باتری سدیم گوگرد با قیمت ارزانتر و ۴ برابر ظرفیت بیشتر نسبت به لیتیوم یون!
باتری سدیم گوگرد با قیمت ارزانتر و ۴ برابر ظرفیت بیشتر نسبت به لیتیوم یون!
به تازگی فناوری جدیدی برای باتری خودروهای برقی معرفی شده است که از ترکیب سدیم و گوگرد استفاده میکند. این تجهیزات مزیتهای زیادی نسبت به نمونههای لیتیوم -یون دارند.
مساله ذخیره سازی انرژی در برخی نقاط دنیا و استفاده از باتری های کاراتر و با ظرفیت ذخیره بیشتر در سال های اخیر نظرات زیادی را به خود جلب نموده و محققان زیادی به دنبال بهبود در این زمینه هستند. تیمی بینالمللی از دانشمندان که به دنبال نسل بعدی باتریهای ذخیره انرژی بودهاند یک باتری دوستدار محیطزیست و کمهزینه با ظرفیتهای هیجانانگیز را تولید کردهاند. باتری سدیم-گوگرد جدید این دانشمندان چهار برابر ظرفیت انرژی بالاتری نسبت به باتری لیتیوم-یون عادی دارد و همین موضوع نوید تولید یک تکنولوژی مناسب برای آینده را میدهد. باتری سدیم-گوگرد جدید دانشمندان در دسته باتریهای نمک مذاب قرار میگیرد. این نوع باتریها حدود ۵۰ سال است که به شکلهای مختلف تولید شدهاند. از آنجایی که دولتها به دنبال استفاده بیشتر از انرژیهای تجدید پذیر هستند بنابراین دانشمندان نگاهی عمیقتر به ظرفیتهای باتریهای نمک مذاب داشتهاند و با استفاده از متریال موجود توانستهاند باتریای نسبتاً ارزانقیمت و قابلاعتنا تولید کنند.
درصورتیکه این باتریهای جدید به تولید انبوه و تجاری برسند توانایی ذخیره انرژی زیادی را خواهند داشت. نسخههای عادی این باتریها از مواد شیمیایی سدیم-گوگرد استفاده میکنند و الکترودهای آنها در دماهای بالا نگهداری میشوند تا الکترویت داخل باتری بهصورت مذاب و مایع نگه داشته شود. دانشمندان چینی و استرالیایی با همکاری یکدیگر باتریهای جدید موردبحث را تولید کردهاند و همانطور که گفته شد عملکرد آنها در دمای اتاق بهطور قابلتوجهی ارتقا یافته است. دکتر شنلانگ ژائو از دانشگاه سیدنی میگوید:
زمانی که خورشید نمیتابد و نسیم هم نمیوزد ما نیازمند راهحلهای ذخیره باکیفیتی هستیم که هزینهای برای زمین نداشته و برای اکثر افراد در دسترس باشند. ما امیدواریم با ارائه تکنولوژیای که هزینهها را کاهش میدهد به منبع انرژی پاک برسیم.
ژائو و همکارانش به دنبال رفع برخی مشکلات باتریهای سدیم-گوگرد کنونی هستند. از جمله مشکلات این باتریها میتوان به طول عمر کوتاه و تواناییهای ذخیره انرژی محدود اشاره کرد که همین موضوع باعث محدودیت کاربریهای تجاری خواهد شد. البته دانشمندان از الکترودهای کربنی و فرایند تخریب گرمایی استفاده کردهاند که به عنوان یک تغییر شیمیایی در اثر حرارت شناخته میشود و واکنشهای بین گوگرد و سدیم را هدایت میکند. نتیجه نهایی نیز تولید باتری سدیم-گوگرد با ظرفیت بالای ۱۰۱۷ میلیآمپر در دمای اتاق است که بنا به گفته دانشمندان این ظرفیت ۴ برابر باتریهای لیتیوم-یونی خواهد بود. نکته مهم اینکه باتری یاد شده پایداری خوبی داشته و نیمی از ظرفیت خود را پس از ۱۰۰۰ سیکل شارژ و تخلیه نگه داشته است.
دکتر ژائو خاطرنشان میسازد:
باتری سدیم ما پتانسیل کاهش قابلتوجه هزینهها و افزایش ۴ برابری ظرفیت ذخیره انرژی را دارد. این یک پیشرفت قابلتوجه در زمینه توسعه انرژیهای تجدید پذیر است که اگرچه در کوتاهمدت هزینهها را کاهش میدهد اما چندین مانع مالی همچنان وجود دارد.
او در خاتمه میگوید:
باتریهای ذخیرهای تولید شده از منابع فراوان همچون سدیم که میتواند از آب دریا به دست آید سبب تضمین امنیت انرژی خواهد شد و به کشورهای مختلف اجازه خواه داد به سمت کاهش آلایندگی کربنی حرکت کنند.