احتمال ادغام خودروسازان بزرگ دولتی چین برای رقابت با BYD

احتمال ادغام خودروسازان بزرگ دولتی چین برای رقابت با BYD
چانگان و دانگفنگ در آستانه ادغامی بزرگ برای تصاحب جایگاه نخست بازار خودروهای برقی چین قرار دارند
در حالی که شرکت BYD با شتابی چشمگیر در حال گسترش سهم خود در بازار خودروهای برقی چین و جهان است، دولت این کشور به دنبال تقویت خودروسازان دولتی از طریق ادغام و بازسازی ساختار آنهاست. به نظر میرسد در گام نخست، احتمال ادغام دو خودروساز بزرگ دولتی، چانگان و دانگفنگ، بیش از پیش جدی شده است.
نکات کلیدی در یک نگاه
محور | جزئیات |
---|---|
هدف دولت چین | تقویت رقابتپذیری جهانی، کاهش تکرار پروژهها و افزایش بهرهوری از طریق ادغام خودروسازان دولتی |
شرکتهای در معرض ادغام | چانگان و دانگفنگ |
وضعیت فروش در سال ۲۰۲۴ | چانگان: ۲.۶۸ میلیون دستگاه دانگفنگ: ۲.۴۸ میلیون دستگاه |
چالش اصلی | عدم تحقق اهداف فروش خودروهای برقی و عقبماندن از BYD |
نهاد ناظر | کمیسیون نظارت بر داراییهای دولتی چین (SASAC) |
موانع احتمالی | سرمایهگذاریهای مشترک با برندهای بینالمللی |
برنامه دولت برای بازآرایی صنعت خودروسازی
در جریان یک رویداد رسمی در پکن، معاون رئیس کمیسیون نظارت بر داراییهای دولتی چین خواستار بازسازی ساختار شرکتهای خودروسازی تحت مالکیت دولت شد. طبق گزارش نیکی آسیا، این کمیسیون بر حدود ۱۰۰ بنگاه اقتصادی بزرگ دولتی نظارت دارد که از جمله آنها میتوان به گروه خودروسازی چانگان، دانگفنگ و FAW اشاره کرد.
دولت چین با هدف تسریع در گذار به وسایل نقلیه الکتریکی و حذف رقابتهای درونگروهی، در حال بررسی طرحی است که طی آن چانگان و دانگفنگ تحت یک گروه هلدینگ مشترک قرار گیرند.
تحلیلها و پیامدهای احتمالی
بر اساس تحلیلهای منتشرشده از سوی مؤسسه مورگان استنلی، این ادغام میتواند نقطه عطفی در صنعت خودروی چین باشد و آثار بلندمدتی در بازآرایی بازار خودروهای برقی این کشور داشته باشد.
در سال گذشته میلادی، هر دو شرکت چانگان و دانگفنگ از دستیابی به اهداف فروش خودروهای الکتریکی خود بازماندند. این مسئله در حالی رخ میدهد که BYD با تمرکز بر تولید محصولات برقی مقرونبهصرفه، جایگاه نخست بازار را در اختیار دارد.
روابط بینالمللی؛ فرصتی یا مانعی برای ادغام؟
با وجود عملکرد ضعیف در بخش خودروهای برقی، چانگان و دانگفنگ همچنان نقش مهمی در ساختار صنعت خودروی چین ایفا میکنند. حضور پررنگ آنها در قالب سرمایهگذاریهای مشترک با برندهای مطرح جهانی، ضمن افزایش نفوذ آنها، میتواند مانعی برای ادغام نیز تلقی شود:
شرکت | شرکای بینالمللی |
---|---|
دانگفنگ | نیسان، هوندا، پژو، سیتروئن |
چانگان | فورد، مزدا |
جمعبندی
اگر ادغام دو شرکت بزرگ چانگان و دانگفنگ به واقعیت بپیوندد، گروه جدید حاصل از این ترکیب، میتواند از نظر حجم تولید خودروهای الکتریکی، حتی از BYD نیز پیشی بگیرد. این تصمیم بخشی از راهبرد کلان دولت چین برای افزایش قدرت رقابتی برندهای دولتی در برابر بازیگران خصوصی داخلی و خارجی است.