بازی Resident Evil 4 Remake زیر ذرهبین؛ تحلیل و بررسی تمامی اطلاعات موجود
بازی Resident Evil 4 Remake زیر ذرهبین؛ تحلیل و بررسی تمامی اطلاعات موجود
در این مقاله قصد داریم به اطلاعات و لیکهای بازی Resident Evil 4 Remake بپردازیم و تاثیر آنها بر این بازسازی را بررسی کنیم.
از زمان معرفی Resident Evil 4 Remake، فرصت نشده بود در مقالهای به طور کامل به این بازی، تفاوتهایش با نسخهی اوریجینال و تاثیرش بر فرنچایز بپردازیم و حالا که چندین ماه از معرفی آن گذشته است، اطلاعات مختلفی از آن لیک شده که به ما اجازه میدهد تصویر کاملتری از این اثر ترسیم کنیم و ببینیم که آیا میتواند انتظارات بالایی که از آن وجود دارد را برآورده کند یا خیر؟
قبل از شروع، بهتر است اشاره کنم که این مقاله ممکن است حاوی برخی اسپویلها برای نسخهی ریمیک باشد و همچنین یادآور شوم که اکثر اطلاعاتی که امروز در این مقاله بررسی خواهیم کرد تنها در حد لیک و شایعه هستند و ممکن است اصلا رخ ندهند. همچنین این مقاله تحلیل بنده از این لیکها محسوب میشود
خب بگذارید اول با یک مسئله و سوالی شروع کنیم که فکر میکنم جوابش برای بسیاری از ما طرفداران مهم است.
آیا ریمیک میتواند داستان Resident Evil 4 را بهبود ببخشد؟
Resident Evil 4 در زمان عرضه و با توجه به اقتضای زمان خودش یک بازی فوقالعاده بود که گیمپلی آثار شوتر سوم شخص را برای همیشه متحول کرد و همچنین ژانر وحشت را وارد دنیای مدرن کرد. در این بین داستان نسخهی چهارم چیزی بود که در آن دوره برای بسیاری جذاب بود و کاراکترهای آن از جمله Luis Sera برای همیشه در دل طرفداران جا باز کردند و شخصا نیز به شدت از داستانسرایی آن لذت بردم اما باید توجه داشته باشیم که این مسئله به 17 سال پیش بازمیگردد و این خصوصیات مثبت نیز طبق مدیوم و ساختار آن زمان صنعت گیمینگ بوده است.
از طرفی به نظر من داستان Resident Evil 4 مشکلاتی داشت که میتواند در نسخهی ریمیک بهبود یابد تا بتواند با استانداردهای امروزی صنعت گیمینگ هم راستا شود. از مهمترین آنها پرداختن و به اصطلاح Build Up غیر منطقی بسیاری از کاراکترها و یا حتی دشمنان بود. به عنوان مثال کاراکتر Jack Krauser به هیچ عنوان منطقی پایهگذاری نشده بود، مخصوصا وقتی که بازی سعی داشت برای اولین بار پلیر را با این کاراکتر آشنا کند و حتی با وجود نقش مهمی که در داستان داشت، آن چنان زمان کافی برای پرورش این کاراکتر وجود نداشت و حتی تا اواخر بازی در داستان حاضر نبود.
مثال دیگر نیز Dr. Slavador است. این کاراکتر رسما یکی از نمادینترین دشمنان در تاریخ این فرنچایز محسوب میشود و حتی روی کاور برخی نسخههای Resident Evil 4 از جمله نسخهی Game Cube نیز حضور داشت اما در طول بازی اطلاعات چندانی از این کاراکتر در اختیار ما قرار نمیگرفت.
از همین رو بنده اعتقاد دارم که نسخهی ریمیک باید داستان Resident Evil 4 را گسترش داده و بهبود ببخشد و این موضوعی است که در گذشته شینجی میکامی نیز بر آن تاکید داشته است. اما این مسئله بسیاری از طرفداران را نگران کرده است چرا که احساس میکنند این تغییرات ممکن است به ضرر این بازی تمام شود و بنده نیز به طور کامل این نگرانیها را درک میکنم اما طبق لیکهایی که اتفاق افتاده است، به نظر میرسد که این ریمیک در حال قدم برداشتن در راستای بهبود داستان است و بعضی از آنها واقعا مرا هیجانزده میکنند. بیایید برخی از آنها را زیر ذرهبین بگذاریم.
Jack Krauser قرار است نقش بسیار برجستهتری در بازی ایفا کند
در بخش قبلی، دربارهی پرداخت ضعیف نسخهی اوریجینال به کاراکتر Krauser اشاره کردم و این طور که مشخص است قرار است در نسخهی بازسازی، بیشتر شاهد حضور Krauser روی صفحه باشیم. قبل از اینکه این اطلاعات لیک شود، شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر حذف کلی این کاراکتر از نسخهی ریمیک دست به دست میشد که باعث نگرانی و ناراحتی بسیاری از طرفداران شده بود و من را نیز به شدت نگران کرده بود چرا که همهی ما از سابقهی کپکام در حذف محتوا از بازسازیهای RE با خبر هستیم اما خوشبختانه این طور که به نظر میرسد این شایعات حقیقت نداشتند.
طبق لیک اخیر، مشخص شده است که کاراکتر Jack Krauser تا حدودی بازسازی شده است و پوشش ظاهری او نیز به طور کلی تغییر کرده است. او در نسخهی ریمیک یک سویتشرت کاملا مشکی به همراه پوشش تکتیکال همچون جلیقهی ضدگلوله بر تن خواهد داشت و همچنین او دیگر قرار نیست شخصی باشد که Ashley را میرباید! علاوهبر این مسائل بخش مبارزهی چاقوی Leon و Krauser همچنان در بازی حضور دارد اما ممکن است سناریوی آن کمی دستخوش تغییرات شده باشد چرا که امروزه QTE دیگر همچون گذشته پرطرفدار و پر کاربرد نیست.
به نظر من این لیکها فوقالعاده هستند! شخصا زمانی که نسخهی چهارم را تجربه کردم آن چنان به Krauser اهمیتی نمیدادم چرا که این اثر هیچ دلیلی برای این موضوع به پلیر نمیداد و پرداختن سطحی به ارتباط او با Leon باعث میشد صرفا سوالات بیشتری در ذهن پلیر شکل بگیرد. او نیز یکی دیگر از دشمنانی بود که باید از سر راه بر میداشتیم و حقیقتا بازی نیز بیشتر از این موضوع به او نپرداخت.
وقتی که Resident Evil The Darkside Chronicles را تجربه کردم و ارتباط این کاراکتر با Leon و همچنین تکامل او را در آن نسخه مشاهده کردم تا حدودی توانستم بیشتر با او ارتباط برقرار و منطق او در نسخهی چهارم را درک کنم. با این وجود اعتقاد دارد که Krauser در نسخهی چهارم از پتانسیل بسیار بیشتری برخوردار بود و این اثر میتواند از او بهرهی بیشتری ببرد. حالا که احتمال حضور بیشتر او در نسخهی ریمیک وجود دارد بسیار مشتاقم که ببینم سازندگان چه رویکردی در مقابل این کاراکتر و داستان او خواهند داشت.
Leon و Ashley تنها کاراکترهای قابل بازی نخواهند بود!
اگر به یاد داشته باشید در طول داستان اصلی نسخهی چهارم، شما بیشتر در نقش Leon و گاهی اوقات نیز در نقش Ashley بازی میکردید و در کنار آن، در طول محتوای اضافهی Separate Ways در نقش Ada Wong قرار میگرفتید. حال طبق اطلاعات لیک شدهی اخیر به نظر میرسد که Separate Ways با کمپین اصلی ترکیب شده است و شما در طول داستان در نقش Ada نیز بازی خواهید کرد اما چگونگی پیادهسازی این مسئله میتواند متفاوت باشد.
ممکن است شاهد حالت چند سناریوی نسخهی دوم در این نسخه باشیم که شخصا احساس میکنم اگر این مسئله به حالت چند سناریویی پیادهسازی شود، بسیار بهتر از آن است که در طول داستان دائما بین کاراکترها و خطهای داستانیشان جابهجا شویم. همچنین علاوهبر Ada، نقش Luis نیز بسیار برجستهتر شده است!
برخی شایعات اشاره به وجود یک سناریوی کامل در نقش این کاراکتر دارند که همچون Jack Krauser، داستان کلی Luis و نقش او در داستان را گسترش میدهد و حتی شاهد سکانسهای فلشبک و ارتباط او با پدربزرگش نیز خواهیم بود که به نظر من عالی است چرا که در نسخهی اصلی این کاراکتر نیز آن چنان زمان کافی برای درخشیدن پیدا نکرد و با وجود آن که به خوبی با صداگذاری و شخصیت جذابش خودش را در دل ما طرفداران جا کرد اما حقش بود بیشتر به او پرداخته شود.
طبق اطلاعاتی که از داستان این کاراکتر منتشر شده است، Luis قرار است کاراکتری حاضر در اکثر بخشهای بازی باشد و به Leon و Ashley کمک کند اما ظاهرا برخلاف مرگش در نسخهی اوریجینال، در نسخهی ریمیک قرار است جهش پیدا کند و به یکی از باسفایتهای بازی تبدیل شود! ظاهرا Luis تا آخرین لحظه همچون نسخهی اوریجینال در تلاش برای کمک به Leon و Ashley است اما در نهایت انگل Las Plagas در بدنش رشد میکند و باعث جهشیافتن او میشود. اگر راستش را بخواهید، نمیدانم در این باره چه احساسی داشته باشم.
از یک طرف اعتقاد دارم که مرگ کاراکتر Luis در نسخهی اصلی میتوانست بسیار بهتر پیادهسازی شود و شاید این موضوع باعث شود شاهد تکامل او در طول داستان و یک پایان احساسی و با معنا برای او باشیم و از طرف دیگر هم کمی نگران چگونگی پیادهسازی و منطق پشت آن هستم و فعلا باید منتظر ماند و دید که چه طور سازندگان این مسئله را در داستان این عنوان منطقی جلوه میدهند.
تغییر ساختار و عملکرد برخی کاراکترها و دشمنان
ظاهرا برخی از کاراکترها و دشمنان قرار است عملکرد و حضوری متفاوت با نسخهی اوریجنال در بازسازی این اثر داشته باشند. یکی از کاراکترهایی که قرار است دستخوش تغییرات شود و بیشتر در طول بازی حضور داشته باشد، Dr. Salvador است! در ابتدای مقاله کمی دربارهی این کاراکتر صحبت کردیم و حقیقتا تغییرات احتمالی او در این اثر، به شدت جذاب هستند و به نظرم میتوانند او را به دشمنی دلهرهآورتر از قبل تبدیل کنند. طبق اطلاعات منتشر شده، Dr. Salvador قرار است پس زمینهی داستانی بیشتری دریافت کند و همچنین فازهای جهش مختلفی داشته باشد!
او قرار است در محیط بازی شما را دنبال کند و با هر بار مرگش، جهش پیدا میکند(تقریبا چیزی شبیه به Birkin در نسخهی دوم) و قد او نیز بلندتر میشود. ظاهرا استیج نهایی جهش او، تا حدودی به Mega Dr. Salvador در بخش Mercenaries شبیه است. او همچنین در فرم پایانیاش باسفایتی را پیش روی پلیر قرار میدهد و ظاهرا قرار است از چندین اره برقی استفاده کند(در حال حاضر اگر میتوانستید صورت من را ببینید، از شدت هیجان یک لبخند بزرگ روی آن مشاهده میکردید)!! نمیتوانم تصور کنم که این ساختار چیز بدی از آب در بیاید.
Dr. Salvador یکی از بخشهای دلهرهآور نسخهی چهارم برای من بود و شخصا خیلی ساختار و استایل او را دوست دارم. تمامی این تغییرات با توجه به چیزهایی که تا امروز از این بازی مشاهده کردیم بسیار منطقی و منطبق بر فضای وحشت محورتر ریمیک هستند و میتوانند عمق بسیار بیشتری به شخصیت و ساختار مبارزات این دشمن جذاب فرنچایز ببخشند.
علاوهبر Dr. Salvador، دشمنان دیگری نیز از جمله Regenerator و Iron Maidenها نیز دستخوش تغییرات شدهاند و قرار است ترسناکتر از نسخهی اوریجینال باشند! در نسخهی ریمیک قرار است شاهد چهار یا حتی پنج نمونهی مختلف از آنها با خصوصیات ظاهری و اندازههای مختلف باشیم و همچنین ظاهرا قرار است اولین Iron Maiden بازی، تکههای بدن یکی از دانشمندانی که در حال کار روی Las Plagas بودند را روی بدنش داشته باشد که نشان از کشته شدن این دانشمند توسط سیخهای داخل بدن این موجود است.
همچنین گفته شده است که U3 نیز به طور کلی تغییر کرده است و با ظاهری متفاوت در این نسخه حضور دارد و علاوهبر آن، به شکل متفاوتی از آن استفاده شده و عملکردی کاملا متفاوت دارد. طبق این اطلاعات، ظاهرا قرار است رویارویی پلیر با U3 چیزی شبیه به بخش خانهی Beneviento در نسخهی هشتم باشد به طوری که شما در یک محیط بسیار تاریک باید از دست U3 فرار کنید و همزمان پازلی را انجام دهید تا بتوانید به محیط بعدی منتقل شوید و باسفایت U3 را انجام دهید.
وجود بیش از یک stalker در این نسخه!!
MR.X در بازسازی نسخهی دوم یک Stalker بسیار مناسب بود و تجربهی بازی را بسیار دلهرهآورتر میکرد اما برخلاف آن اعتقاد دارم که Nemesis در بازسازی نسخهی سوم بسیار ضعیف استفاده شده بود و به هیچ عنوان همچون نسخهی اوریجینال مو بر تن پلیر سیخ نمیکرد. یکی از دلایل آن، حذف شدن بسیاری از بخشهای بازی و نبود فضای کافی برای Nemesis بود و به خوبی پیادهسازی عجولانهی آن در این عنوان احساس میشد.
حال قرار است در ریمیک نسخهی چهارم شاهد حضور چندین Stalker باشیم که در محیطهای مختلف پلیر را دنبال میکنند! این موضوع میتواند یک مسئلهی بسیار مثبت و تا حدودی نیز منفی باشد. به نظر من تنها یک خط باریک بین تکراری شدن عملکرد این Stalkerها و پیادهسازی و حضور به اندازه و بالانس آنها وجود دارد. فکر میکنم کپکام باید دقت زیادی در چگونگی ترسیم آن حس ترس و دلهره در پلیر داشته باشد و از استفادهی مکرر از Stalkerها پرهیز کند چرا که باعث میشود یکنواخت و غیر ترسناک شده و صرفا به یک سردرد برای پلیر تبدیل شوند.
در بین این Stalkerها یک شخصیت بسیار جالب به چشم میخورد که در ادامه به تک تک آنها خواهیم پرداخت:
Chief Mendez: همانطور که احتمالا میدانید Chief Mendez قرار است یکی از دشمنانی باشد که در بخشی از بازی شما را دنبال خواهد کرد و در طول اولین تریلر Resident Evil 4 Remake ظاهر او را مشاهده کردیم. طبق اطلاعات منتشر شده، این کاراکتر در بخشهای مختلفی از بازی حضور دارد و همچنین خانهی او نیز گستردهتر شده است و یکی از بخشهای اصلیای است که با او روبهرو خواهید شد. همچنین اشاره شده است که Mendez در این نسخه، Ganadoها را میگیرد و آنها را به سمت شما هل میدهد!
Verdugo: علاوهبر Mendez، قرار است شاهد حضور Verdugoها نیز به عنوان دشمنان تعقیب کننده باشیم. ظاهرا در این نسخه Salazar تنها از یک Verdugo برخوردار است و او را به دنبال Leon میفرستد. این Verdugo قابل کشتن نیست چرا که در آخر باید برای باسفایت Salazar با او ترکیب شود.
Hookman!!؟: این مورد همان شخصیت جالبی است که دربارهاش صحبت کردم. احتمالا همهی شما با نسخهی Hookman آشنا هستید و گیمپلی آن را مشاهده کردهاید. از همان ابتدای شروع زمزمههای حول و محور Resident Evil 4 Remake بسیاری به این موضوع اشاره داشتند که Hookman قرار است به نوعی در این نسخه حضور داشته باشد و اینطور که به نظر میرسد احتمال این حضور بسیار بالاست.
در این لیک ذکر شده است که در بخش سیاه چالهی قلعهی Salazar، دشمن تعقیب کنندهی جدیدی حضور دارد که از یک قلاب به عنوان سلاح اشاره میکند. این بخش قرار است به شدت تاریک باشد و از همین رو Leon به طور کامل بر استفاده از چراغ قوهاش تکیه دارد و زمانی که نور را به سمت این کاراکتر میگیرد، او شروع به گریه کردن میکند و برای مدتی توقف میکند و به پلیر اجازه میدهد که از دست او فرار کند.
این توصیف شباهت بسیار زیادی به کانسپت ابتدایی Hookman دارد و بسیار خوشحال کننده است که کپکام به سراغ این کانسپت طرد شده رفته است. تنها سوالی که وجود دارد آن است که آیا این کاراکتر قرار است همان ساختار روح مانند خودش را حفظ کند یا با یک طراحی متفاوت روبهرو هستیم؟ اگر از من بپرسید فکر میکنم با یک طراحی کاملا جدید روبهرو باشیم چرا که ساختار روح مانند کاراکتر و به طور کلی المانهای فراطبیعی آن چنان بر این بازسازی منطبق نیستند و فکر میکنم کپکام پس زمینهی متفاوتی برای این کاراکتر خلق کرده باشد.
برخی از دشمنان به طور کلی از نسخهی ریمیک حذف شدند
در بین لیکهای این بازی ما شاهد وجود برخی حذفیات در دشمنان و محیطها هستیم که در ادامه آنها را نام برده و تحلیل میکنیم:
- Gatling Man: طبق لیکها ظاهرا بخش Island تا حد زیادی کوچک شده است و همچنین آن دوستان مینیگان به دستمان نیز به کلی حذف شدهاند. اگر راستش را بخواهید شخصا از این مسئله خوشحال هستم چرا که به نظر من بخش Island نسخهی اوریجینال تا حدودی روند بازی را بر هم میزد و بیش از اندازه اکشن محور بود. رسما انگار آن بخش از بازی توسط مایکل بی کارگردانی شده بود. بنابراین احساس میکنم این مسئله میتواند به نفع این اثر و ثبات ترس آن باشد.
- Bella Sisters: اگر به یاد ندارید این دو خواهر همان دو دشمن مونث اره برقی به دست بودند که در بخشی از بازی با آنها روبهرو میشدید. اینطور که مشخص است این دو به همراه بخش مربوط به آنها نیز به طور کلی حذف شدهاند و حقیقتا دلیل پشت آن را متوجه نمیشوم. شاید کپکام قصد داشته است که تنها یک دشمن اره برقی به دست یعنی Dr. Salvador را در بازی داشته باشد و او را خاص جلوه بدهد و تمام تمرکزشان را نیز روی او گذاشتهاند. شاید هم هیچ دلیل خاصی پشت این موضوع نبوده است و صرفا سازندگان دلیلی برای بازگرداندن این دو کاراکتر نداشتهاند. چه کسی میداند؟
- Novistadores: این حشرات نیز با وجود اینکه دشمنانی جالب و چالش برانگیز بودند، به این بازی راه نیافتند و به طور کلی از نسخهی ریمیک حذف شدهاند. دلیل حذف این حشرات میتواند وجود Hookman در بخش زندان و سیاهچالهی قلعه باشد و حضور این حشرات در این بخش باعث تداخل با ساختار آن شده است.
- El Gigante: این مورد به طور کامل حذف نشده است اما تنها یک El Gigante در طول تجربهی این عنوان وجود دارد که به بخش روستا برمیگردد و احتمالا همان اولین باسفایت El Gigante خواهد بود. به غیر از این مورد تمامی حضورهای دیگر این دشمن غول پیکر از جمله دو راهی بعد از بخش دفاع از کلبه در چپتر دوم و همچنین باسفایت چپتر چهارم آن به همراه محیط مربوط به آنها به کلی از بازی حذف شدهاند.
در نهایت باید ببینیم که در نسخهی نهایی چه چیزهایی جایگزین این دشمنان و بخشهای مربوط به آنها شدهاند و طبق آن این حذفیات را قضاوت کنیم.
کاراکتر Ashley به طور کلی دستخوش تغییرات شده است
Ashley در نسخهی ریمیک صرفا برخلاف نسخهی اوریجینال یک وزن اضافه بر دوش پلیر نخواهد بود و نقش بسیار گستردهتری را ایفا خواهد کرد. لیک مربوط به این کاراکتر، بر شروع بازی با Ashley اشاره دارد. این طور که به نظر میرسد در نسخهی ریمیک ابتدا بازی را در نقش Ashley شروع خواهیم کرد و پس از پایان این بخش در نقش Leon قرار میگیریم. این مسئله به نظر من بسیار به نفع داستانسرایی است چرا که باعث میشود کمپین یک بخش Prologue داشته باشد و یک پس زمینهای هم از کاراکتر Ashley و چگونگی ربوده شدن او نیز در اختیار پلیر قرار میگیرد.
علاوه بر این موضوع بخش گیمپلی Ashley در قلعه نیز طولانیتر شده است و حالا او توانایی استفاده از چاقو را دارد و حتی برخی از لیکها به بخشی از بازی اشاره دارند که Ashley اسلحهی Leon را در اختیار دارد و حالت تیراندازی متفاوتی نسبت به Leon دارد چرا که نشانهگیری او دقیق نیست و به دلیل استرس دستش دائما میلرزد.
هوش مصنوعی این کاراکتر نیز بهبودهای بسیاری دریافت کرده است(خدایا شکرت!) و حالا او توانایی کمک کردن به Leon در طول مبارزات و همچنین پرتاب سنگ به دشمنان را دارد که مرا یاد Natalia در Resident Evil Revelations 2 میاندازد.
به طور کلی این تغییرات Ashley، یکی از بزرگترین نیازهای نسخهی ریمیک نسبت به نسخهی اصلی محسوب میشد و واقعا محتاج بهبود بود. احساس میکنم این تغییرات نه تنها شخصیت Ashley را بسیار دوست داشتنیتر و پررنگتر میکند بلکه تجربهی کلی بازی را نیز داینامیکتر کرده و تا حد زیادی بهبود میبخشد.
سخن پایانی
تمامی مواردی که در طول مقاله به بررسی آنها پرداختیم، تنها در حد یک شایعه هستند اما این شایعات میتوانند یک تصویر کلی از تحولات و بهبودهای این ریمیک برای ما ترسیم کنند. بسیاری از این موارد همچون حذفیات، شاید در ظاهر بسیار بد به نظر بیایند اما شاید در هنگام تجربهی بازی دلیل منطقیای برای عدم بازگشت این موارد پیدا کنیم. برعکس این موضوع هم صادق است، شاید برخی از این موارد روی کاغذ بسیار جذاب به نظر بیایند اما کپکام در زمینهی پیادهسازی آنها ضعیف عمل کند.
تنها کاری که ما میتوانیم در حال حاضر انجام دهیم این است که اول از همه قبول کنیم که این اثر یک ریمیک است و قرار نیست یک تجربهی کاملا مشابه به نسخهی اوریجینال باشد و آغوشمان را به سوی ایدههای جدید باز کنیم و از هایپ این بازی لذت ببریم تا روز موعود فرا رسد.
دوست دارم نظرات شما کاربران را نیز دربارهی این مقاله و اطلاعاتی که از این بازی بررسی کردیم بدانم. بنابراین خوشحال میشوم در بخش نظرات با هم به صحبت و تبادل نظر بپردازیم.