هاست پرسرعت
خودرو

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQS SUV، پادشاه موقتی شاسی‌بلندهای برقی لوکس

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQS SUV، پادشاه موقتی شاسی‌بلندهای برقی لوکس

مرسدس بنز EQS SUV از همان ویژگی‌های چشمگیر همتای سدان خود بهره می‌برد اما مشکلاتی هم دارد که البته شاید برای خریدارانش چندان مهم نباشند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

زمانی که سال گذشته سدان EQS به بازار آمد، آیندهٔ الکتریکی مرسدس را نشان داد. هرچند این خودرویی شایستهٔ نشان ستارهٔ سه پر با برد قابل‌توجه نزدیک ۷۰۰ کیلومتر بود اما یک سدان است و این روزها بازار شاسی‌بلند می‌خواهد. به همین دلیل، EQS SUV راهی بازار شده است که در صدر خانوادهٔ کراس‌اوورهای الکتریکی مرسدس قرار می‌گیرد؛ اما آیا همان فرمول EQS سدان به دنیای شاسی‌بلندها منتقل شده است؟

مرسدس بنز EQS

EQS SUV چیزهای زیادی را از برادر سدان خود قرض گرفته است. پلت‌فرم و فاصلهٔ محوری این دو خودرو یکسان است هرچند که برادر شاسی‌بلند ابعاد متفاوتی دارد. این خودرو نه‌تنها ۱۴۰ میلی‌متر طول کمتری نسبت به EQS سدان دارد بلکه حتی از GLS هم کوتاه‌تر است ولی بااین‌حال صندلی‌های ردیف سوم همچنان به‌صورت سفارشی برای آن ارائه می‌شود. ظاهر خودرو نیز شبیه نسخهٔ سدان است اما برخی ویژگی‌های خاص خود مثل جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر را دارد. بااین‌حال، EQS SUV مثل بسیاری از کراس‌اوورهای الکتریکی، ارتفاع کمی از زمین داشته و بیشتر شبیه یک استیشن بزرگ است تا شاسی‌بلند سنتی.

مرسدس بنز EQS

داخل

کابین EQS SUV با تودوزی تمام چرمی حتی از نسخهٔ سدان هم بهتر است. داخل این ماشین مطبوع و جادار بوده و مواد نرم و لطیف در همه‌جا به چشم می‌خورند. همچنین طراحی خاص داشبورد EQS کابین را شبیه یک سالن مجلل جلوه می‌دهد که این فضا در شب با نورپردازی داخلی بهتر هم می‌شود. صندلی‌های جلو بسیار راحت هستند و دید خوب است. صندلی‌های ردیف دوم نیز به لطف مجموعه‌ای از آپشن‌ها تقریباً به‌خوبی جلو هستند. در اینجا فضای سر بیشتری نسبت به GLS وجود دارد و صندلی‌ها حدود ۱۵ سانتی‌متر به جلو و عقب کشیده می‌شوند. EQS SUV همچنین به سیستم کنترل تهویهٔ پنج منطقه‌ای هم مجهز است.

مرسدس بنز EQS

همان‌طور که گفته شد، برای این خودرو صندلی‌های ردیف سوم قابل سفارش است که برای بزرگ‌سالان تنگ خواهد بود. البته در اینجا چهار پورت USB-C و دو جا لیوانی وجود دارد و حتی گرم‌کن صندلی‌ها هم قابل سفارش است اما شکل طراحی سقف خودرو فضای سر را محدود کرده است. در جلو، هایپراسکرین از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و یک صفحه‌نمایش لمسی مرکزی ۱۷.۷ اینچی تشکیل شده که زیر یک پانل شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. این هایپراسکرین در EQS580 به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود اما در EQS450 سفارشی است. اگر نخواهید این نمایشگر بزرگ را با انگشتان خود کثیف کنید می‌توانید از پد لمسی کوچکی روی غربیلک فرمان استفاده کنید.

مرسدس بنز EQS

رانندگی

این یک شاسی‌بلند بزرگ است که روی راحتی تمرکز دارد و بنابراین ممکن است کسانی که خیلی به هندلینگ و بازخورد فرمان اهمیت می‌دهند را ناامید کند. البته این به معنای رانندگی بی‌دقت و فاقد ظرافت نیست زیرا EQS برای خودرویی به این بزرگی چابک است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به مانور دادن با آن در فضاهای تنگ کمک می‌کند. این ماشین همچنین به لطف دو موتور الکتریکی با ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۷ نیوتن متر گشتاور، شاسی‌بلند سریعی است اما ترمزها آن‌قدر که انتظار می‌رود خوب نیستند زیرا سیستم احیای انرژی ترمزها احساسی غیرطبیعی دارد که اعتماد راننده را از بین می‌برد.

مرسدس بنز EQS

انتظار داشتیم همان آرامش EQS سدان را در نسخهٔ شاسی‌بلند هم ببینیم و هرچند سیستم تعلیق چهار اتصالی در جلو و چند اتصالی در عقب با تعلیق بادی استاندارد و کمک‌فنرهای تطبیقی سواری خوبی را فراهم می‌کند اما سروصدای زیادی از تعلیق به گوش می‌رسد. سپس به شعاع حرکتی می‌رسیم که هرچند انتظار نمی‌رفت در حد نسخهٔ سدان باشد اما برد حدود ۳۵۰ کیلومتری با ۴۶۰ کیلومتری که به‌طور رسمی اعلام شده فاصلهٔ زیادی دارد. EQS SUV به یک پکیج باطری بزرگ ۱۰۸.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که حداکثر ظرفیت شارژ سریع آن ۲۰۰ کیلووات است. در این صورت، از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها ظرف ۳۱ دقیقه شارژ می‌شود.

مرسدس بنز EQS

قیمت

EQS SUV قیمت بالایی دارد که با جایگاهش در صدر خانوادهٔ کراس‌اوورهای الکتریکی مرسدس متناسب خواهد بود. حتی قیمت مدل پایهٔ EQS450 از ۱۰۵,۵۵۰ دلار آغاز می‌شود و این EQS580 آزمایشی ما ۱۲۷,۱۰۰ دلار قیمت دارد. با سفارش چند آپشن مثل هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده (۲,۲۰۰ دلار) و سیستم سرگرمی عقب (۴,۷۵۰ دلار) نیز این رقم در خودروی ما به ۱۴۷,۷۶۵ دلار رسیده است. با توجه به این قیمت، تا زمانی که لندروور نسخهٔ الکتریکی رنجروور را معرفی نکرده است، EQS SUV لوکس‌ترین و گران‌ترین شاسی‌بلند الکتریکی بازار محسوب می‌شود.

مرسدس بنز EQS

جمع‌بندی

به‌طورکلی، EQS580 SUV مشکلاتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها ارتباط اندک با راننده است. همچنین این خودرو بیشتر یک شاسی‌بلند ۲+۵ است تا یک هفت‌نفرهٔ کامل. البته به نظر نمی‌رسد این مشکلات برای خریداران چنین خودرویی خیلی مهم باشند؛ بنابراین، آیا EQS SUV شایستهٔ عنوان پرچم‌دار مرسدس بنز است؟ مطمئناً این خودرویی مجلل، سریع و باوقار با کابین زیبا و شگفت‌انگیز است که سرنشینان را غوغای بیرون دور نگه می‌دارد؛ بنابراین، در دنیای شاسی‌بلندهای لوکس که به‌زودی رشد خواهد کرد، مرسدس بنز EQS SUV در حال حاضر پادشاهی می‌کند.

اولین رانندگی با مرسدس بنز EQS SUV، پادشاه موقتی شاسی‌بلندهای برقی لوکس

مشخصات فنی

Mercedes Benz EQS580 SUV 2023

قوای محرکه الکتریکی دو موتوره
قدرت ۵۱۶ اسب بخار
گشتاور ۸۵۷ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک چهارچرخ
طول ۵,۱۲۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۱۸ میلی‌متر
وزن ۲۷۳۵ کیلوگرم
برد (اعلامی) ۴۶۰ کیلومتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
قیمت پایه ۱۲۷,۱۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۱۴۷,۷۶۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۸ رای

منبع

AutoGuide

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا