هاست پرسرعت
خودرو

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

دیفندر ۱۳۰ نسخهٔ کشیده‌تر دیفندر ۱۱۰ با سه ردیف صندلی کاربردی است که با حفظ توانایی‌های آفرود، ظرفیت سرنشینان را افزایش داده است.

لندروور دیفندر کلاسیک در اندازه‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شد و بنابراین همین سنت باید در نسل جدید هم اجرا شود. این خودرو در ابتدا در نسخهٔ دودر ۹۰ و چهاردر ۱۱۰ به بازار عرضه شد که برای دومی صندلی‌های ردیف سوم کوچکی در قسمت بار قابل سفارش است اما کاملاً بی‌فایده هستند. به همین دلیل، لندروور برای ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفهٔ واقعی به دیفندر کشیده‌تری نیاز داشت و این کار را با نسخهٔ جدید ۱۳۰ انجام داد.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

ما طراحی نسل جدید دیفندر را ستایش کردیم زیرا درعین‌حالی که کاملاً مدرن به نظر می‌رسد، همچنان به مدل نمادینی که برای اولین بار در دههٔ ۴۰ ظاهر شد وفادار است. این احساس در هردو نسخهٔ ۹۰ و ۱۱۰ وجود دارد اما ۳۳۸ میلی‌متر طول بیشتر نسخهٔ ۱۳۰ نسبت به ۱۱۰، تناسبات آن را به هم ریخته است. به خاطر اوورهنگ کشیدهٔ عقب، وقتی چیز سنگینی در صندوق بار خودرو قرار می‌دهیم حس می‌کنیم الآن چرخ‌های جلو به هوا خواهند رفت. البته این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد زیرا دیفندر وزن بسیار سنگینی دارد. نسخهٔ ۱۳۰ آزمایشی ما با ۲۶۹۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۷۰ کیلوگرم از ۱۱۰ سنگین‌تر است.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

لندروور همچنین از ابتدا و انتهای لیست موتورهای ۱۳۰ هم کم کرده است که این یعنی خبری از هیچ پیشرانهٔ چهار سیلندر و هشت سیلندری نیست و این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو در مدل‌های P300 و P400 به ترتیب با ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. البته به‌جز پایین‌ترین تیپ، همه نسخه‌های دیفندر ۱۳۰ به نسخهٔ قوی‌تر ۴۰۰ اسب بخاری این موتور مجهز هستند. این موتور از یک سوپرشارژر برقی هم بهره می‌برد که به شکل مؤثری تأخیر توربو را کمرنگ می‌کند.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

این پیشرانه نرم و قدرتمند کار می‌کند و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF دارد. به لطف این ترکیب، دیفندر ۱۳۰ پرآپشن ما ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۶ ثانیه طی کرد. این ماشین همچنین ظرفیت یدک کشی ۳۷۲۰ کیلوگرم را هم دارد. بااین‌حال، همان‌طور که انتظار می‌رود این دیفندر سنگین علاقهٔ زیادی به بنزین داشته و در صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر نوش جان می‌کند.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

در آزمایش ما فرصتی برای رانندگی با دیفندر ۱۳۰ در مکان اصلی آن یعنی کوه‌ها و جنگل‌ها وجود نداشت ولی برای کسانی که با این خودرو به جاهای خشنی سفر می‌کنند، زاوایای آفرودی اهمیت بالایی دارد تا مبادا زیر این شاسی‌بلند گران‌قیمت روی سنگ‌ها و صخره‌ها کشیده نشود. از این لحاظ دیفندر ۱۳۰ ممکن است خریداران را ناامید کند زیرا زاویهٔ فرار آن از ۴۰ درجه در نسخهٔ ۱۱۰ به ۲۸.۵ درجه کاهش پیدا کرده است اما غیر از این مورد، نسخهٔ کشیدهٔ دیفندر باید به‌اندازهٔ دیگر برادرانش در آفرود توانمند باشد.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین به‌صورت استاندارد از گیربکس کمکی دو سرعته بهره می‌برد و دیفرانسیل مرکزی با قابلیت قفل شدن مجهز است درحالی‌که قفل دیفرانسیل عقب هم در قالب پکیج آفرود ۱,۵۰۰ دلاری ارائه می‌شود. فاصلهٔ خودرو از زمین ۲۹۰ میلی‌متر است و  دیفندر ۱۳۰ مثل برادران کوچک‌تر خود می‌تواند تا عمق ۹۰ سانتی‌متر آب حرکت کند. این ماشین به کمک‌فنرهای بادی به همراه سیستم دینامیک تطبیقی لندروور مجهز است که با فراهم کردن سواری نرم، سرنشینان را از آسفالت خراب جاده جدا می‌کند.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

