هاست پرسرعت
خودرو

اولین تجربه رانندگی با فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ شگفتی جذاب از ایتالیا…

اولین تجربه رانندگی با فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ شگفتی جذاب از ایتالیا…

فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ را می‌توان جزو خبرسازترین محصولات تاریخ این برند دانست. هم‌اکنون فرصتی دست داده است تا برای اولین بار پشت فرمان قدبلند جذاب مارانللو بنشینیم. برای آنکه بدانید پورسانگوئه چه ویژگی‌هایی دارد ادامه مقاله را از دست ندهید!

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

خودروی موردبحث از زمان معرفی در سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون رکوردهای بازدید فضای مجازی را شکسته است و فهمیدن دلیل آن نیز بسیار راحت خواهد بود. ارتفاع بیشتر از سطح زمین، وجود چهار درب و فضای کافی برای حمل سرنشینان و وسایل آن‌ها باعث می‌شود پورسانگوئه خودرویی باشد که مشابه آن را در تاریخ ۷۵ ساله فراری سراغ نداریم.

البته پیشرانه خودرو علیرغم برخی دگرگونی‌ها همچنان خاص و وحشی نشان می‌دهد. نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی فراری ۷۱۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۶ نیوتون متر گشتاور دارد و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک نیز باعث می‌شوند این محصول جدید در عرض ۳.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. ایتالیایی‌ها حداکثر سرعت پورسانگوئه را نیز ۳۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرده‌اند. ما اولین بار در کوه‌های اطراف پینزولو ایتالیا که چند صد کیلومتری با خانه فراری در مارانللو فاصله دارد پشت فرمان پورسانگوئه نشستیم و همین ابتدا می‌توانیم بگوییم که راندن محصول جدید فراری چه لذتی دارد. صدای تولیدی پیشرانه نیز که جادویی به نظر می‌رسد سهم بالایی در تجربه سواری لذت‌بخش پورسانگوئه خواهد داشت.

طراحی ظاهری

آیا یک فراری قدبلند با دیگر محصولات این خودروساز قابل‌مقایسه است؟ مهندسان مارانللو صرف‌نظر از ارتفاع، وزن و یا ابعاد کلی پورسانگوئه با ایجاد حسی مشابه سایر محصولات فراری به چنین سؤالی پاسخ داده‌اند؛ اما نکته مهم اینکه ارتفاع قدبلند جدید فراری کمتر از رقبایی همچون لامبورگینی اوروس، استون مارتین DBX، پورشه کاین و یا حتی آلفارومئو استلویو QV و مازراتی لوانته است. ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز تفاوت زیادی با یک سدان اسپرت استاندارد ندارد و تنها چند میلی‌متر فاصله را می‌توان بین آن و خودرویی همچون بی ام و M5 CS مشاهده کرد. از نظر وزن نیز باید گفت پورسانگوئه خودروی سنگین‌وزنی است و وزن خشک آن به ۲۰۳۲ کیلوگرم می‌رسد که ۱۱۷ کیلوگرم کمتر از اوروس پرفورمنته خواهد بود. توزیع وزن خودرو نیز به خوبی انجام شده است و شاهد تقسیم وزن ۴۹/۵۱ در اکسل جلو و عقب هستیم.

طراحی داخلی

پورسانگوئه اولین فراری تاریخ با درب‌های عقب است. این درب‌ها رو به عقب و با زاویه ۷۹ درجه و با استفاده از موتورهای برقی باز می‌شوند. با ورود به کابین شاهد صندلی‌های راحت با تنظیم برقی و دارای سردکن و گرم‌کن خواهید بود. صندلی‌های عقب نیز تا می‌شوند تا فضای بار افزایش یافت. با فضای بار ۴۷۳ لیتری، پورسانگوئه بزرگ‌ترین محفظه بار را بین تمامی محصولات تاریخ فراری دارد. بخش جلوی کابین به دلیل نبود نمایشگر اطلاعات سرگرمی مرکزی جلب‌توجه می‌کند. در واقع تمامی اطلاعات در دو نمایشگر با ابعاد ۱۰.۲ اینچ برای هرکدام به نمایش درمی‌آید. اپل کارپلی و اندروید اتو نیز از طریق دکمه‌های لمسی روی فرمان کار می‌کنند هرچند این دکمه‌ها و سیستم‌ها همیشه با کاربر هماهنگ نیستند.

سواری

افزایش ارتفاع از سطح زمین در مقایسه با سایر محصولات فراری باعث می‌شود مهندسان مارانللو کار سختی در مدیریت تکان های بدنه داشته باشند و همین امر منجر به خلاقیت‌هایی در تنظیمات سیستم تعلیق شده است. بجای استفاده از آنتی رول بارهای سنتی، سیستم تعلیق فعال پورسانگوئه از موتورهای ۴۸ ولتی در چهار گوشه خودرو برای کنترل و تغییر ارتفاع سیستم تعلیق استفاده می‌کند و این کار در هر ثانیه ۳۰ بار انجام می‌شود. آرایش فعال سیستم تعلیق باعث می‌شود خودرو تا حد امکان پیش‌بینی پذیر باشد و چسبندگی فوق‌العاده‌ای را به همراه توازن مناسب در زمان عبور از پیچ‌ها به نمایش بگذارد.

سیستم تعلیق پورسانگوئه در کل عالی کار می‌کند و حمایت بسیار خوبی از ورود و خروج خودرو از پیچ‌ها به عمل می‌آورد به‌ گونه‌ای که خودرو به حالت تخت باقی می‌ماند. در حقیقت انتظار نداشتیم که خودرویی با چنین ابعاد و وزنی بتواند بیش فرمانی جذابی داشته باشد. این توازن در شاسی اعتمادبه‌نفس زیادی در ما ایجاد کرد. از طرف دیگر قدرت بالای پیشرانه نیز به‌طور باورنکردنی در دسترس است. پیشرانه فورا به دستورات راننده پاسخ می‌دهد و از همان لحظه اول شما ارتباط ذهنی با gsxr گاز برقرار می‌کنید. به لطف گیربکس دوکلاچه که برای اولین بار روی یک فراری ۱۲ سیلندر نصب شده است می‌توانید شاهد تعویض‌های دقیقی باشید. علاوه بر این یک واحد انتقال قدرت جدید نیز وجود دارد که در زمان نیاز به پشتیبانی اکسل عقب فعال می‌شود.

نتیجه تمامی این موارد رانندگی احساس‌برانگیز با فراری پورسانگوئه است. در واقع شما همواره خواهید دانست که شاسی‌بلند فراری توازن و چابکی سورپرایز کننده‌ای نسبت به ابعاد خود دارد؛ و اگر کمی بیشتر در کوهستان رانندگی کنید به برف می‌رسید که می‌توان حالت سواری جدیدی را فعال کرد. علاوه بر آن می‌توانید سومین گزینه سیستم تعلیق یعنی نرم را انتخاب کنید. در کل باید گفت میزان رضایتی که از راندن پورسانگوئه به دست می‌آورید فراتر از ارقام است. به ندرت می‌توان چنین چیزی را در دنیای امروزی پیدا کرد اما ما به لطف احساس فرمان توانستیم به آن دست یابیم. البته ترمزها مشکل‌ساز هستند و می‌توانستند قابل پیکربندی باشند. در حالت سواری ریلکس تر تنظیمات آن کمی سخت‌تر است.

قیمت

قیمت فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳ در آمریکا از ۳۹۸,۳۵۰ دلار شروع می‌شود و برای حفظ وضعیت انحصاری آن، فراری فقط ۲۰ درصد از تولیداتش را به این خودرو اختصاص می‌دهد. البته زمانی که با آپشن ها بازی کنید قیمت خودرو از ۴۸۰ هزار دلار نیز عبور می‌کند که دو برابر قیمت رقیبی همچون لامبورگینی اوروس است. صرف‌نظر از چنین مواردی باید گفت طرفداران زیادی برای محصولات فراری وجود دارند و صحبت از لیست انتظار حدود ۳ ساله در میان است.

مشخصات فراری پورسانگوئه ۲۰۲۳
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۱۵/۷۱۶
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۳.۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۳۱۰
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) اعلام نشده
وزن (کیلوگرم) ۲۰۳۲

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۱ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا