اولین رانندگی با لوتوس الترا، گامی محکم در مسیر جدید
اولین رانندگی با لوتوس الترا، گامی محکم در مسیر جدید
از الترا نباید انتظار ویژگیهای سنتی محصولات لوتوس را داشت زیرا این خودرو از گذشتهٔ لوتوس جدا شده و مسیری به سمت آینده را نشان میدهد.
نروژ مکانی عالی برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی محسوب میشود زیرا بیش از ۸۰ درصد از کل فروش خودرو در این کشور به مدلهای الکتریکی اختصاص دارد. همچنین این کشور از بینقصترین جادههای جهان بهره میبرد اما جای خیلی خوبی برای لذت بردن از رانندگی نخواهد بود زیرا محدودیت سرعت پایینی دارد و دوربینهای کنترل سرعت در همهجا دیده میشوند. البته این برای اکثر خودروهای الکتریکی روزمره مشکلی ندارد اما برای خودروهای برقی پرفورمنس چندان مناسب نخواهد بود و ازقضا، خودرویی که در اینجا آزمایش کردیم یک مدل الکتریکی پرفورمنس بود.
هرچند لوتوس برندی است که با خودروهای سبک و ساده با لذت رانندگی بالا شناخته میشود اما الترا همهٔ اینها را به هم میریزد زیرا این یک شاسیبلند پنجنفره با تکنولوژیهای پیشرفته است که طولی بیش از فورد اکسپلورر و وزنی بهاندازهٔ فورد F150 دارد؛ بنابراین، نمیتوان گفت رانندگی الترا مثل یک لوتوس است یا نه زیرا این اصلاً یک لوتوس سنتی نخواهد بود. همچنین در جادههای نروژ هرگز نمیتوانستیم حداکثر پرفورمنس این شاسیبلند قدرتمند را بیرون بکشیم و لوتوس ذاتی آن را پیدا کنیم اما وقتی بیخیال پیوند دادن الترا به گذشتهٔ لوتوس شوید، خوبیهای آن را خواهید دید.
الترا در نسخههای پایه، S و R ارائه میشود که هر سه از یک پکیج باطری ۱۱۲ کیلووات ساعتی استفاده میکنند و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلوواتی دارند. همچنین تمام نسخههای الترا به دو موتور الکتریکی مجهز هستند اما این موتورها ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور در نسخههای پایه و S تولید میکنند که این ارقام در نسخهٔ R به ۹۰۵ اسب بخار و ۹۸۵ نیوتن متر افزایش میابد. بااینحال، شاسیبلند لوتوس در هیچکدام از این نسخهها احساس سرعت فوقالعادهای ندارد زیرا نیرو بجای فوری، بهطوری تدریجی ارائه میشود. به همین دلیل، الترا R پس از تأخیر مشخصی ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در جادههای عمومی، الترا S با رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی و لاستیکهای تابستانی، رانندگی خوبی دارد. سیستم آنتیرول ۴۸ ولتی حرکات بدنه را در پیچهای تند کنترل میکند و سیستم تعلیق بادی تطبیقی بسیار خوب عمل میکند. فرمان سبک و دقیق است و ترمزها به نرمی خودرو را متوقف میکنند. الترا از سیستم احیای انرژی ترمزها با چهار سطح مختلف از تقریباً غیرفعال تا رانندگی با یک gsxr بهره میبرد و سه حالت رانندگی اسپرت، تور و بُرد هم برای آن قابل انتخاب است که البته تفاوت چندانی باهم ندارند.
الترا به سیستم لیدار مجهز شده که امکان رانندگی خودکار را در آینده فراهم خواهد کرد اما در حال حاضر این خودرو فقط سیستمهای کمکرانندهٔ معمولی مثل دستیار حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل تطبیقی را ارائه میکند. این سیستمها اما بهاندازهٔ بلوکروز فورد یا سوپر کروز جنرال موتورز خوب نیستند و نمیتوان دستها را از روی غربیلک فرمان برداشت. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی الترا اما بسیار مدرن و خارقالعاده به نظر میرسد تا جایی که نمیتوان باور کرد توسط لوتوس (و یا حتی یک برند بریتانیایی) ارائه شده است.
این سیستم از طریق نمایشگر مرکزی ۱۵.۱ اینچی ارائه میشود که بلافاصله به دستورات پاسخ میدهد و هیچ تأخیری ندارد. تنها گلایه این است که برای تنظیم جهت جریان هوای دریچههای تهویه باید از نمایشگر لمسی استفاده کرد که بسیار احمقانه به نظر میرسد. تمام نسخههای الترا بهصورت استاندارد به نمایشگرهای ۱۲.۷ اینچی مقابل راننده و سرنشین جلو مجهز هستند که از راننده بهعنوان صفحه آمپر عمل میکند.
طراحی بیرونی الترا اما حداقل از دید ما، از هیچ زاویهای جذاب نیست. البته تمام ویژگیهای آیرودینامیکی عجیب این خودرو مثل اسپویلر دوقسمتی عقب کاربردی هستند و ضریب درگ چشمگیر ۰.۲۶ را به ارمغان آوردهاند اما این خودرو را نمیتوان زیبا دانست. از سوی دیگر اما کابین الترا به لطف طراحی و کیفیت کلی عالی، شایستهٔ تحسین است. در اینجا صندلیها فوقالعاده راحت هستند و چرم و جیر بهخوبی با جزئیات فلزی هماهنگ شدهاند.
اینکه جادههای نروژ پشت فرمان چنین خودرویی کسلکننده هستند درواقع به نفع الترا خواهد بود زیرا این باعث میشود ما روی ویژگیهای مثبت شاسیبلند لوتوس مثل راحتی سرنشینان، تکنولوژی اطلاعاتی-سرگرمی و سواری آرام و راحت تمرکز کنیم. الترا همچنین باید برد خوبی هم داشته باشد زیرا طبق تخمین لوتوس با معیارهای WLTP میتواند در هر بار شارژ تا ۶۰۰ کیلومتر را طی کند. هرچند انتظار میرود این رقم طبق معیارهای EPA آمریکا بسیار کمتر باشد اما هر رقمی بالاتر از ۴۸۰ کیلومتر در این کلاس مناسب خواهد بود.
اینکه رانندگی الترا مثل یک خودروی اسپرت خالص است یا نه مهم نخواهد بود زیرا مأموریت این ماشین ارائهٔ جذابیت متعارفتر در بخش عمومیتر بازار است یعنی چیزی که لوتوس برای بقای خود در آینده به آن نیاز دارد. بااینحال، شاسیبلند لوتوس قیمتی غیرمنطقی خواهد داشت که تخمین زده میشود برای نسخهٔ پایه از حدود ۱۰۰ هزار دلار آغاز شود. بهطورکلی، الترا که فقط نام لوتوس را یدک میکشد، گامی محکم در مسیر جدید این شرکت بریتانیایی خواهد بود.
مشخصات فنی
۲۰۲۴ Lotus Eletre S | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | ۶۰۳ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۱۱۲ کیلووات ساعت |
برد | ۵۰۰ کیلومتر |
وزن | ۲۵۲۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۶۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۰۰ هزار دلار |
قیمت تستشده | ۱۲۰ هزار دلار |