بازسازی بزرگترین کامیون ماک تاریخ، هیولایی با پیشرانه 30 لیتری V12
بازسازی بزرگترین کامیون ماک تاریخ، هیولایی با پیشرانه 30 لیتری V12
از این کامیون عظیم که نزدیک به ۱۰ متر طول و ۴۳ تن وزن دارد، تنها سه نمونه در دههٔ ۶۰ ساخته شد که حالا بازسازی تنها نمونهٔ باقیماندهٔ آن آغاز شده است.
هرچند ماک را بیشتر به خاطر ساخت کامیونهای جانسختی میشناسیم که حتی هنوز هم برخی از آنها در جادههای کشورمان در حال فعالیت هستند اما این شرکت در دههٔ ۶۰ میلادی هیولای عظیمالجثهای تولید کرد که شاید خیلیها از وجود آن خبر نداشته باشند. این کامیون که M100SX نام دارد، بزرگترین کامیون تاریخ ماک محسوب میشود و از اواسط تا اواخر دههٔ ۶۰ تنها سه دستگاه از آن ساخته شد. حال آخرین بازمانده از این سه نمونه که دههها در نیویورک رها شده بود، در حال بازسازی است. ساخت این نمونه در آوریل سال ۱۹۶۷ تکمیل شده است.
طول این هیولا از سپر جلو تا انتهای شاسی ۹۷۷ سانتیمتر و ارتفاع آن از بالای کابین تا زمین ۴۱۱ سانتیمتر است. وزن خالص این ماک عظیمالجثه ۴۳.۳ تن و مجموع وزن ناخالص آن ۱۵۰ تن است. این یعنی ظرفیت بار M100SX بیش از ۱۰۰ تن است. قلب تپندهٔ این غول آهنین یک نیروگاه V12 ساخت دیترویت دیزل بنام ۱۲V149T است. این عدد نشان میدهد که هر سیلندر از موتور ۱۴۹ اینچ مکعب برابر با ۲۴۴۱ سیسی حجم دارد که یعنی حجم کل موتور ۲۹.۳ لیتر است. این پیشرانهٔ عظیم به لطف دو توربوشارژر، تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. فقط برای درک کنید پیستونهای این موتور چقدر بزرگ هستند بدانید که حجم هر سیلندر آن از کل پیشرانهٔ هوندا آکورد بیشتر است.
این ماک غولپیکر سالها در منطقهای ساختمانی در لانگ آیلند نیویورک رها شده بود اما بعداً بهصورت تکهتکه به نیوجرسی منتقل شد تا در اختیار «ماهان کالکشن» (Mahan Collection) قرار گیرد. این مجموعه توسط بنیادی اداره میشود که هدف آن حفظ و بازیابی وسایل نقلیهٔ تجاری قدیمی است و هرسال یکی از پروژههای تکمیلشدهٔ خود را به بزرگترین نمایشگاههای کامیون میآورد. بدین منظور، با «گری ماهان» که شخص اول این تشکیلات است تماس گرفته شد تا با توجه به ارتباطاتی که در فضای خودروهای سنگین دارد، M100SX را نجات دهد.
نایبرئیس بنیاد ماهان کالکشن «کاترین پایپر» دراینباره میگوید:
در پنج سال گذشته شنیدیم این کامیون برای فروش گذاشته شده است. ما پیشنهادی را ارائه کردیم اما نتوانستیم به توافق برسیم
بااینحال، وقتی گروه ماهان متوجه شد مالکان M100SX قصد اوراق کردن آن را دارند، گری هر طور که شد این هیولای غولپیکر را خرید و به مجموعهٔ خود منتقل کرد. حال بنیاد ماهان کالکشن قصد دارد این کامیون را بازسازی کرده و به حالت اول درآورد و به نمایش بگذارد تا مرم بتوانند این شاهکار مهندسی اواسط قرن بیستم را از نزدیک ببینند.
گروه ماهان همچنین توانست اسناد زیادی از تاریخچهٔ این کامیون به دست بیاورد. طبق این اسناد، این M100SX ابتدا بهعنوان یک کامیون کمپرسی برای مسیرهای خاکی و ساختمانی ساخته شد اما بعداً یک تریلر مخصوص برای آن ساخته و کامیون به یک کِشنده تبدیل شد. این نمونه که توسط ماهان کالکشن خریده شده، سومین و آخرین نمونهٔ ساختهشده از M100SX است. اسناد نشان میدهد که این کامیون اولین بار در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۰ به شرکت «هافمن ریگینگ» در نیوجرسی تحویل داده شده است. سپس کامیون در مقطعی به تگزاس منتقل شد و در اختیار شرکت باربری «مشبرن تراکینگ» قرار گرفت اما بعداً دوباره به نیوجرسی بازگشت. این سفر از تگزاس به نیوجرسی دو هفته طول کشید زیرا M100SX میتوانست با سرعت تنها ۴۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
طبق گفتهها، این کامیون به گسترش فرودگاه نیوآرک نیوجرسی بسیار کمک کرده و با تریلر اختصاصی هشت محور خود ۱۰۰۰ تن سنگ و قلوهسنگ را جابجا کرده است. درنهایت، این ماک بزرگ در اختیار شرکت ساختمانی «پایل فاندیشن» در نیویورک قرار گرفت. بااینحال، به نظر میرسد این شرکت بعداً کامیون مناسبتری برای کارهای خود پیدا کرده است زیرا M100SX را برای دههها در محوطهٔ خود پارک کرد تا اینکه حدود دو هفتهٔ پیش رهسپار خانهٔ جدیدی شد. زمانی که ماهان کالکشن سراغ این کامیون رفت، همچنان به تریلر متصل بود اما امکان انتقال آن وجود نداشت زیرا با توجه به وزن و اندازهٔ این تریلر، برای جابجایی باید قطعهقطعه میشد. به همین دلیل گری و تیمش ترجیح دادند فقط کامیون را ببرند زیرا تریلر اساساً از ابتدا همراه با M100SX نبوده است.
هماکنون فرایند بازسازی این کامیون آغاز شده تا بخشی از تاریخ وسایل نقلیهٔ سنگین آمریکا برای نسلهای بعدی حفظ شود.
مجله خبری gsxr