هاست پرسرعت
خودرو

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

پس از برگزاری رقابت‌های خودروی سال، شاسی‌بلند سال و پیکاپ سال ۲۰۲۳ موتورترند، حالا نوبت به انتخاب خودروی پرفورمنس سال رسیده است. در این رقابت، بهترین خودروهای پرفورمنس جهان گرد هم جمع می‌شوند و باهم به رقابت می‌پردازند. مثل سه رقابت قبلی، در اینجا هم خودروهایی می‌توانند حضور پیدا کنند که کاملاً جدید بوده و یا به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرده‌ باشند با این تفاوت که برای شرکت‌کنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال سقف قیمتی وجود ندارد. البته برخی خودروها مثل پورشه ۹۱۱ GT3 RS و لوسید ایر سافایر نیز علیرغم جدید بودن، به رقابت امسال نرسیدند و سال آینده پای در این میدان خواهند گذاشت.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند فقط محدود به یک کلاس نیست و هر خودروی پرفورمنس محوری اعم از شاسی‌بلند، هاچ‌بک، سدان، کوپه و حتی پیکاپ می‌تواند در آن حضور پیدا کند. مثل سایر رقابت‌های سال موتورترند، شرکت‌کنندگان این رقابت نیز بر اساس شش معیار مختلف ارزیابی می‌شوند که پنج مورد آن‌ها شامل ارزش، پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، مصرف سوخت و پرفورمنس با رقابت‌های دیگر مشترک است ولی در اینجا، معیار ایمنی با تعامل راننده جایگزین شده است. البته این به معنای اهمیت ندادن به ایمنی نیست اما چون اکثر شرکت‌کنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال توسط NHTSA یا IIHS آزمایش نشده‌اند، جایگزین کردن ایمنی با معیاری که بیشتر مطابق با مأموریت این خودروها باشد منطقی خواهد بود.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

رقابت امسال با حضور ۲۱ خودروی مختلف آغاز شد و سپس از بین آن‌ها ۹ مدل به‌عنوان فینالیست انتخاب شدند تا برای رسیدن به جایزهٔ نهایی باهم مبارزه کنند. همهٔ شرکت‌کنندگان امسال خودروهای فوق‌العاده‌ای هستند و شاهد نبرد بسیار سختی خواهیم بود.

شرکت‌کنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

آستون‌مارتین DBX707

آئودی RS3

ب‌ام‌و M240i xDrive

شورلت کوروت Z06

جنسیس G80 اسپرت

جنسیس GV60 پرفورمنس

هوندا سیویک تایپ R

هیوندای الانترا N

هیوندای کنا N

کیا EV6 GT

لامبورگینی اوراکان تکنیکا

مک‌لارن ۷۶۵LT اسپایدر

مرسدس EQS AMG

مرسدس AMG SL63

پولستار ۲ BST ادیشن ۲۷۰

پورشه کیمن GT4 RS

پورشه تایکان GTS

سوبارو WRX

تویوتا GR سوپرا دستی

تویوتا GR کرولا

موضوعی که در رقابت سال ۲۰۲۳ جلب‌توجه می‌کرد، حضور بیشتر خودروهای الکتریکی بود که نزدیک به ۲۵ درصد از کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شد اما از بین آن‌ها تنها یک مدل توانست به فینال راه پیدا کند زیرا خودروهای الکتریکی هرچند برای استفاده‌های روزمره کاملاً مناسب هستند اما طبق تجربه‌ای که امسال در رقابت خودروی پرفورمنس سال داشتیم، در بخش پرفورمنس هنوز از همتایان بنزینی خود عقب هستند. البته این آزمایش ثابت کرد که خودروهای الکتریکی در مدت کوتاهی راهی بسیار طولانی را طی کرده‌اند اما هنوز هم راه زیادی را در پیش دارند.

فینالیست‌های رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

آئودی RS3

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

بدون شک، RS3 در کنار سوپرکار R8 باشخصیت‌ترین آئودی حال حاضر بازار است. این ماشین که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، پیشرانه‌های چهار سیلندر A3 را با یک موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر منحصربه‌فرد جایگزین کرده که ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد و سامانهٔ چهارچرخ محرک با کنترل گشتاور بُرداری و لاستیک‌های چسبنده آن را پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین تعجبی ندارد که داوران RS3 را به‌عنوان یکی از فینالیست‌ها انتخاب کرده‌اند.

هوندا سیویک تایپ R

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

هر چیزی که در مورد نسل قبلی سیویک تایپ R دوست داشتیم در نسل جدید تقویت شده است. این خودرو در قدرت و گشتاور هم تقویت شده ولی نه به میزان چشمگیری. بااین‌حال، هیچ‌کدام از داوران گلایه‌ای در این رابطه نداشتند زیرا در این خودرو همه‌چیز قدرت نیست. پس از چند روز گذراندن با سیویک تایپ R خوشحالیم بگوییم که این هنوز هم یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود.

هیوندای الانترا N

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

درست زمانی که احساس می‌شد روزهای خودروهای کامپکت اسپرت به پایان رسیده، هیوندای از راه رسید. شرکتی بدون سابقهٔ موتوراسپرت یا خودروهای پرفورمنس قابل‌توجه، با زیربرند جدید N، سه مدل اسپرت مقرون‌به‌صرفهٔ اسپرت را برای رقابت با بزرگان باسابقه به بازار فرستاد که از بین آن‌ها، الانترا N بهترین است. این سدانی کامپکت با پیشرانهٔ قدرتمند، دیفرانسیل لغزش محدود و کمک‌فنرهای قابل تنظیم الکترونیکی است که قیمتی تنها حدود ۳۳ هزار دلار دارد.

کیا EV6 GT

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

تا به امروز، خودروهای الکتریکی زیادی در بازار ندیده‌ایم که بتوان آن‌ها را سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز دانست و این موضوع در رقابت سال ۲۰۲۳ ما هم دیده می‌شد اما برای اینکه لیست فینالیست‌ها بدون نماینده‌ای از الکتریکی‌ها نباشد، کیا EV6 GT بهترین گزینه بود زیرا هرچند خودروهای برقی قوی‌تر، پویاتر و پیشرفته‌تری از این کراس‌اوور کره‌ای در بازار وجود دارد اما EV6 GT خودرویی است که همهٔ این عناصر را در پکیجی واقعاً جذاب ترکیب می‌کند.

لامبورگینی اوراکان تکنیکا

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

تکنیکا پای جای پای اوراکان‌های قبلی گذاشته است زیرا نسخهٔ وحشی‌تر و کمتر کاربردی STO سال گذشته در همین رقابت شگفتی آفرید و دوم شد درحالی‌که در رقابت‌های قبلی هم اوراکان پرفورمانته و اوراکان اوو برنده شده بودند؛ بنابراین، تکنیکا هم امسال به‌راحتی توانست خود را در بین فینالیست‌ها جای دهد اما چند نقص باعث شد  از مقام اول فاصله بگیرد.

مک‌لارن ۷۶۵LT اسپایدر

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

وقتی پشت فرمان مک‌لارن ۷۶۵LT اسپایدر بنشینید به‌سرعت قیمت نیم میلیون دلاری آن را فراموش خواهید کرد. این ماشین آن‌قدر خوب است که حاضر خواهید بود خانه خود را بفروشید تا بتوانید رانندگی با آن را تجربه کنید. خودروهای کمی تجربه‌ای مثل ۷۶۵LT اسپایدر ارائه می‌کنند. چه در پیست و چه جاده، این ماشین اجازه می‌دهد بیشتر و بیشتر به آن فشار وارد کنید. چنین اعتمادی به یک سوپرکار واقعاً قابل‌توجه است.

پورشه کیمن GT4 RS

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

رانندگی کیمن GT4 RS آن‌قدر هیجان دارد که همه دوست داشتند در پیست و بزرگراه آنجلس کرست پشت فرمان آن بنشینند. با تعادل ذاتی ترکیب موتور وسط کیمن که حالا با پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت ۹۱۱ GT3 ترکیب شده همراه با چسبندگی بیشتری نسبت به GT4 معمولی، سطح هندلینگ GT4 RS دقیقاً همانی است که رانندگان حرفه‌ای آرزو دارند.

تویوتا GR کرولا

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

وقتی تویوتا GR کرولا در رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ ما در کنار مک‌لارن، لامبورگینی و کوروت Z06 قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان خودرویی هیجان‌انگیز و متفاوت یاد می‌شود، می‌توانید بفهمید که جدیدترین محصول بازوی تیونینگ تویوتا یعنی گازو ریسینگ چقدر خاص است. GR کرولا سلاح غول‌کُش غیرقابل‌انکاری دارد که کمک کرد در اکثر معیارهای ما امتیاز بالایی کسب کند.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

فینالیست‌های رقابت خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند گروه متنوعی هستند که از خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت گرفته تا سوپرکارهای گران‌قیمت و مدل‌های الکتریکی را شامل می‌شود. این‌ها توانسته‌اند خود را از دیگر شرکت‌کنندگان جدا کنند تا نهایتاً یکی از آن‌ها کالیپر طلایی را از آن خود کرده و مدال پیروزی را از برندهٔ سال گذشته یعنی پورشه ۹۱۱ GT3 بگیرد. برای بررسی بیشتر، با فینالیست‌ها از محل آزمایش اولیه راهی پیست چالش‌برانگیز ویلو اسپرینگ و جادهٔ باز بزرگراه آنجلس کرست شدیم.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

فینالیست‌های امسال نشان دادند که به‌واقع هم‌اکنون در دوران طلایی خودروهای بنزینی قرار داریم. رانندگی با این خودروها به ما یادآوری کرد که چرا این‌قدر ماشین‌ها را دوست داریم. چه کسی فکر می‌کرد صدها کیلوگرم فلز، فیبر کربن و پلاستیک بتواند قلب انسان را تا این اندازه شاد کند؟ به همین دلیل، انتخاب برندهٔ امسال از همیشه سخت‌تر بود. در طول بیش از یک دهه‌ای که رقابت‌های مختلف انتخاب بهترین خودروی پرفورمنس سال را برگزار کرده‌ایم، تقریباً همیشه بحث نهایی برای انتخاب برنده بین دو یا سه خودرو بوده است اما امسال، غیر از خودروی برنده، پنج فینالیست دیگر هم به‌راحتی می‌توانستند قهرمان باشند.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

این یعنی امسال شش خودرو همچون پورشه کیمن GT4 RS، هوندا سیویک تایپ R، مک‌لارن ۷۶۵LT اسپایدر و تویوتا GR کرولا شایستگی پیروزی در این رقابت را داشتند که کاملاً بی‌سابقه است اما نهایتاً یک ماشین باید به‌عنوان خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند انتخاب می‌شد.

شورلت کوروت Z06، خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

شاید فقط اشاره به یک موضوع برای اثبات عملکرد فوق‌العاده، کوروت Z06 کافی باشد. این ماشین دومین زمان سریع در تاریخ پیست Figure-8 ما را ثبت کرد. تنها خودرویی که تاکنون توانسته از Z06 در این پیست سریع‌تر باشد، مک‌لارن ۷۶۵LT است که قدرت و گشتاور بسیار بیشتر و سه برابر این کوروت قیمت دارد و بااین‌حال فقط ۰.۰۵ ثانیه سریع‌تر بوده است.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

سوپراسپرت‌ها معمولاً لیستی از ویژگی‌هایی دارند که قربانی دستیابی به پرفورمنس بالا کرده‌اند اما این لیست در Z06 بسیار کوتاه است. این ماشین خیلی گران نیست، در رانندگی‌های شهری عذاب‌آور نیست، جا برای قرار دادن وسایل دارد و با همهٔ این‌ها، در آزمایش‌های پرفورمنس برخی از بهترین خودروهای جهان را مغلوب می‌کند. سطح چسبندگی Z06 چشمگیر است، ترمزها فوق‌العاده هستند و فرمان دقیق است. هیچ راهی برای ایراد گرفتن از این کوروت وجود ندارد و همهٔ داوران در یافتن موارد منفی در Z06 مشکل داشتند.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

بااین‌حال، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعفی که توانستیم در این ماشین پیدا کنیم، احساس ترمزها است. البته همه قدرت توقف Z06 را دوست داشتند اما بازخورد gsxr که از طریق ترمز با سیم کار می‌کند مصنوعی احساس می‌شود. دو مشکل نیز از استینگری همچنان باقی مانده است. غربیلک فرمان مربعی هنوز هم باب میل برخی نیست و به‌روزرسانی‌های ظاهری Z06 چندان نتوانسته‌اند ظاهر شلوغ و مبهم C8 را بهتر کنند.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

اما از این مشکلات جزئی که بگذریم، Z06 خودرویی راحت، هیجان‌انگیز و مقرون‌به‌صرفه است که رانندگی آن شبیه خودرویی ۱۰۰ هزار دلار گران‌تر احساس می‌شود. این ماشین با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری LT6 که در وسط نصب شده، شبیه هیچ کوروت دیگری در تاریخ نیست و در بین سوپرکارهای قدرتمند بازار به‌وضوح با صندلی‌های راحت، حالت رانندگی تور و ورود و خروج آسان، بهترین مدل برای رانندگی‌های روزمره خواهد بود. کوروت بالاخره به چیزی که می‌خواستیم تبدیل شد و Z06 نشانگر حد نهایی نسل هشتم این افسانهٔ آمریکایی است.

انتخاب خودروی پرفورمنس سال ۲۰۲۳ موتورترند

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette Z06 Z07

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
طول ۴,۷۲۲ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۲۳ میلی‌متر
وزن خالص ۱۶۷۲ کیلوگرم
توزیع وزن ۴۰ به ۶۰ جلو/عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه
توقف از ۹۶ ۲۸.۹ متر
شتاب جانبی ۱.۱۶ جی
تایم پیست Figure-8 ۲۱.۹ ثانیه
مصرف سوخت ۱۶.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۳۲,۵۴۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۶۴,۸۰۵ دلار

 

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا