بازسازی خیرهکننده مرسدس بنز ۳۰۰SL رودستر ۱۹۵۷
بازسازی خیرهکننده مرسدس بنز ۳۰۰SL رودستر ۱۹۵۷
یک مرسدس بنز ۳۰۰SL مدل ۱۹۵۷ که بازسازی کامل و فوقالعادهای را تجربه کرده است بهزودی در انگلستان به حراج گذاشته خواهد شد.
مرسدس بنز در سال ۱۹۵۵ کوپهٔ افسانهای ۳۰۰SL را روانهٔ بازار کرد اما در اواسط سال ۱۹۵۶ فروش این خودرو رو به کاهش گذاشت. به همین دلیل، مرسدس تصمیم گرفت با ساخت نسخهٔ رودستر، توجهات را دوباره به ۳۰۰SL جلب کند. برای رونمایی از این نسخه، نمایشگاه ژنو انتخاب شد و در ماه می ۱۹۵۷ رودستر ۳۰۰SL راهی بازار آمریکا شد. بازار منتظر این ماشین بود زیرا درهای گالوینگ نسخهٔ کوپه باب میل همه نبودند.
برای ساخت ۳۰۰SL رودستر، مرسدس کابین را از نو طراحی کرد و رکابها باریکتر شده و پایینتر آمدند تا دسترسی به کابین آسانتر شود. البته ازآنجاییکه باید شاسی خودرو تقویت میشد، وزن نسخهٔ رودستر با ۱۲۵ کیلوگرم افزایش به ۱۴۲۰ کیلوگرم رسید اما پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت هنوز هم برای این وزن کافی بود و خودرو را به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. دلیل استفاده از عدد ۳۰۰ در نام خودرو نیز همان موتور ۳ لیتری بود درحالیکه حروف SL مخفف S به معنای اسپرت و L به معنای سبکوزن بود.
در نسخهٔ رودستر، مرسدس چرخ زاپاس را به زیر صندوق بار منتقل کرد و با استفاده از باک سوخت کوچکتر، فضایی را برای قرار دادن چمدانهای سفارشی کارخانه فراهم کرد. در سپتامبر ۱۹۵۸ همچنین یک سقف فلزی هم بهصورت سفارشی برای ۳۰۰SL رودستر ارائه شد. بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ تعداد ۱,۸۵۸ دستگاه ۳۰۰SL رودستر ساخته شده و هفت دهه بعد، یکی از آنها بهطور فوقالعادهای بازسازی شده است.
این خودرو که به رنگ خاکستری نقرهای متالیک بوده، در جولای ۱۹۵۷ پلاک شده و به خریداری در آلمان تحویل داده شده است. تا سال ۱۹۹۰ این خودرو همچنان در آلمان بود و در سال ۱۹۹۳ بازسازی کاملی را با همان رنگ خاکستی نقرهای اصلی و تودوزی چرمی قرمز تجربه کرد. بعداً این ۳۰۰SL رودستر به شخصی بنام «پیتر آرای» فروخته شد. وی موتور را بازسازی و اکسل عقب را تعمیر کرد. این مرسدس در سال ۱۹۹۸ به شخص دیگری فروخته شد که در سال ۲۰۰۶ اقدام به بازسازی گیربکس کرد و دو سال بعد آن را به صاحب چندین ۳۰۰SL در یونان فروخت.
بدین ترتیب، خودرو به یونان برده شد و در سال ۲۰۱۳ به مالک کنونی فروخته شد که آن را به بریتانیا برد. وی خودرو را به مرکز بازسازی «هیلتون و ماس» سپرد و آنها وقتی ۳۰۰SL را بررسی کردند فهمیدند قسمت عقب خودرو به خاطر تعمیرات غیراصولی آسیب دیده است. همچنین در دیگر قسمتهای خودرو هم ایراداتی پیدا شد. به همین دلیل، خودرو اوراق و بازسازی از ابتدا آغاز شد. در سال ۲۰۱۶ پس از ۳۵۰۰ ساعت کار و ۸۰۰ کیلومتر آزمایش، سرانجام بازسازی تکمیل شد و خودرو در سال ۲۰۱۷ در رویداد خودرویی Salon Prive بریتانیا به نمایش درآمد و جایزهٔ مقام دوم را کسب کرد.
این ۳۰۰SL رودستر قرار است توسط ساتبیز در انگلستان به حراج گذاشته شود. فعلاً قیمت این خودرو مشخص نیست اما برخی نمونههای ۳۰۰SL رودستر که خیلی خوب نگهداری شدهاند با قیمتی بیش از سه میلیون دلار فروخته شدهاند. این رودستر آلمانی در دههٔ ۵۰ در آلمان با قیمت ۳۲,۵۰۰ مارک معادل ۱۰,۹۵۰ دلار فروخته میشد.
مجله خبری gsxr