هاست پرسرعت
خودرو

ایلان ماسک خطاب به کارکنان: یا سر کار می‌آیید یا اخراج می‌شوید!

ایلان ماسک خطاب به کارکنان: یا سر کار می‌آیید یا اخراج می‌شوید!

چند روز پس از آنکه ایلان ماسک خطاب به کارمندان خود گفت یا دورکاری را خاتمه دهند یا دنبال کار دیگری باشند حالا خبر می‌رسد مرد خبرساز دنیای خودرو به دنبال کاهش ۱۰ درصدی نیروی کاری شرکت خود است.

ایلان ماسک خطاب به کارکنان: یا سر کار می‌آیید یا اخراج می‌شوید!

مدیرعامل تسلا با فرستادن ایمیلی که به رؤیت رویترز رسیده است می‌گوید احساس بسیار بدی درباره اقتصاد دارد و می‌خواهد ۱۰ درصد ۱۰۰ هزار کارمند خود در سراسر دنیا را تعدیل کند. ماسک همچنین به مدیران این خودروساز در سراسر دنیا معلق کردن استخدام را اعلام نموده و خب این دستور برای برنامه‌های گسترش کارخانه جدید تسلا در برلین آلمان خوشایند نخواهد بود.

این ایمیل پس از آن منتشر می‌شود که ماسک اوایل هفته قبل اعلام کرد انتظار بازگشتن کارمندان تسلا به سر کار را دارد. مدیرعامل تسلا اظهار داشته بود کارکنان شرکت باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته کار کند و افرادی که این کار را انجام ندهند در واقع استعفای خود را اعلام کرده‌اند.

قبلاً گفته می‌شد الزام بازگشت به کار کارکنان این شرکت در واقع پیش‌بینی برای جلوگیری تعدیل نیرو خواهد بود. برخی کارشناسان معتقدند ماسک با دانستن اینکه بسیاری از کارکنان به دفاتر خود بازنخواهند گشت این بیانیه را صادر کرده است و به همین خاطر می‌تواند بدون پرداخت غرامت و جریمه‌های احتمالی اقدام به کاهش نیرو کند.

تسلا با مشکلات زیادی از جمله همه‌گیری کرونا و کمبود نیمه‌رساناها دست به گریبان بود اما با این وجود توانست عملکرد بسیار خوبی بر جای بگذارد. این خودروساز رقابت بسیار فشرده‌ای با بی ام و دارد و امسال می‌تواند پرفروش‌ترین خودروساز لوکس آمریکا باشد. اگرچه موفقیت این خودروساز به همگان ثابت شده است اما ماسک با ابراز نگرانی خود درباره اقتصاد جهانی به خاطر ریسک رکورد اقتصادی هشدار داده است. تورم به رکوردهای جدیدی می‌رسد و اگرچه محدودیت‌های ناشی از کرونا در دنیا رفع شده اما تسلا با مشکلات ناشی از همه‌گیری در خطوط تولید شانگهای خود مواجه شده است.

ایلان ماسک خطاب به کارکنان: یا سر کار می‌آیید یا اخراج می‌شوید!

ماسک قبلاً اظهار داشته باشد رکورد اقتصادی یک وضعیت مثبت خواهد بود. او مدعی شد:

رکورد اقتصادی یعنی بارش طولانی‌مدت پول روی استخرها. برخی ورشکستگی‌ها باید رخ دهند

اما به نظر نمی‌رسد بازارهای مالی چشم‌انداز خوبی برای تسلا متصور باشند. سهام این خودروساز چند روز پیش حدود ۳ درصد در آمریکا افت کرد.

اما موضوع مهم دیگر درباره تصمیمات ماسک به جنگ او با اتحادیه آلمان در خصوص اتمامِ‌حجت بازگشت به کار کارمندان مربوط می‌شود. تأکید مدیرعامل تسلا بر بازگشت کارمندان به دفاتر خود با استقبال ژرمن‌ها مواجه نشده است.

همان‌طور که گفته شد ماسک با ارسال ایمیلی به کارکنان خود گفته است همه باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته به‌صورت حضوری کار کنند و از آنجایی که کارکنان تسلا در آمریکا اتحادیه‌ای برای خود ندارند بنابراین احتمال اینکه بتوانند از این دستور سرپیچی کنند پایین خواهد بود. اما شاید مجبور کردن کارکنان آلمانی به حضور در دفاتر تسلا در برلین به این راحتی‌ها نباشد. رویترز می‌گوید اگرچه آلمان قانون ویژه‌ای درباره دورکاری یا حضور کارمندان در محل کار ندارد اما وزارت کار این کشور برنامه‌هایی برای تصویب قوانین جدید به منظور تضمین انعطاف کاری بیشتر را در دست تهیه خواهد داشت.

مشکل فعلی ماسک این است که کارکنان گیگا فاکتوری برلین اخیراً ۱۹ فرد را اولین شورای کارگری این کارخانه انتخاب کردند و یکی از اتحادیه‌ها اعلام کرده است از هر کارمندی که با خواسته ماسک مخالفت کند حمایت خواهد کرد؛ و از آنجایی که در حال حاضر حدود ۴ هزار نفر در کارخانه تسلا در آلمان کار می‌کنند، این اتحادیه می‌تواند روزهای شلوغی را تجربه کند.

مدیر این اتحادیه گفته است:

هرکسی که با چنین تقاضاهای یک‌طرفه‌ای مخالف باشد و بخواهد در برابر آن‌ها بایستد از حمایت اتحادیه‌ها برخوردار خواهد بود

تصمیم ماسک درباره بازگشت کارکنان به دفاتر خود با اقدامات دیگر خودروسازان همچون بی ام و، مرسدس بنز و فولکس‌واگن در تضاد است.

مدیر منابع انسانی فولکس‌واگن می‌گوید:

ما دید کاملاً متفاوتی به ایجاد فضای کار جذاب داریم و از توانمندسازی و مسئولیت‌پذیری در بین کارکنان به منظور متعادل کردن کار و زندگی شخصی حمایت می‌کنیم

سخنگوی مرسدس بنز نیز خاطرنشان می‌سازد:

دورکاری و حضور فیزیکی مدل کاری آینده خواهد بود

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا