هاست پرسرعت
خودرو

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

صنعت خودروسازی چین در حال رشد است اما برای اینکه در بازارهای جهانی جا بیفتد، باید بر بی‌اعتمادی خریداران غلبه کند.

همه ما در مورد برنامه‌های بزرگ خودروسازان چینی شنیده‌ایم. این شرکت‌ها در حال رقابت برای گسترش فعالیت‌های خود فراتر از بازار داخلی چین هستند و در برخی مناطق پیشرفت‌هایی هم داشته‌اند اما در خارج از چین، خودروسازان این کشور بین خریداران اصلاً خوش‌نام نیستند. بااین‌حال، شرکت‌هایی مثل سایک، بی‌وای‌دی، جیلی، گک، چری، جک، دانگ‌فنگ، چانگان و گریت وال می‌خواهند با عرضهٔ طیف گسترده‌ای از خودروها که می‌توانند انواع مختلف خریداران را در بازارهای صادراتی راضی کنند، از بازار کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته سهمی کسب کنند.

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

سال گذشته، خودروسازان چینی در مناطقی مثل خاورمیانه، آفریقا و اوراسیا سهم بازار دورقمی به دست آوردند و سهم بازار آن‌ها در آمریکای لاتین هم دو درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. همچنین سهم بازار برندهای خودرویی چینی در اقتصادهای فقیر و درحال‌توسعه از ۴.۷۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶.۴۶ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در مقابل، برندهای اروپایی ۲.۷ درصد و کره‌ای‌ها یک درصد از سهم بازار خود در این منطق را از دست داده‌اند. چینی‌ها در نیمهٔ نخست سال جاری در بازارهای صادراتی پیشرفت بیشتری داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، در آفریقای جنوبی سهم بازار این برندها از ۶.۰۸ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸.۸۳ درصد در نیمهٔ نخست ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است.

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

در اسرائیل هم این سهم از ۸.۵۱ درصد به ۱۶.۲۶ درصد رسیده است. همچنین روسیه به دلیل تحریم‌ها، به بازار بزرگ چینی‌ها تبدیل شده است. سهم خودروسازان چینی در بازار این کشور دو برابر شده و از ۲۰.۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۵۰.۲۰ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری رسیده است. در قزاقستان نیز اتفاقی مشابه این رخ داده است. علاوه بر این، چینی‌ها در حال تسریع نفوذ خود به بازارهای جنوب شرق آسیا هستند. در کشورهایی مثل تایلند، سهم بازار برندهای چینی از ۹.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۳۴ درصد در نیمهٔ اول ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مثل استرالیا و نیوزلند نیز فروش برندهایی مثل ام‌جی افزایش پیدا کرده است.

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

وضعیت در اروپا

از سال‌ها پیش، بازار اروپا یکی از آرزوهای خودروسازان چینی بوده است. این یکی از مهم‌ترین بازارهای خودروی جهان است و هر برندی که قصد دارد جهانی شود باید در اروپا حضور داشته باشد. البته برخی از برندهای چینی چند سالی است که فروش محصولات خود را در قارهٔ سبز آغاز کرده‌اند. سهم این خودروسازان از بازار اروپا از ۰.۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۳۷ درصد در نیمهٔ نخست سال جاری افزایش پیدا کرده است. در کشورهایی مثل بریتانیا، یعنی جایی که ام‌جی در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای پرفروش است، سهم بازار چینی‌ها در نیمهٔ اول امسال ۴.۲۶ درصد بوده درحالی‌که این رقم در بازارهای ایتالیا و اسپانیا هم به ترتیب به ۴.۱۲ و ۳.۴۵ درصد رسیده است.

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازارهای جهانی

اما با وجود این پیشرفت‌ها، چینی‌ها در بازارهای خارجی هنوز با مشکل تصویر ناخوشایند مواجه هستند. به دلیل طراحی‌های کپی، سابقهٔ کیفیت پایین محصولات و تنش‌های سیاسی چین با کشورهای غربی، خودروهای چینی در خارج از این کشور مطلوب خریداران نیستند و به دلیل تصور منفی که سیاست و اقتصاد هم در ایجاد آن نقش داشته، بسیاری از مردم هنوز تمایلی به خرید خودروهای چینی ندارند. البته سرمایه‌گذاری مطمئناً می‌تواند به تغییر این نگرش کمک کند اما این زمان زیادی خواهد برد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۱۰ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا