استیشن بنزینی یا کراساوور برقی؟ درگ آئودی RS4 و تسلا مدل Y پرفورمنس
استیشن بنزینی یا کراساوور برقی؟ درگ آئودی RS4 و تسلا مدل Y پرفورمنس
این روزها خرید خودرویی با پنج صندلی و قدرتمند از همیشه آسانتر شده است و حالا دو نمونه از همین خودروها در درگ جدید کارواو به مصاف هم رفتهاند.
این خودروها کاملاً باهم متفاوت هستند زیرا در یک سوی میدان آئودی RS4 ایستاده و در سمت دیگر تسلا مدل Y پرفورمنس خودنمایی میکند. اعداد و ارقام نشان میدهد که آئودی خودروی ضعیفتری است زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربوی آن ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه قوای محرکهٔ دو موتور تسلا ۵۲۷ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. البته از سوی دیگر، آئودی با وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی از تسلای ۱۹۹۷ کیلوگرمی سبکتر است.
در اولین درگ، تسلا شروع بهتری داشت و پیشتاز شد ولی آئودی در ادامه پیشی گرفت و کراساوور الکتریکی را به جایگاه دوم فرستاد. در مسابقهٔ دوم بازهم آئودی در تلاش برای دستیابی به کشش مناسب بود که این باعث پیشتازی تسلا با اختلاف قابلتوجهی شد که نهایتاً به پیروزی انجامید. مسابقهٔ سوم نیز شروعی مشابه دو درگ قبلی داشت و آئودی همچنان با مشکل کشش دستوپنجه نرم میکرد ولی بااینحال نهایتاً خود را به رقیب رساند و هردو همزمان پس از ۱۲.۴ ثانیه از خط پایان عبور کردند.
آئودی همچنین در دو مسابقهٔ رولینگ ۸۰۰ متری هم پیروز شد اما در رولینگ سوم این تسلا بود که پیروزی را از آن خود کرد. آزمایش ترمز نیز یکی دیگر از بخشهای این ویدئو بود که دو خودرو عملکردی بسیار نزدیک به هم را به نمایش گذاشتند و تقریباً در مسافت یکسانی متوقف شدند. جالب اینکه در اینجا وزن تسلا مشکلساز نشد و توانست در فاصلهای برابر با رقیب سبکتر خود به حالت سکون برسد.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS4 | تسلا مدل Y پرفورمنس | |
پیشرانه | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار | ۵۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر | ۶۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۷۴۵ کیلوگرم | ۱۹۹۷ کیلوگرم |
قیمت | ۶۵ هزار پوند | ۶۰ هزار پوند |