هاست پرسرعت
بازی

انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی

انتقاد گیمفا به شرکت‌های بازی‌سازی ایرانی

یکی از بحث‌های داغ صنعت گیمینگ در ایران، عدم پوشش اخبار حول محتویات تولید شده توسط شرکت‌های بازیسازی ایرانی توسط رسانه‌های گیمینگ است؛ اما دلیل این امر چیست؟ آیا صرفاً عدم وجود بازخورد کافی باعث شده تا رسانه‌ها از این محتویات چشم‌پوشی کنند؟

تبلیغات

در دو سال گذشته، وبسایت gsxr تعداد بسیار محدودی از بازی‌های ویدیویی ساخته شده توسط شرکت‌ها و تیم‌های ایرانی را پوشش داده و در زمینۀ نقد و بررسی نیز می‌توان گفت که هیچ تمرکزی روی این موضوع نداشته است. شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که دلیل این امر چیست؟ آیا مقصر gsxr و رسانه‌های گیمینگ هستند؟

این حقیقت غیرقابل کتمان است که ما بر اساس خواسته‌ها و دغدغۀ مخاطبین خود محتوا تولید می‌کنیم و در نهایت به یک منفعت دو طرفه خواهیم رسید، اما سال‌ها می‌شود که به دنبال برقراری ارتباطی مناسب با ناشرهای مختلف مانند کپکام (Capcom)، اسکوئر انیکس (Square Enix)، یوبیسافت (Ubisoft)، بتسدا (Bethesda)، فوکس اینترتینمنت (Focus Entertainment) و غیره، توانسته‌ایم نظر آن‌ها را به خود جلب کرده و بازی‌های مختلف را زودتر از بازۀ انتشار یا در زمان انتشار دریافت کنیم. این در حالی است که تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده‌اند و در صورت عدم وجود این مانع بزرگ، حتی پوشش‌ها می‌توانست سریع‌تر باشد.

در جبهۀ داخلی اما، به نظر می‌رسد چیزی به نام «روابط عمومی» در شرکت‌ها و تیم‌های بازیسازی وجود ندارد. در طول این سال‌ها هیچگاه از تیم‌های کوچک تا بزرگ، کد بررسی بازی‌ها را دریافت نکرده‌ایم و اینطور به نظر می‌رسد که سازندگان داخلی علاقه‌ای به مطرح شدن ندارند و نمی‌خواهند که رسانه‌های ایران، عناوینشان را مورد بررسی قرار دهند. در حالی که ناشرهای خارجی روی کنفرانس‌های مطبوعاتی پیش از عرضه و انتشار پیش‌نمایش‌ها حساسیت خاصی نشان می‌دهند و رسانه‌های ایرانی را در جریان آن نمی‌گذارند، اما در داخل کشور و حول محتویات خلق شده توسط تیم‌های داخلی، این اتفاق می‌تواند رخ دهد. از آنجایی که بسیاری از مخاطبین با امور ارتباطات میان رسانه و ناشرهای گیمینگ آشنا نیستند، باید بگویم که این اتفاق در قالب «پرس کیت» (Press Kit) رخ می‌دهد. سازندگان برای بررسی یا پیش‌نمایش بازی خود یک پرس کیت، که در زمان عرضه و با هدف بررسی شامل کد بازی می‌شود، را در اختیار رسانه قرار داده و تمام توضیحات از جمله «زمان انتشار بررسی» و جزئیات دیگر مانند آن که تا چه میزان می‌توان از داستان صحبت کرد، را به اطلاع رسانه می‌رسانند. رسانه‌ها احتیاج به دسترسی زودهنگام دارند تا بتوانند محتوای لازم را آماده کنند. متاسفانه، در ایران چنین ارتباط دوطرفه‌ای میان رسانه و استودیوی بازیسازی وجود ندارد.

از سوی دیگر، در حالی که شرکت‌های بزرگ کاملاً نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند، در سمت دیگر سازندگان مستقل داخلی گاهی اوقات انتظارات بالایی از رسانه دارند. در حالی که نه کد بررسی را در اختیار ما قرار می‌دهند و نه امتیاز دسترسی یا پوشش زودهنگام، انتظار دارند که خودمان به طور خودکار از کانال‌ها، محتویاتشان را پوشش دهیم. حتی این زحمت را به خود نمی‌دهند که در یک ایمیل شکیل و محترمانه، تریلر از پیش منتشر شده را برای ما ارسال و درخواست پوشش کنند.

تیم ما در gsxr امیدوار است که در آینده ارتباط مستحکم‌تری میان استودیوهای بازیسازی داخلی و رسانه‌ها شکل بگیرد تا استودیوها و بازی‌هایشان مطرح شوند.

تبلیغات
Arthur Stop77Albert WeskerPop_Starقاتل فنبویArthurPro gamerشیطان سرخ (دارای بادیگارد بدلیل تهدیدات سنگین)DARKSIRENred-eyed Banished KnightMahyarMsmپوریاسرکار خانم مری گلد13eautyMasterکوروش????مردی از مادری فرانسوی و پدر ایتالیاییAMIR WAZOWSKIOld fashion GAMERmore

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا