هاست پرسرعت
خودرو

احتمال فراخوان بیش از ۵۰ میلیون خودرو برندهای معتبر جهانی

احتمال فراخوان بیش از ۵۰ میلیون خودرو برندهای معتبر جهانی

در صورت اتخاذ تصمیم نهایی NHTSA، احتمالاً چندین خودروساز معتبر حاضر در بازار آمریکا به زودی مجبور به فراخوان بیش از ۵۰ میلیون خودرو خود خواهند شد.

NHTSA آمریکا تصمیم اولیه خود درباره برخی باد کننده‌های کیسه هوای تولید شده توسط شرکت‌های آرک و دلفی را اعلام کرد و بر این اساس خودروهای مجهز به این کیسه‌های هوا باید فراخوان شوند. درصورتی‌که چنین حکمی نهایی شود شرکت‌های بی‌ام‌و، فورد، فیات کرایسلر، جنرال موتورز، هیوندای، کیا، مازراتی، مرسدس بنز، پورشه، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن باید محصولات خود را به نمایندگی‌ها فرا بخوانند.

سازمان یاد شده از سال ۲۰۱۶ تاکنون مشغول بررسی گزارش‌های مربوط به نقص عملکرد باد کننده کیسه هوای دو شرکت آرک و دلفی بوده است. در ماه آوریل بود که NHTSA با ارسال نامه‌ای به آرک درخواست فراخوان محصولات خود را کرد اما این کمپانی با رد ادعاها از انجام چنین کاری سر باز زد. این سازمان ایمنی در حکم اولیه خود تصریح می‌کند فرایند جوشکاری‌ای که باعث اتصال بخش‌های بالایی و پایینی باد کننده می‌شود امکان تولید ذرات مشخصی را خواهد داشت. این ذرات می‌توانند خروج باد کننده در زمان باز شدن کیسه هوا را مسدود کنند و اگر این ذرات به حد کافی بزرگ باشند احتمال نقص عملکرد باد کننده و پرتاب اشیای تیز و فلزی به سمت سرنشینان وجود خواهد داشت.

NHTSA می‌گوید بر اثر نقص عملکرد این قطعات هفت نفر مجروح شده و یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. این باد کننده‌ها که منجر به جراحت افراد شده‌اند در زمان‌های مختلف و در سه کارخانه تولید شده‌اند. یکی از اولین گزارش‌های حادثه در سال ۲۰۰۹ ثبت‌ شده و جدیدترین آن‌ها نیز به خودروی شورولت تراورس در مارس ۲۰۲۳ مربوط می‌شود. افراد مجروح شده نیز در خودروهای ساخت کیا، کرایسلر، هیوندای و فولکس‌واگن حضور داشته‌اند. چندی پیش بود که جنرال موتورز حدود ۱ میلیون شاسی‌بلند تولید بیوک، شورولت و جی ام سی را به خاطر نقص کیسه‌های هوا فراخوان کرد و شاید در ماه‌های آینده با نهایی شدن تصمیم NHTSA شاهد فراخوان‌های گسترده‌ای باشیم.

باد کننده‌های کیسه هوای موردبحث بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تولید شده‌اند و در آن زمان آرک ۴۱ و دلفی ۱۱ میلیون باد کننده را تولید کرده‌اند. در ژانویه ۲۰۱۸ بود که آرک فرایند آزمایش جدیدی را برای تشخیص میزان ذرات جوشکاری اضافی در باد کننده‌ها بکار گرفت. سازمان ایمنی موردبحث نیز می‌گوید پس از شروع فرایند آزمایش جدید آرک هیچ گزارشی از نقص عملکرد باد کننده‌ها را دریافت نکرده است. NHTSA در ۱۳ مهر امسال با برگزاری رویدادی عمومی که به‌صورت زنده نیز پخش خواهد شد معیوب بودن یا نبودن باد کننده‌های کیسه هوای دو شرکت یاد شده را بررسی خواهد کرد هرچند فعلاً زمان اعلام تصمیم نهایی دراین‌باره اعلام نشده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۹ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا