اولین رانندگی با مازراتی گرن توریسمو تروفئو، سوپرکاری در لباس گرند تورر
اولین رانندگی با مازراتی گرن توریسمو تروفئو، سوپرکاری در لباس گرند تورر
تروفئو بهعنوان قویترین نسخهٔ بنزینی نسل جدید مازراتی گرنتوریسمو، پرفورمنسی در حد سوپرکارها را با راحتی بالایی ارائه میکند.
مازراتی قبلاً نسخهٔ تمام الکتریکی گرنتوریسمو فولگوره را برای آزمایش در اختیار نشریات خودرویی قرار داد و حالا مدلهای بنزینی که پیشرانهٔ مشترکی با سوپرکار MC20 دارند نیز آماده شدهاند تا داستان را تکمیل کنند. گرنتوریسموی بنزینی در دو نسخه ارائه میشود که اولی مودنا نام دارد. این مدل که نام خود را از زادگاه مازراتی گرفته است، با ۴۹۰ اسب بخار قدرت ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعتی دارد.
ولی ما به ایتالیا آمدهایم تا با نسخهٔ قویتر و سریعتر تروفئو رانندگی کنیم. این مدل که ۵۵۰ اسب بخار قدرت دارد، ظرف تنها ۳.۵ ثانیه خود را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند و نهایتاً میتواند به حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که اعداد واقعاً قابلتوجهی هستند. مازراتی میگوید اولین گرند تورر خود را حدود ۷۵ سال پیش ساخته است (مدل A61500 سال ۱۹۴۷) اما طرح اولیهٔ این خودروها تاکنون تغییرات چندانی نداشته است و صرفاً متریال و متدهای آنها تغییر کرده است.
ازآنجاییکه مازراتی ساختار نسل قبلی گرنتوریسمو که فروش آن در سال ۲۰۱۹ پایان یافت را قدیمی و سنگینوزن میدانسته، در نسل جدید از ساختار پیشرفته و سبکوزنی استفاده کرده که با ترکیب آلومینیوم و فولاد ساخته شده است. زیر کاپوت کشید و صدفی مانند تروفئو که رئیس طراحی مازراتی آن را یک شاهکار توصیف کرده، نسخهٔ تضعیفشدهٔ پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی نتونو و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF قرار گرفته که پشت اکسل جلو نصب شدهاند تا توزیع وزن بهینهای فراهم گردد.
دماغهٔ کمارتفاع و کشیدهٔ گرنتورریسمو نهتنها زیبایی فوقالعادهای به خودرو بخشیده است بلکه این نوع طراحی و جانمایی قطعات، کابین را جادارتر از چیزی که انتظار میرود کرده است. هرچند گرنتوریسموی جدید یک گرند تورر چهارنفره است که شاید در عقب چندان جادار به نظر نرسد اما فضای سر عقب آن بهطور شگفتانگیزی خوب است. در جلو روابط بین کنترلها تا حدودی ایتالیایی است اما اساساً خوب کار میکند. موقعیت رانندگی ایدهآل است و صندلیها بیش از آنچه به نظر میرسد از بدن حمایت میکنند.
علاوه بر این، کابین گرند تورر مازراتی فوقالعاده بوده و سطح تجمل آن قابلیت رقابت با بنتلی کانتیننتال را دارد. در اینجا سه صفحهنمایش برای صفحه آمپر دیجیتالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنترلهای تهویه مطبوع در نظر گرفته شده که دو نمایشگر آخر روی کنسول مرکزی نصب شدهاند. تروفئو مثل همهٔ گرند توررهای مجلل، با gsxr گاز رام و دندههایی که زود و به نرمی افزایش پیدا میکنند، آرام و راحت عمل میکند. در همین حال، موتور V6 قدرتمند خودرو نیز با صدایی ملایم، قدرت بالایی را در اختیار راننده قرار میدهد.
علیرغم وزن اضافی سامانهٔ چهارچرخ محرک در نسل جدید، سیستم تعلیق دو جناقی جلو و چند اتصالی عقب حداقل در برخی حالتهای رانندگی مثل GT که حالت پیشفرض است، نرم و انعطافپذیر خواهد بود. بااینحال، زمانی که اجازه دهید تروفئو آن روی خود را نشان دهد، بهطور بیرحمانهای سریع و هیجانانگیز خواهد شد و غرش جذابی هم به این ترکیب اضافه میشود. اعداد و ارقام ممکن است چیز دیگری را نشان دهند اما از لحاظ ذهنی، تروفئو سریعتر از فولگوره احساس میشود و رانندگی بسیار هیجانانگیزتری دارد.
مثل MC20، گرنتوریسمو تروفئو هم این تصور را ایجاد میکند که قدرت بسیار بیشتری از رقم اعلامی دارد. البته این ماشین بهاندازهٔ سوپرکار مازراتی وحشی نیست اما در پیشرانهای که پل ارتباطی این دو مدل محسوب میشود هیچ اشتباهی وجود ندارد. در همین حال، ترمزها هم خوب هستند و زمانی که به پیچها میرسیم، تروفئو اشتیاق خود را نشان میدهد و با تعادلی که نشانی از اندازهٔ بزرگی و وزن نزدیک به دو تنی آن ندارد شروع به پیچیدن میکند. چسبندگی عالی تروفئو نیز این پکیج چشمگیر را تکمیل میکند.
جمعبندی
گرنتوریسموی جدید بهواقع نشان میدهد که مازراتی سالها پیش کتاب چگونگی ساخت گرند تورر را نوشته است. این فرمولی است که هنوز هم جذابیت زیادی دارد. ظاهر جذاب، راحتی، پرفورمنس در حد سوپرکار و هندلینگ عالی، دیگر چه میخواهید؟ با توجه به قیمت بیش از ۲۰۰ هزار دلاری تروفئو شاید در پاسخ به این سؤال بگویید قیمت کمتر اما خاص بودن هیچگاه ارزان نیست.
مشخصات فنی
Maserati GranTurismo 2023 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴,۹۶۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۵۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۲۹ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۳۱۰ لیتر |
وزن | ۱۷۹۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۲۰۵ هزار دلار |
امتیاز | ۴.۵ از ۵.۰ |