فرمان برای چنین شاسی‌بلند آفرودی دقیق است اما هنگام پیچیدن، هر سانتی‌متر از طول دیفندر ۱۳۰ احساس می‌شود و به همین دلیل هنگام رسیدن به پیچ‌ها باید سرعت را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. در پیست نیز خودرو چسبندگی جانبی متوسط ۰.۷۱ جی را ثبت کرد. سیستم ترمز با سیم دیفندر که در مدل ۲۰۲۰ عادت کردن به آن دشوار بود، حالا هیچ مشکلی ندارد و در توقف‌های اضطراری خیلی خوب عمل می‌کند به‌گونه‌ای که این شاسی‌بلند ۲.۷ تنی را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تنها ۵۰.۹ متر به سکون می‌رساند.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

هیچ‌کدام از اعدادی که ذکر شدند اختلاف زیادی با دیفندر ۱۱۰ ندارند و تغییر اصلی ۱۳۰ را باید در داخل آن جستجو کرد. این نسخه به‌وضوح برای نصب سه ردیف صندلی طراحی شده و صندلی‌های ردیف آخر آن از فضای سر کافی و ۲۸ سانتی‌متر فضای پای بیشتر برخوردار هستند که برای نوجوانان یا حتی بزرگ‌سالانی با قامت متوسط مناسب خواهد بود اما برای افراد بلندقد تنگ است. لندروور برای این صندلی‌ها پورت‌های USB-C و حتی گرم‌کن سفارشی را هم در نظر گرفته و بنابراین ردیف سوم دیفندر ۱۳۰ خیلی شبیه به قسمت ارزان‌قیمت هواپیماها احساس نمی‌شود.

بااین‌حال، برخلاف ۱۱۰، در ۱۳۰ نه صندلی‌های جلوی سه‌نفرهٔ غیرمعمول ارائه می‌شود و نه صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم. همچنین حتی با وجود نزدیک ۳۴ سانتی‌متر طول بیشتر، در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، در صندوق بار خودرو صرفاً فضایی برای قرار دادن سه کیف‌دستی کوچک وجود خواهد داشت. با خواباندن هردو ردیف صندلی عقب نیز کل فضای بار به ۲۲۹۵ لیتر می‌رسد که تنها حدود ۵۵ لیتر از دیفندر ۱۱۰ سه ردیفه بیشتر است. این میزان تقریباً به‌اندازهٔ فضای بار کلی نیسان پث‌فایندر است اما از دیگر کراس‌اوورهای سه ردیفه مثل هیوندای پالیسد و شورلت تراورز کمتر بوده و هنگام تا کردن صندلی‌ها نیز کف صندوق کاملاً تخت نمی‌شود.

اولین رانندگی با لندروور دیفندر ۱۳۰ هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

دیفندر ۱۳۰ نسبت به برادران کوتاه‌تر خود خودروی گران‌تری است زیرا لیست تیپ‌های آن از مدل S با قیمت ۶۹,۴۷۵ دلار آغاز می‌شود که ۹,۷۰۰ دلار از تیپ S نسخهٔ ۱۱۰ گران‌تر است. تیپ‌های بعدی این خودرو نیز به ترتیب شامل SE و SE X-Dynamic و فرست ادیشن می‌شود و نهایتاً به تیپ X با قیمت پایهٔ ۱۰۱,۳۷۵ دلار می‌رسد؛ اما درمجموع غیر از قیمت گران‌تر، دیفندر ۱۳۰ برای افزایش فضای داخلی چیز زیادی از نسخهٔ ۱۱۰ قربانی نکرده است. لندروور با این نسخهٔ جدید، جایگاه دیفندر را در بازار از لحاظ اندازه و توانایی گسترش داده است.

مشخصات فنی

۲۰۲۳ Land Rover Defender 130

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۰.۹ متر
شتاب جانبی ۰.۷۱ جی
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
طول ۵,۳۵۷ میلی‌متر
عرض ۲,۰۰۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۷۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۲۲ میلی‌متر
وزن ۲۶۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۹۶ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
قیمت پایه ۸۶,۱۷۵ دلار
قیمت تست‌شده ۹۲,۰۷۵ دلار

 

منبع

Car&Driver

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا