابقهای میشلین قرار گرفته که بهطور خاص برای RB17 طراحی شدهاند. خریداران همچنین میتوانند رینگهای ۲۰ اینچی را هم سفارش دهند که با لاستیکهای آجدار پوشیده میشوند.
ردبول در طراحی این هایپرکار به راحتی خریداران هم توجه داشته و به همین دلیل چند نوع صندلی قابل سفارش، جعبه gsxr قابل تنظیم و محفظهٔ داخلی برای قرار دادن اشیائی مثل لباس مسابقه و کلاه ایمنی را در نظر گرفته است. برای RB17 گارانتی دوساله یا ۲۰ هزار کیلومتری در نظر گرفته شده و به گفتهٔ ردبول، این ماشین آنقدر بادوام است که میتواند در یک مسابقهٔ ۲۴ ساعته بدون نیاز به سرویس شرکت کند. بااینحال، RB17 پس از هر ۸ هزار کیلومتر به سرویس کلی نیاز دارد که باید در دفتر مرکزی ردبول انجام شود.
مثل دیگر شرکتهایی که هایپرکارهای مخصوص پیست تولید میکند همچون فراری و مکلارن، ردبول هم قصد دارد هرساله تعدادی رویداد خصوصی برگزار کنند تا خریداران بتوانند از خودروهای خود در پیست استفاده کنند. این شرکت همچنین به خریداران RB17 اجازهٔ ورود به پیست خود یعنی ردبول رینگ را میدهد و از آنها در جشنهای مسابقهای و جلسات شبیهسازی دعوت میکند.
نیوی در مورد این هایپرکار گفته است:
من سالها در حال بررسی این ایده بودم که چالش طراحی هایپرکار خودمان از کانسپت تا تحویل را قبول کنم. هایپرکار RB17 تمام اصول و ارزشهای ما را شامل میشود: قدرت، سرعت و زیبایی غیرقابلانکار. ما این خودرو را بهصورت دونفره طراحی کردیم تا بتوان از هیجان رانندگی با سرعت فرمول یک همراه با یک دوست لذت برد.
ردبول هیچ حرفی در مورد قیمت هایپرکار خود نزده اما قطعاً عددی میلیون دلاری خواهد بود. بااینحال، قیمت RB17 هرچه باشد اهمیتی ندارد زیرا تمام ۵۰ دستگاه آن فروخته شدهاند. انتظار میرود تولید این ماشین از سال آینده آغاز شود.
مجله خبری gsxr