هاست پرسرعت
خودرو

ایلیا موتور VGV U75 پلاس؛ شاسی بلند ۷ نفره برای بازار ایران

ایلیا موتور VGV U75 پلاس؛ شاسی بلند ۷ نفره برای بازار ایران

امروز در نمایشگاه خودروی مشهد ایلیا موتور از یک شاسی‌بلند جدید با ابعاد بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸ رونمایی کرد. این خودرو از برند VGV چین،  U75 پلاس نام دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شرایط بازار ایران به گونه‌ای است که خودروهای چینی به قیمت ۳ میلیارد تومان فروخته می‌شوند و در کمال تعجب، مشتری دارند. اختلاف قیمت کارخانه و بازار به دلیل کمبود عرضه، سود سرشار نصیب خریداران شاسی‌بلندهای چینی می‌کند. فقدان واردات در ایران، افزایش تنوع مدل‌های مونتاژی را در پی دارد.

ایلیا موتور با عرضه‌ی شاسی‌ّبلند دو دیفرانسیل دایون در کشورمان فعالیت می‌کند. این خودروها به دلایل مختلف مثل ابعاد بزرگ بدنه و تجهیزات مناسب رانندگی آفرود، با تفاوت‌های جالبی نسبت به دیگر خودروهای چینی بازار ایران فروخته می‌شوند. محصول جدید ایلیا به نام U75 پلاس نیز، فعلا رقبای پرتعداد در ایران ندارد.

ایلیا VGV نمای جانبی

خودروسازی VGV سال ۲۰۱۲ در چین تاسیس شد. این برند ظاهرا زیرمجموعه‌ی سینوتراک (China National Heavy Duty Truck) است که به عنوان یکی از شرکت‌های مهم سازنده‌ی کامیون و کشنده‌های سنگین، شهرت دارد. تا کنون سه شاسی‌بلند و یک وانت با برند VGV سینوتراک در چین عرضه شده است.

خودروی U75 پلاس بزرگ‌ترین محصول VGV محسوب می‌شود. این مدل در روسیه نیز فروخته شده و شباهت‌های جالبی با جک S7 دارد. اشتراک فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره برای شاسی‌بلندهای جک و VGV، این تصور را به وجود می‌آورد که از پلتفرم مشترک استفاده می‌کنند. البته U75 پلاس پیشرانه‌ا‌ی قوی‌تر از جک  Refine S7دارد. همچنین از سال ۲۰۲۰، شاسی‌بلند S7 جک تولید نمی‌شود اما عرضه‌ی U75 در چین از سال ۲۰۱۹ شروع شده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی  VGV U75 پلاس

ابعاد بدنه شامل طول ۴,۸۲۵  میلی‌متر، عرض ۱,۸۷۰  میلی‌متر و ارتقاع ۱,۶۹۱  میلی‌متر با فاصله محوری ۲,۸۰۰  میلی‌متر، معرف U75 پلاس هستند. نکته‌ی مهم اینکه، ابعاد خودروی جدید ایلیا موتور از جهت طول و عرض و فاصله محوری، کمی بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸  مدیران خودرو خواهد بود.

ایلیا VGV نمای اصلی

تأکید بر جلو‌پنجره‌ی بزرگ و شش‌ضلعی، الهام‌گرفته از شاسی‌بلندهای هیوندای (سانتافه و توسان) به نظر می‌رسد. این بخش همراه با ادوات داخل سپر، از پلاستیک سیاه‌رنگ ساخته شده؛ اما تلاش می‌کند با حجم‌دهی مناسب، حس اسپرت و تهاجمی داشته باشد. شاسی‌بلند پرچمدار VGV دارای تایرهای ۲۲۵ میلی‌متر و رینگ آلومینیوم ۱۸ اینچ است.

ایلیا VGV نمای پشت

در نمای جانبی و پشت، حالتی نسبتا ساده برای U75 پلاس وجود دارد. داخل گلگیرها و سپر عقب، اجزای پلاستیکی به وفور دیده می‌شوند. فرم چراغ‌های پشت نیز بسیار شبیه به کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ است. حجم‌دهی بدنه نیز با خطوط کم‌هیجان و مشابه شاسی‌بلندهای کلاسیک چینی به نظر می‌رسد. بال عقب و شیب ملایم سقف، از نکات مثبت در طراحی U75 پلاس هستند.

