احتمال خروج اشکودا از بازار چین به دلیل رقابت دشوار با برندهای چینی
احتمال خروج اشکودا از بازار چین به دلیل رقابت دشوار با برندهای چینی
اشکودا به دلیل کاهش فروش و دشواری رقابت در چین، به فکر خروج از این بازار و تمزکز روی دیگر مناطق جهان افتاده است.
اشکودا در حال ارزیابی شرایط خود در چین بوده و ممکن است از بزرگترین بازار خودرو جهان به دلیل رقابت سنگین و دشوار خارج شود. این حرکت به گروه فولکسواگن کمک خواهد کرد تا برند اصلی فولکسواگن را در چین تقویت کند درحالیکه از سوی دیگر، اشکودا هم امکان تمرکز بر بازارهای سودآور دیگر را پیدا خواهد کرد. مدیرعامل اشکودا «کالوس زلمر» در این رابطه گفته است:
ما به همراه شریک چینی جوینت ونچر خود چگونگی ادامهٔ کار در این کشور را بررسی خواهیم کرد
این اظهارات به دنبال کاهش قابلتوجه فروش اشکودا در چین بیان شده است یعنی کشوری که زمانی بزرگترین بازار این شرکت بود و بیش از ۳۰ درصد از فروش جهانی اشکودا را به خود اختصاص میداد. این سهم در سال ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد کاهش یافت و انتظار میرود طی سال جاری حتی بیش از این هم کاهش داشته باشد. در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، فروش اشکودا در چین ۳۱ درصد و در سطح جهان ۲۲ درصد کمتر شده است.
زلمر در ادامه میگوید:
اگر میخواهیم تلاشهای خود را متمرکز کنیم، ارزشش را دارد که به سناریوهای مختلف نگاه کرده و سپس تصمیم بگیریم
یکی از گزینهها این است که اشکودا به تولید محصولات خود در چین پایان دهد و حضور خود در این کشور را صرفاً به عرضهٔ مدلهای وارداتی محدود کند. این شرکت چکی هماکنون چند مدل خاص چین مثل کامیک GT و کودیاک GT به همراه نسخهٔ کشیدهٔ اکتاویا را در سبد محصولات خود دارد که همهٔ آنها در کارخانههای جوینت ونچر گروه فولکسواگن در چین تولید میشوند.
اگر اشکودا نهایتاً تصمیم به خروج از بازار چین بگیرد، میتواند تمرکز و سرمایهٔ خود را به سایر مناطق جهان هدایت کند. بهعنوانمثال، این شرکت نمایندهٔ گروه فولکسواگن در بازار رو به رشد هند است و درعینحال برای ورود به بازار ویتنام هم برنامهریزی میکند. به گفتهٔ اشکودا، بازار ویتنام پتانسیل فروش سالانه تا ۴۰ هزار دستگاه را دارد و به همین دلیل، این شرکت به دنبال افتتاح یک کارخانهٔ جدید در این کشور آسیایی است که تولید آن در سال ۲۰۲۴ از طریق مونتاژ قطعات CKD آغاز خواهد شد. این اقدامات میتوانند تأثیرات مالی منفی خروج گروه فولکسواگن از روسیه را کمرنگ کنند یعنی کشوری که اشکودا هم در آن خودرو تولید میکرد.
اما اشکودا تنها خودروسازی نیست که به خاطر رقابت سخت و سنگین با خودروسازان چینی به مشکل خورده است زیرا اخیراً جوینت ونچر FCA-GAC که به تولید محصولات جیپ برای چین میپرداخت نیز اعلام ورشکستگی کرد. علاوه بر این، تسلا و مرسدس بنز هم مجبور شدهاند قیمت خودروهای الکتریکی خود را کاهش دهند تا بتوانند بهتر با خودروسازان چینی رقابت کنند.