اولین رانندگی با مرسدس بنز G کلاس برقی، بهتر از نسخه بنزینی
اولین رانندگی با مرسدس بنز G کلاس برقی، بهتر از نسخه بنزینی
مرسدس بنز G580 EQ با وجود شعاع حرکتی نهچندان زیاد، در خط مستقیم سریعتر و در آفرود توانمندتر از همتای بنزینی خود است.
به فرمول برنده نباید دست زد و در ۴۵ سال گذشته، G کلاس فرمول برنده بوده است. این جعبهٔ روی چرخ هرچند در طول دههها تکامل یافته اما همیشه ظاهر سنتی خود را حفظ کرده و برای خریداران آمریکایی همیشه یک پیشرانهٔ بنزینی بزرگ و قدرتمند داشته است؛ بنابراین، ساخت نسخهٔ الکتریکی نمادینترین محصول مرسدس میتوانست به یک فاجعه تبدیل شود خصوصاً با توجه به خودروهای الکتریکی ضعیف این برند که فروش پایینی هم داشتهاند اما پس از گذراندن مدت کوتاهی پشت فرمان G کلاس الکتریکی و یک آزمایش آفرود، مشخص شد که خریداران نباید نگران باشند زیرا G580 EQ توانمندترین نسخهٔ حال حاضر G کلاس محسوب میشود.
G کلاس الکتریکی در ظاهر بسیار شبیه نسخهٔ بنزینی است و در اینجا همان تناسبات و چراغهای جلوی دایرهای را میبینیم. در پشت خودرو هرچند چرخ زاپاس ب جعبهای مربعی برای قار دادن وسایلی مثل کابل شارژ جایگزین شده اما میتوان همان چرخ زاپاس را هم سفارش داد. G580 EQ در داخل نیز از همان کابین نسخهٔ بنزینی با دو نمایشگر متصل به هم، شیفتر روی ستون فرمان و کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه استفاده میکند. تنها تفاوت در مرکز داشبورد دیده میشود یعنی جایی که سه دکمهٔ دیفرانسیل حالا جای خود را به دکمههای جدیدی دادهاند. دکمهٔ میانی برای حالت ضریب سنگین استفاده میشود درحالیکه دو دکمهٔ بیرونی ویژگیهای اختصاصی G580 EQ یعنی G-Turn و G-Steering را فعال میکند.
G-Turn نام مرسدس برای چرخش تانکی است که اجازه میدهد خودرو در جای خود بچرخد. هرچند ابتدا گمان میرفت این حالت بیشتر به درد کلیپهای اینستاگرامی بخورد اما در آفرود پتانسیل واقعی خود را نشان میدهد. اگر تاکنون در یک مسیر خاکی تنگ در میان جنگلی برفی به بنبست رسیده باشید، متوجه خواهیم شد که G-Turn چقدر میتواند ارزشمند باشد. حالت G-Steering نیز با استفاده از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، دایرهٔ چرخش G کلاس را کاهش میدهد و در پیچهای ۱۸۰ درجه در گردنههای کوهستانی بسیار مفید خواهد بود.
هردوی این قابلیتها به لطف قوای محرکهٔ G580 حاصل شده که شامل چهار موتور الکتریکی (یکی برای هر چرخ) میشود. ازآنجاییکه میتوان هرکدام از موتورها را بهطور مستقل کنترل کرد، قابلیتهایی مثل G-Turn بهسادگی فشردن یک دکمه روی داشبورد قابل انجام است. برتریهای G کلاس الکتریکی در آفرود اما به همینجا ختم نمیشود زیرا در هرکدام از موتورهای الکتریکی یک گیربکس کمکی دو سرعتهٔ واقعی تعبیه شده است که کنترل سرعت پایین و گشتاور بسیار بالایی را هنگام خزیدن از روی صخرهها فراهم میکند یعنی دقیقاً همان چیزی که برای آفرود میخواهید.
علاوه بر این، مرسدس برای G580 EQ قفل دیفرانسیلهای مجازی با کنترل گشتاور بُرداری را هم در نظر گرفته است که میتواند گشتاور بین هر محور را در کسری از ثانیه اندازهگیری کند تا با توجه به سطح مسیر، تحویل قدرت بهصورت یکنواخت صورت گیرد. در حالت ضریب سنگین هم قفل دیفرانسیلهای مجازی بهطور خودکار فعال میشوند. در دنیای واقعی این دیفرانسیلهای مجازی خیلی خوب کار میکنند و پس از رانندگی پشت سرهم با نسخههای بنزینی و الکتریکی G کلاس این موضوع بیشتر خود را نشان داد. هرچند هردو نسخه عملکرد فوقالعادهای در خزیدن از روی صخرهها و پیمودن مسیرهای چالشبرانگیز بارانی داشتند اما نیازی نبود دائم مراقب قفل دیفرانسیل جلو باشم زیرا G کلاس بهطور خودکار مسیر را ارزیابی میکرد.
در این مسیرها برای محافظت از باطریهایی که روی شاسی نردبانی نصب شدهاند به چیزی بیش از صفحات فلزی معمولی نیاز است و به همین دلیل مرسدس پلیتی را برای زیر بدنهٔ خودرو ساخته که آن را ساندویچ فیبر کربن توصیف میکند. این پلیت که با ۵۰ بست فولادی به باطریها متصل میشود، مستحکمتر از فولاد است و تنها ۵۷ کیلوگرم وزن دارد. G580 EQ از لحاظ حرکت در آب هم با عمق ۸۵۰ سانتیمتر نسبت به نسخهٔ بنزینی با ۷۰ سانتیمتر برتری دارد زیرا موتورها و باطریها کاملاً آببندی شدهاند و آسیبی به تجهیزات حساس نمیرسد.
روی جاده، G580 EQ بهخوبی G550 بنزینی عمل میکند. فرمان پذیری و تعادل خودرو خوب و متعادل است و موقعیت رانندگی عمودی باعث میشود احساس کنید سلطان جاده هستید. چهار موتور الکتریکی مجموعاً ۵۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. در سرعتهای زیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، G کلاس الکتریکی بهاندازهٔ G63 هشت سیلندر سریع است و نیروی فوری که همهٔ ما از خودروهای الکتریکی انتظار داریم را ارائه میکند اما زمانی که به سرعتهای بالاتر برسید، آرامش از بین میرود.
به دلیل وزن سنگین ۳۰۸۵ کیلوگرمی خودرو، سیستم تعلیق هنگام رانندگیهای پویا با سرعت بالا احساس شناور بودن به دنبال دارد. به همین دلیل، در G کلاس برقی هرگز احساس راحتی برای رانندگیهای سریع نخواهید داشت. برای نزدیک شدن تجربهٔ رانندگی این خودرو به نسخهٔ بنزینی، مرسدس سیستمی بنام G-Roar را تعبیه کرده است که یک اگزوز مجازی است که هنگام شتاب گیری صدای موتور را در داخل کابین پخش میکند. البته صدای این سیستم شبیه V8 نیست و بیشتر شبیه زوزههای یک چهار سیلندر به نظر میرسد.
هرچند مرسدس هنوز قیمت و برد G580 EQ را برای بازار آمریکا منتشر نکرده اما میتوانیم پیشبینی دقیقی در این رابطه داشته باشیم. انتظار میرود قیمت پایهٔ این شاسیبلند الکتریکی مشابه G63 یعنی حدود ۱۹۰ هزار دلار باشد. همچنین طبق شعاع حرکتی تخمینی که در طول آزمایش روب صفحه آمپر نقش بسته بود، احتمالاً برد کلی خودرو حدود ۳۶۰ کیلومتر خواهد بود. هرچند شاید این رقم اندک به نظر برسد اما به گمان ما، اکثر خریداران G کلاس الکتریکی برای سفرهای طولانی خودروی دیگری هم در پارکینگ خانهٔ خود دارند. چیزهایی که در یک G کلاس برای خریداران مهم هستند یعنی راحتی، تواناییهای آفرود و ابهت ظاهری در این نسخه هم همچنان وجود دارند و در G580 EQ در بسیاری از موارد عملکرد بهتری نسبت به نسخهٔ بنزینی خواهد داشت.
نقاط قوت: تواناییهای بیشتر نسبت به G550 بنزینی، به همان سریعی، ساکتی و راحتی G63
نقاط ضعف: سواری شناور در سرعتهای بالا، شعاع حرکتی اندک
مشخصات فنی مرسدس G580 EQ
Mercedes G580 EQ 2024 | |
قوای محرکه | چهار موتوره |
قدرت | ۵۸۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۶۵ نیوتن متر |
باطری | ۱۱۶ کیلووات ساعت |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۹۰ میلیمتر |
طول | ۴,۶۲۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۳۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۸۶ میلیمتر |
وزن | ۳۰۸۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۶ ثانیه |
برد (حدودی) | ۳۶۰ کیلومتر |
قیمت پایه (حدودی) | ۱۹۰ هزار دلار |
مجله خبری gsxr