طراحی کابین و نمای داخلی VGV U75 پلاس

استفاده‌ از چرم و پوشش نرم برای قسمت‌های مختلف داشبورد، حس لوکس در U75 را افزایش می‌دهد. دو نمایشگر ۱۰ اینچ پشت فرمان و سیستم سرگرمی وسط داشبورد نیز وجود دارند که تجهیزات کمیاب برای خودروهای چینی محسوب می‌شوند اما الگوبرداری از خودروهای مدرن مرسدس بنز واضح است.

ایلیا VGV نمای داخلی

تصاویر منتشر شده از نمای داخلی VGV U75 پلاس، مواد نرم و مبله برای تودری‌ها را نشان می‌دهد. هماهنگ با رنگ صندلی‌ها، بخش پایینی داشبود نیز چشم‌نواز به نظر می‌رسد. کلیدهای گردان و سیستم‌های الکترونیک در بخش کنسول میانی، سبک طراحی نزدیک به استاندارد جهان دارند.

ایلیا VGV نمای داشبورد

باتوجه به ابعاد بدنه، فضای بسیار خوب برای ۴ سرنشین در  VGV U75پلاس فراهم است. برای ردیف سوم، دو صندلی مناسب کودک وجود دارد و قابل استفاده برای افراد بلند قد نیست.   صندوق عقب  VGV U75پلاس حالت هم‌سطح بدنه دارد و در حالتی که صندلی‌های ردیف سوم خوابیده باشند، تا سقف حدود ۶۰۰ لیتر است. اگر ردیف دوم و سوم جمع شوند، ۱۸۰۰ لیتر فضا حمل بار فراهم خواهد شد.

پیشرانه و تجهیزات فنی VGV U75 پلاس

موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز به GDi برای U75 پلاس، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بنابر اطلاعات موجود در منابع چینی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه برای این خودروی ۱۶۰۰ کیلوگرمی وجود دارد. میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر برساعت، دیگر آمار فنی VGV U75 پلاس هستند.

ساختار تک دیفرانسیل محرک جلو، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، سامانه تبدیل گشتاور (Torque Converter) از ZF آلمان  و سیستم مدیریت تعادل (ESP)  بوش، تجهیزات استاندارد VGV U75 پلاس خواهند بود. همچنین ترمز ضد قفل با ترمز کمکی (HBA)، سامانه الکترونیک جلوگیری از واژگونی (ARP)، نگه‌دارنده‌ی خودرو در شیب ( DAC و HHC )، چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو و طرفین اتاق، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار نقطه کور، دوربین ثبت وقایع  و  دید ۳۶۰ درجه، امکانات موجود در نسخه‌ی فول هستند که احتمالا برای مدل مونتاژ ایران ارائه می‌شوند.

قیمت VGV U75 پلاس در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

باتوجه به اینکه موتور، گیربکس اتوماتیک و بسیاری از امکانات مهم در نسخه‌های لاکچری و آلتیمیت VGV U75 پلاس مشترک هستند؛ اختلاف قیمت چندانی ندارند. این شاسی‌بلند چینی برای مشتریان حاضر در کشور سازنده، ۲۱ تا ۲۲ هزار دلار هزینه خرید دارد.

ظاهرا شرکت ایلیا موتور، که هم‌اکنون دایون Y5 و کلوت را مونتاژ می‌کند؛ عرضه‌کننده‌ی خودروهای VGV در ایران خواهد بود.از مجموع اطلاعات گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که قیمت کارخانه‌ای (شورای رقابتی!) برای  U75 پلاس در ایران، حدود ۲ میلیارد تومان باشد و نهایتا برای خریدار بازار آزاد، نزدیک به ۲/۷ تا ۳ میلیارد تومان، ارزش‌گذاری شود.

باتوجه به سابقه‌ی مدیران خودرو در ایران و آشنایی مردم با برند چری، شاسی‌بلند VGV U75 پلاس نیازمند قیمت‌گذاری ارزان‌تر نسبت به فونیکس تیگو ۸ پرو است تا ایلیا موتور، موفق به جذب مشتری برای محصولی از یک خودروساز چینی ناشناخته شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۳۸ رای

مجله خبری gsxr

نمایش بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا