هاست پرسرعت
خودرو

اعلام نتایج پیش‌فروش خودروهای وارداتی

اعلام نتایج پیش‌فروش خودروهای وارداتی

بنابر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت‌نام خودروهای وارداتی از ساعت ۱۲ روز شنبه ششم اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

برخلاف وعده دولتمردان جهت عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و به‌صورت قرعه‌کشی میان متقاضیان توزیع خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، مقرر شده است تا خودروهای وارداتی از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان تخصیص پیدا کند. سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد قانون بورس کالا نمی‌تواند اجازه فروش کالایی را صادر کند که وجود خارجی ندارد! با توجه به اوضاع نابسامان بازار خودروی کشور وزارت صمت تصمیم گرفته تا خودروهای وارداتی وعده داده شده را قبل از رسیدن به کشور بفروشد تا التهاب موجود را کاهش دهد؛ به همین جهت این رویداد در سامانه تخصیص خودرو و به‌صورت قرعه‌کشی برگزار خواهد شد.

واردات هیوندای النترا 2023

شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی را دارا باشند؛ ازجمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند و طی ۴۸ ماه گذشته از هیچ شرکت خودرویی محصولی را خریداری نکرده باشند. لازم به ذکر است سند این خودروها به مدت یک سال در رهن بوده و امکان انتقال آن‌ها میسر نیست.

برای شرکت در این شرایط فروش بایستی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشید. هنوز جزئیاتی از مدل و برند خودروها اعلام نشده اما باید توجه داشت که تحویل این خودروها ۳ تا ۶ ماه طول کشیده و مبلغ نهایی خودرو در زمان تحویل مشخص خواهد شد.

تا به این لحظه نام محصولاتی از ۱۲ برند کیا، هیوندای، جیلی، داچیا، اشکودا، سئات، نیسان، بایک، چانگان، زوتی، دانگ‌فنگ و فیات در لیست احتمالی خودروهای وارداتی قرار گرفته است.

بنابر اظهارات سخنگوی وزارت صمت تعداد ۸۵ هزار دستگاه خودرو تا به امروز ثبت سفارش شده است. جزییات دقیق شرایط فروش این خودروها طی نشستی خبری از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد.

به‌روزرسانی: اعلام جزئیات و نحوه ثبت‌نام خودروهای وارداتی

بنابر اعلام وزارت صمت از ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۶ ام اسفندماه ۱۴۰۱ برنامه نام‌نویسی خرید خودروهای وارداتی آغاز می‌شود.

شرایط ثبت‌نام چیست؟

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سامانه تخصیص خودروهای وارداتی نسبت به پیش ثبت‌نام اقدام نمایند. شروط خرید خودروها از این قرار است:

  • متقاضی می‌بایست قبل از انجام پیش‌ثبت‌نام نسبت به واریز ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی اقدام نماید. پیش شرط ثبت نام سامانه موجودی حساب بانکی متقاضی است که به طور علی الحساب ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است براین اساس متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید قبل از ثبت نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانکهای منتخب (تجارت، ملت، صادرات، ملی، قرضه الحسنه مهر ایران، کشاورزی، سپه، صنعت و معدن، رفاه، آینده، پارسیان، پست بانک،توسعه تعاون، دی، رسالت، سرمایه، سینا، شهر، کارآفرین، ملل، مسکن و اقتصاد نوین) فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای خارجی را پر کنند. این پول درحساب شخصی متقاضی باقی می ماند و مسدود می شود.
  • شخص ثبت‌نام کننده از ابتدای سال ۱۳۹۸ نباید از هیچ شرکت خودرویی (دولتی و خصوصی) و هر نوع سیستم فروشی (حتی بورس کالا) خودرو خریداری کرده باشد.
  • افرادی می‌توانند در این برنامه فروش شرکت نمایند که از آغاز پیش ثبت‌نام تا روز تحویل خودرو (احتمالاً ۶ ماه آینده) پلاک فعال نداشته باشند.
  • سند خودروها از روز صدور به مدت یک سال در رهن شرکت واردکننده خواهد بود و در این مدت فروش و انتقال خودرو امکان‌پذیر نیست.
  • افرادی مجاز به ثبت‌نام خواهند بود که حداقل ۱۸ سال تمام سن داشته و گواهینامه رانندگی داشته باشند.
  • مهلت پیش ثبت‌نام از روز شنبه ۶ اسفند و به مدت یک هفته خواهد بود. پس از ۴۸ ساعت از بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان، افراد مجاز به ثبت‌نام خواهند بود. درواقع فرصت نام‌نویسی ۴ الی ۵ روز خواهد بود.
  • پس از پایان مهلت ثبت‌نام اولیه، طی مراسم قرعه‌کشی، ۱۰۰ هزار نفر با لحاظ اولویت حق تعیین خودرو از میان کلیه متقاضیان واجد شرایط برنده شده و پول سایر افرادی که برنده نشده‌اند آزاد خواهد شد.

چه مدل و برند خودرویی را خریداری نماییم؟ عجیب و پیچیده!

در پاسخ به این سؤال باید گفت که فعلاً مدل و برند خودروها مشخص نیست! درواقع شما قرار نیست تا خودروی مشخصی را خریداری نمایید بلکه برندگان این قرعه‌کشی در آینده که خودروها خریداری و وارد کشور شد بایستی نسبت به انتخاب خودروی مدنظر خود اقدام کنند.

لیست برندگان این برنامه فروش به ترتیب اولویت از نفر اول تا نفر ۱۰۰ هزارم خواهد بود و در طول ۶ ماه آینده برای این افراد صد هزار خودرو با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو وارد کشور می‌شود. پس از اینکه شرکت‌ها به‌تدریج در ماه‌های آینده موفق به خرید خودرو و واردات آن به داخل کشور شوند، برنامه انتخاب و تخصیص خودروها بر اساس مدل و برند آغاز می‌شود.

به‌طور مثال در اولین پارت به تعداد ۱۰ هزار دستگاه خودروی چانگان CS35 وارد کشور می‌شود. از نفر اول لیست برندگان تا نفر ۱۰ هزارم فراخوان می‌شوند. اگر این افراد تمایلی به خرید این مدل خودرو داشته باشند، خودرو به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کند. در غیر این صورت چنانچه تعدادی از این افراد تمایلی به چانگان نداشته باشند و خودروی اضافی باقی بماند به نفرات بعدی نیز حق انتخاب داده می‌شود. یعنی اگر از بین تعداد افراد فراخوان شده کسی تمایل به چانگان نداشته باشد، به تعداد خودروهای باقی‌مانده از نفر ۱۰ هزارم به بعد نیز فراخوان صورت می‌گیرد.

فردی که به هر دلیل تمایل به خرید چانگان ندارد بایستی صبر کند تا مدل‌های دیگر از سایر برندها وارد کشور شود. مجدداً به این شخص بنا به مرتبه اولویت فراخوان داده می‌شود.

قیمت نهایی و تعرفه خودروها چقدر است؟

تا زمانی که قرار بود خودروها در بورس عرضه شوند تقریباً تعرفه گمرکی خودروها برچیده شده بود و بنا بود تا به‌صورت حراج خودروها قیمت بخورند. اما با توجه به اینکه این خودروها وجود خارجی ندارند! به همین جهت بورس کالا عرضه آن‌ها را برعهده نگرفت و قرار به عرضه از طریق قرعه‌کشی و قیمت مصوب شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است تعرفه‌ها به محدوده قبلی بازگشته و بین ۵۵ تا ۷۵ درصد حقوق گمرکی برای خودروها در نظر گرفته شده است.

به‌طور مثال اگر خودروی چانگان یونی تی فول آپشن را با قیمت حدودی ۲۰ هزار یورو بررسی کنیم. به قیمت خام این خودرو ۱۵ درصد هزینه‌های قانونی و مالیات، ۵ درصد بیمه و هزینه حمل، ۱۵ درصد سود واردکننده و …. ۷۵ درصد حقوق گمرکی تعلق می‌گیرد. به بیان ساده ارزش خودرو در حداقلی‌ترین پیش‌بینی به دو برابر می‌رسد. لازم به ذکر است این خودرو با نرخ روز یورو در روز ترخیص از گمرک تعیین قیمت شود. پس خودروی یونی تی سایپا تا سه چهار ماه آینده کمتر از ۲ میلیارد نخواهد بود!

اگر نرخ ارز (سامانه متشکل ارزی)، مدل خودروها و شرایط احتمالی تعرفه را در نظر بگیریم، قیمت خودروهای وارداتی بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود.

نحوه پرداخت پول به چه شکل است؟

۱- از روز ابتدایی پیش ثبت‌نام مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود بلوکه می‌کنید. در صورت برنده شدن این پول با طی تشریفاتی درواقع بخشی از پرداختی وجه خودروی آینده شما لحاظ می‌شود. در صورت خروج پول از حساب وکالتی، ثبت‌نام شما ملغی می‌شود.

۲- در روز انتخاب مدل خودرو، قیمت نهایی خام خودرو، هزینه حمل، بیمه کشتیرانی و سود واردکننده به شما اعلام می‌شود. طی ۳ روز کاری مهلت تکمیل وجه دارید. در صورت عدم تکمیل وجه در موعد مقرر، جریمه به شما تعلق‌گرفته و ثبت‌نام شما ملغی می‌شود.

۳- مرحله سوم پرداخت شامل حقوق گمرکی و هزینه‌های قانونی خودرو است؛ هنگامی‌که به موعد تحویل خودرو نزدیک می‌شوید طی دعوت‌نامه‌ای می‌بایست این پول‌ها را نیز طبق شروط بند قبلی پرداخت نمایید.

سخن آخر…

شرایط و چارچوب کلی معامله بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صمت به این شکل است؛ خرید خودروهایی که حتی بورس کالا نیز عرضه آن‌ها برعهده نگرفته بایستی با در نظر گرفتن شرایط ریسک انجام شود. پس از گذشت ۴ سال از بسته شدن واردات خودرو و به هم ریختن شرایط اقتصادی کشور، هنوز هم هم‌وطنان زیادی در دادگاه‌ها پیگیر خودروی خود از شرکت‌های واردکننده و مونتاژ کننده هستند!

* بروزرسانی: اعلام نتایج پیش‌فروش خودروهای وارداتی

روز گذشته مراسم قرعه‌کشی و نوبت‌دهی خودروهای وارداتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و امروز ۲۲ اسفند نتایج آن در سامانه saleauto.ir اعلام و پیامک آن برای برندگان ارسال می‌شود.

بنابر بر اعلام مدیر طرح واردات وزارت صمت تا ۶ ماه آینده حداقل ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود.

ضیغمی اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۵۰۰ خودرو به کشور وارد شده که نزدیک به ۱۲۰۰ دستگاه از این خودروها قابل عرضه است. احتمالا پیش از پایان سال عرضه خودروهای وارداتی انجام خواهد شد، اما انعقاد قرارداد و تحویل خودروها به سال آینده موکول می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۴ رای

حتما بخوانید : قیمت روز خودرو

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا