احتمال دارد GTA 6 در صدد شکستن سنت دیرینه راکستار باشد
احتمال دارد GTA 6 در صدد شکستن سنت دیرینه راکستار باشد
هنوز هیچگونه اطلاعات رسمی در مورد GTA 6 منتشر نشده، اما شایعات و اطلاعات معتبر، میتوانند به یک تغییر بیسابقه در بازی بعدی راکستار اشاره کنند.
علیرغم موفقیت غیر قابل انکار GTA Online، راکستار (Rockstar) همیشه به خاطر ماجراجوییهای تکنفره و بینظیر خود شناخته شده است. هرچند استودیو پیشتر در ژانرهای دیگری از بازیها هم فعالیت میکرد (همچون ریسینگ با بازی Midnight Club)، اما آوازه کیفیت محصولات راکستار، باعث میشود که بسیاری از طرفداران با شنیدن نام این شرکت، به یاد امثال GTA و Red Dead Redemtion بیفتند. هیچ یک از این بازیها، تمرکز خاصی بر حالت کوآپ (co-op) نداشتهاند؛ اما GTA 6 همان بازیای است که میتواند ورق را برای راکستار برگرداند.
با در نظر گرفتن بخشهای آنلاین بازیهای راکستار همچون GTA Online و Red Dead Online، نمیتوان گفت که استودیو هرگز شانسی به حالت کوآپ نداده؛ اما در عین حال نمیتوان انکار کرد که راکستار، به خاطر گیمپلی کوآپ خود در بازیها شناخته نمیشود؛ در عوض، مدتهاست که بهخاطر نوآوریهایش در ساخت بازیهای تکنفره، توانسته خود را در دل میلیون ها نفر از طرفدارانش جا کند. با این وجود، Grand Theft Auto 6 با پتانسیل کاملی که دارد، به خوبی میتواند نوآوری راکستار در ژانر کوآپ را برانگیخته کند.
چرا بخش داستانی Grand Theft Auto 6 میتواند از حالت کوآپ بهره ببرد؟
شایان ذکر است که این روزها، شایعات زیادی در رابطه با Grand Theft Auto 6 منتشر میشوند که حجم انبوهی از آنها، بدون هیچگونه پایه و اساسی به رسانههای اجتماعی راه پیدا میکنند. با این حال، جیسون شرایر (Jason Schreier) از رسانه بلومبرگ (Bloomberg)، چندین بار در مورد وسعت و دورنمای GTA 6 گزارش داده و تا جایی پیش رفته که داستان اصلی بازی را، متاثر از زوج خلافکار دهه ۴۰ آمریکا، بانی و کلاید، میداند؛ گیمپلی طولانی لیک شده از GTA 6 هم صحت ادعاهای شرایر را تایید میکرد.
در هر صورت، قابل توجه است که راکستار، دو شخصیت اصلی برای Grand Theft Auto 6 در نظر گرفته که همچون بانی و کلاید، در سرقت و جنایت شریک یکدیگر هستند؛ به این معنی که بازیکنان، همزمان با هر دو شخصیت به سرقت بانکها و ارتکاب جرم خواهند پرداخت. با اینکه در حال حاضر، تعداد زیادی بازی تکنفره با همراهان هوش مصنوعی وجود دارد (مانند کریتوس و آتریوس در بازی God of War)، اگر GTA 6 دارای دو شخصیت قابل کنترل برگرفته از بانی و کلاید باشد، چندان منطقی نیست که یکی از کارکترها، دائما با هوش مصنوعی هدایت شود. در عوض، به نظر میرسد که بازیکنان میتوانند در حین بازی، بین آنها جابهجا شوند. در غیر این صورت، هیچ تفاوتی اساسی بین دو پروتاگونیست GTA 6 و سه پروتاگونیست GTA 5 وجود نخواهد داشت.
داستان مربوط به هرکدام از شخصیتهای GTA V، تا حدود زیادی مجزا از دیگری دنبال میشد؛ اما با توجه به رابطه احتمالی بین دو پروتاگونیست GTA 6 و روایت یک داستان ترکیبی که در آن بازیکنان میتوانند بین دو شخصیت داستان جابهجا شوند، بهره گیری بخش داستانی GTA 6 از حالت کوآپ، چندان دور از ذهن نخواهد بود. همچنین کلیت داستان بازی، نشان میدهد که دو بازیکن میتوانند در محدوده ژانر کوآپ با یکدیگر همکاری کنند. البته، اینها فقط حدس و گمان هستند، اما GTA 6 میتواند شانسی برای راکستار باشد تا همانطور که باعث دگرگونی بازیهای تکنفره شد، رد پای خود را در بازیهای کوآپ نیز برجای بگذارد.
آیا راکستار میتواند از پتانسیل کوآپ GTA 6 بهره بگیرد؟
از زمان عرضه GTA Online تا به امروز، راکستار ماموریتهای پرشماری را در این عنوان تعبیه کرده که بخشی از آنها، مختص حالت کوآپ طراحی شدهاند. هر چند همکاری بازیکنان در بخش آنلاین، با وجود جزئیات کمتر، در وسعت بیشتری پیگیری میشود اما مسلماً در صورتی که راکستار به دنبال استفاده از حالت کوآپ در بخش داستانی GTA 6 باشد، تمرکز بیشتری روی اجرای بهتر و سرگرمکنندهتر این حالت در بازی خواهد داشت.
در نهایت، باید گفت که اتخاذ چنین تصمیمی برای قرار دادن حالت کوآپ در بخش داستانی GTA 6، میتواند مثل یک شمشیر دولبه باشد. در عین حال، دیدن توسعهدهندگانی که پای خود را فراتر از منطقه امن خود میگذارند، چندان غیرعادی نیست؛ بنابراین باید دید که راکستار، چگونه میتواند نوآوری خود را در این زمینه هم به رخ بکشد. با تمام این تفاسیر، شایسته ذکر است که ریسکپذیری، بخشی از فرآیند گسترش خلاقیت بوده و یک نتیجه مطلوب، مستلزم پذیرش خطرها و خروج از منطقه امن است و اساس این قانون، برای استودیوی بزرگی همچون راکستار هم صدق میکند.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با بهکارگیری حالت کوآپ در بخش داستانی GTA 6 موافقید یا ترجیح میدهید راکستار مطابق سنت همیشگیاش، به توسعه بخش داستانی به صورت تکنفره بپردازد؟